Köpråd MTB

Köpråd MTB
Hej Forumet.

Jag är på jakt efter en heldämpad MTB.

Det jag vill köra med den är mest XC lopp på grusväg/stig etc.
Samt kanske kunna köra lite DH med den om det möjligt och få båda världarna?

Jag är 37 år, 183cm, ca 86kg.
Har cyklat mycket landsväg och en hel del MTB också.

Budget är oklart vill ha en prisvärd och bra cykel såklart.
Men skulle väl säga max 35-40k. Runt 25-30 är väl idealt.

Tack på förhand.
/ Kristoffer

Köpråd MTB
Du kan köpa en xc som nog inte kan sägas vara lämplig för DH.

Du kan köpa nåt åt DC hållet med 130mm slag med gaffel och geometri som gör den kapabel utför men kanske inte precis DH.

Sen kan du skaffa en kraftigare stigcykel med 140-150mm slag och endurodämpning. Då närmare det sig nog DH men är en bra bit från XC.

Nästa steg är enduro med 160-170 mm. Den lär inte vara så lämplig för XC lopp. Jag har aldrig haft en 150mm fulldämpad så jag kan inte säga hur mycket det skiljer.

Vore intressant att få ett initierat omdöme hur mycket sämre tex en trek slash är jämfört med trek ex fuel på ett enklare XC lopp med samma hjul/däck.

För de flesta normala människor som inte kör park/alperna så 130mm lämpligt

Köpråd MTB
Du får nog bättre svar om du berättar vad du avser med DH. Cykelgrenen downhill är ju väldigt extremt. Att åka lift i Idre, Sälen mm och köra utför de byggda spåren är mer likt XC än downhill. Eftersom du fundera på att åka DH och XC med samma cykel gissar jag att du funderar på att åka typ Idre med cykeln och det fungerar ju utmärkt med en XC-cykel då de spåren är snällare än dagens XC-banor man tävlar på. Se till att cykeln har dropper bara och gärna en av de moderna lite mer långslagiga XC-hojarna med 120mm fjädrinhsväg och lite flackare gaffelvinklar.

Köpråd MTB

Köpråd MTB
Sen är ju frågan om det är XC-lopp som i Swecup eller långlopp som i Långloppscupen som avses.

Men jag håller med erolwi ovan. En xc-hoj av modernt snitt med avslappnad geo, slaglängden egentligen av mindre vikt men idag är 120mm påväg att bli standard, och dropper. Där har du en mycket kapabel motionärs-allrounder som fungerar till olika typer av tävlingar men även flow-leder i Bikeparks.

Om du inte identifierar dig som motionär, utan känner att du är lite mer speciell, så kanske du ska ha lite mer slag och sitta rak i ryggen.

Köpråd MTB
Det stämmer det du beskriver erolwi. Jag riktar in mig mot mer snällare leder typ packat grus med lift upp i idre eller liknande. Jag är mer ute efter att köra mtb-lopp runt om i Sverige.
Då är nog en renodlad DH-cykel inte rätt val?

Dropper förstår jag som att det betyder låsa framgaffeln? Eller båda dämparna kanske?

Köpråd MTB
För 25-30K är det nog oftast alu.

Det är inte aktuellt med en renodlad DH nej, det är mer frågan om du ska hela vägen åt andra hållet eller bara nästan.

Köpråd MTB
Det jag gillar med styret som jag upplevt med DH cyklar är att man får en mer upprätt position.
Samt att styret är mer V-format.
Men som sagt allt är ju en avvägning av vad jag prioriteter och åt vilket håll jag mer vill gå.
Sittställningen är ju lite olika om man kör fullt ut DH eller fullt ut XC såklart, väl..

Köpråd MTB
Tjena!

Vad landade du i? Jag funderar själv på en XC-hoj med långlopp i sikte. Ev lite platta snälla stigar med så max 120 i slaglängd. Har kikat på Orbea Oiz då en kompis kör med en sån.

Tillbaka
Topp