Köpråd: MTB vätskeryggsäck för längre personer??

AA3K

Medlem
Jag letar efter en ryggsäck på typ 10-15liter med vätskesystem inkluderat.
Men..... jag är närmare 2 meter lång och majoriteten av säckarna jag har testat är så förbannat små, eller kanske ska jag säga korta. Det är som att leta kläder på Polarn och Pyret.... Midjebältet sitter tvärs över revbenen.

Jag kan inte vara ensam med det här problemet. Eller?
Tips belönas med en varm applåd.

Tack.

BA135578-7D4D-4CB1-93CB-6C0F6B9AB162.jpeg

Men vad är problemet med en kort ryggsäck? Jag vill har ryggsäcken så kort som mögligt vid cykling, då svetter man mindre och det är också bättre vid ståcykling när man flyttar runt kroppsvikten. Så jag skulle tänka att det är bara en fördel när man är lång att man kan har relativt ännu kortare ryggsäck.

Senast ändrad:
Riktigt bra för priset vill jag påstå kört den i sommar, såg att den var nersatt till halva priset.
Det finns tyvärr ingen reservvblåsa till den enligt kundservice, om man inte tar en från ett annat märke..

det är inte säcken som behöver vara lång, det är remmarna.

aerodynamiskt sett är det sedan bättre ju lägre på ryggen säcken hamnar. gärna nedom skulderbladen. allvarligt. dylik förbättring av luftmotståndet är slående effektivt, såpass att det är förbjudet vid uci-tävlimgar.

midjerem har jag ditchat nu ett antal år, och faktiskt inte saknat. inte ens vid hopp och drops. den hänger liksom med i alla fall. när man skall krångla sig igenom något igenväxt parti på stigen är det snarast en fördel att säcken sas ger efter i sidled.

Det där stämmer ju inte alls. Ryggen behöver vara lång om du är lång. Sedan behöver remmarna vara av adekvat längd. Men du kan inte bara förlänga remmarna.
har diverse ryggsäckar i väldigt varierande storlek, och deras längd /höjd är helt klart en icke-fråga. remmarnas längd är det inte.

sen är det klart att en tyngre vandringssäck där en del av tyngden skall avlastas på höftbältet måste anpassas i storlek till användaren. en annan grej, inte det som är aktuellt för en vätskeryggsäck vid cykling.

problemet med liten storlek på säcken där är att många fått för sig att den skall sitta högt upp på ryggen. det behöver den inte, snarast som sagt är det mest ett sätt att öka luftmotståndet.

Jag har också väldigt många säckar, flera måttsydda. Och de är måttsydda för att längd/höjd inte är en icke-fråga. Och jag packar inte tungt, utan vanligtvis några upp till fem sex kilo.

Dagens fråga, Hur sitter en smäck? ?
Jag blev tvungen att googla uttrycket och en smäck är en skärmmössa nuförtiden! Alternativt en keps. Det viktiga är att den passar bra! :D

Som handen i handsken, pilsnern i strupen, kudden under huvudet och så vidare!

USWE är väldigt ställbara på både övre och undre banden, de sitter helt enkelt precis så som man vill att den ska är min upplevelse. Jag har testat Endura och EVOQ hittills med traditionella axelband, komforten och passformen är långt ifrån, USWEs No Dancing Monkey-system fungerar faktiskt och är ingen överprisad gimmick.

Jag måste köpa en större dock, min är på 9 liter totalt och jag måste planera packningen noga för att få ned 2 smörgåsar utöver 3 liter vatten, vanliga verktyg, mobil, pump och ibland ett par extra strumpor. 15 liter är nog optimalt med deras ryggsäckar. Annars tar jag min midjeväska och vattenflaska om det är en kort tur!

Tillbaka
Topp