Köpråd MTB för tonåring

Köpråd MTB för tonåring
Hej!
Vi behöver lite köpråd. Som förälder till ett relativt nytt intresse hos sonen så kan vi inte mycket om MTB, då ingen annan i familjen har sysslat med det tidigare. Sonen är 16 år i år, började förra sommaren då vi köpte en begagnad MTB till honom. Han har varit med på några klubbträningar med hemmaklubben och fått stora ovationer för sin skicklighet trots att han var nybörjare. Han har mycket god balans och är tekniskt skicklig, så han fick köra nästan direkt med den svåra gruppen.

Han vill cykla lite av varje i skogen, kunna åka iväg och ha kul i backar på t.ex. Isaberg någon gång då och då. Men mest så kommer det att bli att han cyklar runt hemtrakterna 8på västkusten).
Vi har insett att det inte finns nån cykel som passar för alla typer av terräng, och skulle de vara så att han någon gång vill köra riktig downhill, så hyr vi i så fall en cykel för det tillfället.
Storleksmässigt så är det en L ram han ska ha, 29" däck. Vi har kommit fram till att slaglängd på ca 130 mm fram är lagom för det han vill ha den till (tror jag iallafall).
Övrigt så vill han ha dropper-postsadel. Smärtgränsen går någonstans runt 30 000, jag vet att någon kommer att säga att en så duktig kille ska ha en cykel i ett högre prisspann, men tyvärr så är det bara så att vi har helt enkelt inte råd.
Vi är inte så intresserade av att köpa begagnat, då vi har för lite kunskaper om cyklar och kan bli lurade, samtidigt som det är så att köper vi en ny nu, som inte är rent skräp, så har vi möjlighet att sälja den om ett par år om han själv vill tjäna ihop en slant på sommarjobb och köpa en finare.

Vi har då kikat lite på en Scott Spark 950. Skulle det kunna vara något för vår grabb?
Tacksam för svar

Villrådiga föräldrar

Köpråd MTB för tonåring
30k i budget behöver du inte vara orolig över, är nog få 16-åringar som ens kan drömma om det..
Ok, ja det är enormt mycket pengar för oss, sonen får själv betala av sina besparingar ca 7000 sen får vi ta resten på räntefri avbetalning. Vi blev varnade för att köpa de allra billigaste heldämpade som verkar ligga runt 20000 kr, så hoppas ändå att det blir bra. Han är inte direkt bortskämd, har aldrig fått något så här dyrt tidigare. Men nu gillar han ju verkligen detta och det är ju himla kul att en 16-årig kille verkligen vill satsa på sporten.

Köpråd MTB för tonåring
Kul!

Viktigaste är att välja rätt typ av cykel och en som passar bra om man vill lägga så mycket pengar på en cykel.
Scott Spark skulle kunna vara bra. Jag har aldrig provat en, men det verkar som en cykel som är snabb när man vill men klarar också stökigare stig. Men det finns inte mycket på lager, så man måste tar någ som finns, och snabbt!

Köpråd MTB för tonåring
Verkar ju som att den begagnade han har funkar, så varför byta?
Men köpa nytt nu verkar vara: slå till på det som finns i lager.
Den begagnade är 26" och alldeles för liten tyvärr. Vi köpte den då vi var osäkra på om sonen skulle fortsätta med intresset eller om det bara var en tillfällig grej, men han är väldigt inbiten nu.

Köpråd MTB för tonåring
Radon är ett av de märken som enbart (?) säljs över internet, och därför ofta har ett lägre pris för sin prestanda. Kanske inte lika mycket ett prestigemärke, men väldigt bra cyklar. Och i och med att sonen är med i en klubb kan ni säkert få lika bra eller bättre hjälp med service från dels klubben, dels butiker som klubben samarbetar med så tänk bort "livstids service" och liknande.

Ta även hjälp av klubben! Fråga vad de tycker om cyklar som ni tittar på. För oss som sitter här är det svårt att veta vilken terräng och typ av cykling han helst vill hålla på med.

Köpråd MTB för tonåring
Det är två modeller från två olika tillverkare

Ok, tack för klargörandet. Trek Top fuel verkar bara ha 120 mm slaglängd i den prisklassen. Skeen verkar vara svår att få tag på.

Köpråd MTB för tonåring
Skippa Scott och Specialized är mitt tips. Mycket pengar för kassa komponenter. Kolla Occam, Kona, Commencal, Propain.

130mm fram låter väldigt lite om ni med Västkusten menar GBG-området. JAG hade frågat en av coacherna, de vet ju exakt vilken typ av terräng de cyklar och vilka cyklar som lämpar sig bäst.

Köpråd MTB för tonåring
Det finns eventuellt några Trek Fuel EX 5 eller EX 7 kvar om ni kollar runt lite, det skulle kunna passa. Liknande spec och pris som Sparc:en.

Och för att svara på originalfrågan, ja, Sparc:en skulle absolut kunna funka.

Köpråd MTB för tonåring
Skippa Scott och Specialized är mitt tips. Mycket pengar för kassa komponenter. Kolla Occam, Kona, Commencal, Propain.

130mm fram låter väldigt lite om ni med Västkusten menar GBG-området. JAG hade frågat en av coacherna, de vet ju exakt vilken typ av terräng de cyklar och vilka cyklar som lämpar sig bäst.
Jag undrar är det klubb och tävlingar(?) Så låter 130 antingen för mycket (för xc race) eller för lite (för enduro). Men det kanske är något annat?

Köpråd MTB för tonåring
Ok, tack för klargörandet. Trek Top fuel verkar bara ha 120 mm slaglängd i den prisklassen. Skeen verkar vara svår att få tag på.
Tyvärr är det inte ett bra tillfälle att köpa en heldämpad cykel nu om bra utbud är ett krav. Många, för att inte säga de flesta modeller är redan slutsålda på grund av pandemin och dess konsekvenser, och många modeller kommer inte kunna levereras förrän i augusti eller i värsta fall sent på hösten eller in på 2022.

Köpråd MTB för tonåring
Denna i large, så är du hemma. Tillräckligt poppig för att klara XC och tillräckligt progressiv för att klara enduro och Bike parks. Ett mellanting som klarar svensk skog helt enkelt.
Och bättre leveranstid än 10 maj lär heller inte gått att hitta förutom de ytterst få som finns på lager. Klicka hem innan den är borta.

Köpråd MTB för tonåring
HeiHei är också ett alternativ om snabbare XC är det som skall köras. Finns inte i L på MTB store i alla fall men här tycker jag TS skall återkomma med längd på grabben och inte utgå från att L är rätt storlek. Det skiljer mellan tillverkare och lite beroende på årsmodeller, modeller etc.

Köpråd MTB för tonåring
HeiHei är också ett alternativ om snabbare XC är det som skall köras. Finns inte i L på MTB store i alla fall men här tycker jag TS skall återkomma med längd på grabben och inte utgå från att L är rätt storlek. Det skiljer mellan tillverkare och lite beroende på årsmodeller, modeller etc.
Inget fel på Hei Hei, men jag tänker:
~130mm bak och 140mm fram funkar till i princip all skog och man köra Bike park med det. Då kan man spara några slantar genom att slippa hyra till Bike parks.

Jag har 130mm bak och 150mm fram, funkar finfint i Vallåsen i alla fall. En HeiHei är nog inte askul i Vallåsen.

Köpråd MTB för tonåring
Grabben är 181 cm lång, ben 86 cm, armar (från axel till handled) 62 cm. Väger 64 kg. Vi har varit inne på flera olika sidor där man kan knappa in måtten på den som ska ha cykeln och det har visat L varje gång. Kan nämna att han har testat kompisens hoj som är i den storleken och den funkade utmärkt. Hans tränare har både föreslagit den storleken samt slaglängd på ca 130 mm utifrån hur han cyklar och vilken typ av cykling det handlar om.

Köpråd MTB för tonåring
Hans tränare har både föreslagit den storleken samt slaglängd på ca 130 mm utifrån hur han cyklar och vilken typ av cykling det handlar om.
Bak eller fram? Säger man ”fulldämpad med130mm slaglängd” så brukar man mena 130mm bak. Geometri gör större skillnad än slaglängd också, även om det ofta går hand i hand.

Vill du ha bra specifika förslag så behövs en bättre beskrivning av terrängen. ”Västkusten” säger inte så mycket.

Köpråd MTB för tonåring
Ang risken att bli lurad när man köper begagnat.
Den finns såklart men den skulle jag säga finns även om du köper i butik med tanke på det dåliga utbudet som finns just nu. Säljarna vill sälja och en del säljer säkert gärna "fel" cykel eftersom det bara är den de har på lager just nu.
Även nya cyklar behöver underhållas med jämna mellanrum så att lära sig meka lite behöver han/ni göra oavsett om ni köper nytt eller begagnat om ni vill hålla kostnaderna nere.

Hittar ni nåt intressant fynd kan ni alltid höra med Happyride om det verkar vara ett ok köp eller inte.

Tillbaka
Topp