Köpråd motionär - Trek Domane AL/SL 5

Andreas11

Medlem
Hej,

Jag är en motionär som skall börja cykla landsväg men vill ha en cykel som är lite skonsammare för kroppen, därav tittar jag på en Trek Domane AL/SL 5.

Jag har hittat denna men är lite osäker på eftersom den har några år på nacken. Är prisbilden okej eller är den högt värderad? Bör jag titta efter något annat eller ha tålamod för en AL 5 som är nyare men till liknande prisbild? Tacksam för er hjälp :)

Gått cirka 2-300 mil, ny kassett + kedja för 70 mil sedan.

Förresten, är det stor skillnad på Tiagra/105? Tittat även på AL 4 som har Tiagra men känns mer värt att lägga till lite extra för 105 men kom gärna med er feedback på det :)

Tack!

Väl mött,
Andreas

Trek Domane har en trevlig ramgeometri men går att cykla fort på ändå. SL5:an i annonsen är lite äldre och har pressfit vevlager, medan jag personligen föredrar gängat vevlager. Många tycker inte att det spelar någon roll. Att cykeln sägs ha gått 2-300 mil men fått ny kedja och kassett för 70 mil sedan låter märkligt - det är ju ett stort slitage på kort sträcka om det stämmer. Reach på själva styret är väldigt lång, 100 mm. Jag har bytt styre till ett med som jag uppfattar det mera normal reach på 75 mm - en av poängerna med endurance-geometri är ju kortare reach än på racerhojarna.
Min Trek Domane är en beg AL 2 gen 3 (extrahoj övernattningsbostad). Gen 3 hade fler färger att välja på och delvis externa vajrar vilket underlättar mek, varför det blev en sådan. Säljaren hade redan bytt styret (så klart), hjul och sadel. Jag har bytt Claris-drivlinan till 11-delad 105, vilket är en trevlig grupp. Domane AL har inte Isospeed som SL.

Jag tror att du kan bli nöjd med vilket som förutsatt att storleken passar dig och att du anpassar ”cockpit” för en bekväm upplevelse.

Du får en ny Canyon Endurace med 105 för 20500 så jag kan väl tycka att det hade varit ett bättre alternativ. Enligt det jag har hört så ska den vara väldigt kort och hög så det borde ju vara perfekt

Trek Domane har en trevlig ramgeometri men går att cykla fort på ändå. SL5:an i annonsen är lite äldre och har pressfit vevlager, medan jag personligen föredrar gängat vevlager. Många tycker inte att det spelar någon roll. Att cykeln sägs ha gått 2-300 mil men fått ny kedja och kassett för 70 mil sedan låter märkligt - det är ju ett stort slitage på kort sträcka om det stämmer. Reach på själva styret är väldigt lång, 100 mm. Jag har bytt styre till ett med som jag uppfattar det mera normal reach på 75 mm - en av poängerna med endurance-geometri är ju kortare reach än på racerhojarna.
Min Trek Domane är en beg AL 2 gen 3 (extrahoj övernattningsbostad). Gen 3 hade fler färger att välja på och delvis externa vajrar vilket underlättar mek, varför det blev en sådan. Säljaren hade redan bytt styret (så klart), hjul och sadel. Jag har bytt Claris-drivlinan till 11-delad 105, vilket är en trevlig grupp. Domane AL har inte Isospeed som SL.

Jag tror att du kan bli nöjd med vilket som förutsatt att storleken passar dig och att du anpassar ”cockpit” för en bekväm upplevelse.
Tack för ditt genomförliga svar, uppskattar det! Med styret, är det själva styrstammen du menar ut till bockstyret som är 100 istället för 75?

Du får en ny Canyon Endurace med 105 för 20500 så jag kan väl tycka att det hade varit ett bättre alternativ. Enligt det jag har hört så ska den vara väldigt kort och hög så det borde ju vara perfekt
Wow, låter som ett väldigt billigt pris för att ha 105 komponenter, eller iallafall billigaste jag hittat vad gäller nypris på cykel! Tack för tipset!

Tack för ditt genomförliga svar, uppskattar det! Med styret, är det själva styrstammen du menar ut till bockstyret som är 100 istället för 75?
Nej, själva styrets reach:

compactbars.jpg

Reach är lite förenklat hur långt du "måste sträcka dig" och består av ramens reach + styrstammens längd + styrets reach. Oftast anges bara ramens reach.
Stack är det andra viktiga måttet och beskriver hur hög ramen är. De flesta cyklar har dock flera spacers mellan styrstam och ram som ökar (total) stack. Tyvärr saknas oftast uppgifter om detta.

BIKESIZE_1.jpg

Förresten, är det stor skillnad på Tiagra/105? Tittat även på AL 4 som har Tiagra men känns mer värt att lägga till lite extra för 105 men kom gärna med er feedback på det :)
105 är väl möjligen lite bättre känsla och 2x11 istället för 2x10. Men själva växlingarna ska fungera bra med båda grupperna. Jag som är teknik-intresserad och gillar prylar går så klart på den bättre gruppen för att inte lockas att behöva uppgradera senare, men beror ju också på hur mycket som skiljer i pris. Tiagra ska inte behöva hindra köp av en annars vettig cykel.

105 är väl möjligen lite bättre känsla och 2x11 istället för 2x10. Men själva växlingarna ska fungera bra med båda grupperna. Jag som är teknik-intresserad och gillar prylar går så klart på den bättre gruppen för att inte lockas att behöva uppgradera senare, men beror ju också på hur mycket som skiljer i pris. Tiagra ska inte behöva hindra köp av en annars vettig cykel.
Stort tack för din input! Jag är lite i samma spår att köpa bättre direkt än att byta längre fram. Men med tanke på min budget kanske det blir Tiagra iallafall då jag prioriterar nyare cykel.

Senaste Tiagra är i flera avseenden bättre än äldre tiodelad Ultegra:

På en hoj har jag nästan 20 år gammalt tiodelat (mix av 105-5600, Ultegra 6600, Dura-Ace 7800) och det fungerar utan problem. Det största som har hänt är hydrauliska skivbromsar. 105 anses väl annars vara den mest prisvärda gruppen.

Senaste Tiagra är i flera avseenden bättre än äldre tiodelad Ultegra:

På en hoj har jag nästan 20 år gammalt tiodelat (mix av 105-5600, Ultegra 6600, Dura-Ace 7800) och det fungerar utan problem. Det största som har hänt är hydrauliska skivbromsar. 105 anses väl annars vara den mest prisvärda gruppen.
Ja, läst om just 105 att det ska vara skarpt. Därav jag hade velat haft det egentligen. Kollar på AL 4an med tiagra pga pengar men hade egentligen velat haft en Al 5 med 105 men verkar säljas otroligt lite av den på andra handsmarkanden.

@NiklasL hittade denna på blocket. Vad jag förstår specialized komfortracer. Ringde dem och de sa att detta va 2021-22 års modellen. Är det något att satsa på? Lät väldigt billigt men kanske inte är så billig med tanke på åldern även om den är ny.

Även denna på Teamsportia: https://umea.teamsportia.se/sport/cykel/cyklar/racercyklar/trek-domane-al-4-disc.html

Senast ändrad:
Roubaix är väl fin men jag hade inte velat krångla med future shock. Då hade jag häldre lagt lite extra pengar på en redshift stam

Roubaix är väl fin men jag hade inte velat krångla med future shock. Då hade jag häldre lagt lite extra pengar på en redshift stam
Är benägen att hålla med där. Alla extra-gimmickar som innebär ytterligare rörliga delar eller sådant som åldras (gummi, etc) är ytterligare något som kan gå sönder och kosta pengar. Såg t ex en säljesannons på en kolfiber-Domane där man framhöll att Isospeed-grunkan fram (finns inte längre på senare modeller) var bytt.

Det låter som om du är ute efter en s k endurance-hoj, dvs en med mer avslappnad sittställning (kortare reach, högre stack). Kolla länkarna nedan men prova gärna i verkligheten också. Har du koll på vilken storlek du behöver? Själv drar jag åt något mindre storlek än rekommenderat utifrån min längd och byter gärna stammen till något kortare samt kortare vevarmar.

Det låter som om du är ute efter en s k endurance-hoj, dvs en med mer avslappnad sittställning (kortare reach, högre stack). Kolla länkarna nedan men prova gärna i verkligheten också. Har du koll på vilken storlek du behöver? Själv drar jag åt något mindre storlek än rekommenderat utifrån min längd och byter gärna stammen till något kortare samt kortare vevarmar.

Stämmer! Endurance cykel är jag ute efter, och har otroligt lite erfarenhet så svårt att testa mig fram också tycker jag då jag inte vet hur det ”ska” kännas. Tänker på det med storleken som du nämnde. Tex på TREK domane så skall jag ha 56, även specialized (178 lång). Så antar det är vart jag bör starta på iallafall och kanske modda sen vidare utefter mer erfarenhet.

Tack för länkarna! Ska kika in dem!

Tillbaka
Topp