[köpråd] Min första landsvägshoj - för enkel cykling

Tänkte köpa min första racer för att kunna glida runt på de skånska landsvägarna under sköna sommardagar. Vill därför inte lägga ut alltför mycket pengar (skall inte tävla, utan vill ha en bra cykel för motion/fritid).

Hittade denna som verkar vara helt ok, Radon RPS 6.0
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a6406/rps-60.html

Ligger i ungefär samma prisklass som Crescent Nano (däremot så fattar även jag att Shimano 105 som finns på Radonen är ljusår? bättre än sora)
http://www.crescent.se/cyklar/race/1447

Men jag har noll koll eftersom jag är amatör och ber därför om expertisens hjälp. Söker en basic och stabil landsvägscykel under 10 000 kr som klarar av 110 kg muskler :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag beställde en Canyon roadlite 4.0, har ju inte testat den för den har inte kommit än (fredag är det sagt). Bytte ut kassetten på den till en Allround (alternativet är berg). Slutar inkl frakt på 937€.

Jag köpte en Cresent ATTO för 6 år sedan. Kostade 5000kr. Den har funkat felfritt. Ingen tävlingshoj naturligtvis men den har tagit mig ett par tusen trevliga träningsmil.

Frågan är om den passar dig. Canyon-cykeln som du länkar till är en kvarbliven 2006:a som bara finns i en storlek.

Årets modeller finns i alla storlekar. En ny 4.0 kostar 90 euro mer än Radonen.

Efter att ha fyllt i en massa olika fit-tester på nätet så har alla kommit fram till att jag behöver en 60-ram.

Battaglin som länkas ovan verkar ha samma utrustning som 06:ans canyon, ett likvärdigt köp alltså?

Ok, blir nog en Radon från Tyskland om ingen annan har någon invändning eller bättre tips.

Funderade på en annan sak. Här i Skåne är det ju rätt platt, så hur viktigt är det med växelkvaliten då? Det är inte så att man kommer växla en massa + upp och ner för några stora berg.

Är en Fondriest med komplett tiagra utrustning, ram i alu, framgaffel karbon, Ambrosio hjul + spd-skor för 10 000:- ett bra köp?

Antar att det är en Mega Plus ram, fast med Tiagra utrustning.

Tillbaka
Topp