Köpråd MTB inför whistler

Englén

Medlem
Tjenare!
Är ute på jakt efter en MTB. Tanken är att jag ska ta med mig den till Whistler då jag ska köra en somma sänsong där.
Så jag kommer cykla lite runt göteborgs området men även tuffare trails/downhill i Whistler. Är ingen supererfaren cyklist och kan inte mycket om just MTB cyklar. Men har kört cross tidigare så jag vågar tro att jag kommer utvecklas ganska snabbt och vill inte behöva byta upp mig. Tanken är att jag ska försöka hitta en begagnad cykel av något slag för runt 20 000. Kan gå upp lite ifall det finns bra deals på en ny från affär.

Lite info:
är 187cm lång
75kg
Har lite längre ben och armar

Har bara erfarenhet av 3st olika cyklar
Giant Glory storlek L 27,5" hjul. Den kändes jäkligt stabil, hade bra kontroll.
En annan(troligtvis giant) XL ram och 29" hjul. Som jag kändes stabil i på rakare sträckor men jag hade ingen kontroll alls i tightare och tekniska delar.
En Cube 160 storlek L 27.5" hjul som jag också hyffsat stabil på och hade kontrol över, kändes lekvänligt.

Jag undrar vad ni lite mer kunniga har för tips och info. Är det ens rimligt att få en cykel som tål stryk för 20 000? Är det bättre att lägga ut lite mer och köpa en ny 2018/2019 modell iställer för en billigare begagnad "proffs" hoj från 2015/2016 med lite äldre dämpare osv.

Tacksam för all hjälp och tips! :)

//Eskil

Du kommer antagligen få fler mil nerför under en sommar i Whistler som de flesta hojar här i Sverige får under 2 livstider.
Tar du med en ny hoj dit är den nog mer begagnad än en 2 år gammal GBG-hoj är redan efter 2 veckor :).

Är där inga repor på innerben på gaffel / dämpare och de av bra nog kvalité/prestanda så i med ny olja och åk. Du kommer behöva byta det där flera gånger. Man får väldigt mycket begagnad cykel för 20 000 idag.

Välservad beggad för <20 är klart görbart, nytt får du inget med tillräckligt bra dämpning/hjul.

Jag gjorde full säsong i Whistler 2013. Hade med både DH-hoj för parken och 140-hoj för alla grymma stigar runtom dalen. Idag hade jag siktat på något runt 160mm, typiskt de hojar som används i EWS.

Missa inte att cykla utanför parken. Många av stigarna runt dalen är vilda och galet bra. WORCA arrangerar guidade turer varje tisdag, med after bike efteråt. :)

När ska du köpa? Kommer lägga ut en Commencal Meta AM V4 i XL till försäljning framöver (runt ~15 inkl ett extra hjulpar, finns i Gbg). Jag är partisk givetvis, men jag tror den skulle passa perfekt.

I övrigt håller jag med Westman och Raggamuffin.

Senast ändrad:
Westman sa:
Välservad beggad för <20 är klart görbart, nytt får du inget med tillräckligt bra dämpning/hjul.

Jag gjorde full säsong i Whistler 2013. Hade med både DH-hoj för parken och 140-hoj för alla grymma stigar runtom dalen. Idag hade jag siktat på något runt 160mm, typiskt de hojar som används i EWS.

Missa inte att cykla utanför parken. Många av stigarna runt dalen är vilda och galet bra. WORCA arrangerar guidade turer varje tisdag, med after bike efteråt. :)

+1

Tack för alla svar!
Är det 160mm som gäller eller kan man med en bra dämpare klara sig på 150mm eller kanske till och med 140?
Är det lättare att hantera en te.x 140mm på stigar medan en 160 helt enkelt har längre slaglängd och därav dämpar lite bättre?

Jag tänker att jag vill kunna cykla så mycket olika terränger som möjligt på en och samma cykel. I alla fall till en början.

Zinkpasta: Tanken är att köpa en nu efter jul någon gång. Det låter intressant och kommer gärna och kollar på den!

Westman. Ja jag var faktiskt i whistler nu i november och kika läget (igentligen bar aför att sätta igång mitt visum). Så jag cyklade runt lite vid Lost lake, Cheakamus osv. Riktigt bra trails! Visste inget om WORCA det låter ju super! :)

Sista åren i Whistler körde jag utan en DH-rig. Det blev iofs mindre tid i bike park också. Känns som att det utanför parken är roligare och mindre folk såklart.

Det går ju att köpa på plats också. När jag var där (looong time ago) så var kompletta cyklar billigare än här, men lösa komponenter och prylar var det inte direkt. Och köp inte i Whistler, kolla i Squamish eller Vancouver, upplevde priserna som klart lägre där.

Hängde i whistler 3 månader i sommras med en Bird Aeris 170/160 slags enduro. Funkade riktigt bra! Det var helt klart några av de svårare lederna där en dh-rigg hade varit bättre, framför allt stora hopp och dropp men jag kunde köra alla bröt leder utan problem. De två fetaste hopplederna D1 och Crab apple körde jag inte men det var inte på grund av cykeln.

Bästa investeringarna i materialväg var helt klart cush core, 4-kolvsok (zee) och bra dämpare (fox x2 och push dämpare till min RS yari) .

Annars så var cykelprylar svindyrt i whistler. Du kommer käka däck på löpandeband. Kan du så köp med några par extra. Jag körde mina tills det bara var nån mm mönster kvar bak men gjorde av med 7 däck iaf. Maxxis dhr/hr i dh casing kostade runt 900 kronor styck i stan så det blev en rätt så bra slant till slut.

Här är tre bra exempel på väldigt prisvärda cykelmärken. Du får jättebra hojar med bra fin spec för 25-30k!

https://www.radon-bikes.de (kolla JAB och SWOOP)
https://www.yt-industries.com/ (Kolla Capra Al comp, storlek XXL finns i lager men kommer nya i Januari tror jag)
https://www.commencal-store.co.uk/ (Kolla Meta AM modellerna och Clash)

Ni som har eller ska säsonga i Whistler, hur har ni lagt upp det med boende och eventuellt jobb? Jag är väldigt nyfiken på era erfarenheter!

Tillbaka
Topp