Köpråd ny eller begagnad Trek domane landsvägscykel

Anen

Medlem
Hej alla!

Jag är helt grön inom cykling och är på gång att införskaffa min första ”racer”. Söker nu lite råd från mer erfarna cyklister :)

Min tanke är att testa på att ersätta vissa löppass mot cykling samt spontana helg utflykter med lättare packning.

Majoriteten av cyklingen kommer ske på asfalt runt omkring Stockholm men ska också klara av Ölands grusvägar på sommaren.

Jag har fastnat lite för en Trek domane al-4 då den verkar ticka i många boxar med snäll geometri och möjlighet att uppdatera med pakethållare/graveldäck om det skulle behövas i framtiden.

Jag har också kikat på en Canyon endurance men där verkar leverans inte vara möjlig innan sommaren.

Just nu har Trek Göteborg bra pris på en Al4:

Har också hittat en i mina ögon fin begagnad från 2017 med bättre pris och komponenter men med smalare däck:

Vad skulle ni rekommendera som en första instegscykel?

Med vänlig hälsning, Andreas

Hej alla!

Jag är helt grön inom cykling och är på gång att införskaffa min första ”racer”. Söker nu lite råd från mer erfarna cyklister :)

Min tanke är att testa på att ersätta vissa löppass mot cykling samt spontana helg utflykter med lättare packning.

Majoriteten av cyklingen kommer ske på asfalt runt omkring Stockholm men ska också klara av Ölands grusvägar på sommaren.

Jag har fastnat lite för en Trek domane al-4 då den verkar ticka i många boxar med snäll geometri och möjlighet att uppdatera med pakethållare/graveldäck om det skulle behövas i framtiden.

Jag har också kikat på en Canyon endurance men där verkar leverans inte vara möjlig innan sommaren.

Just nu har Trek Göteborg bra pris på en Al4:

Har också hittat en i mina ögon fin begagnad från 2017 med bättre pris och komponenter men med smalare däck:

Vad skulle ni rekommendera som en första instegscykel?

Med vänlig hälsning, Andreas
Frånsett frågan om ramstorleken är rätt kan den begagnade kanske vara värt att börja med. Nästa fråga är hur breda däck den modellen med de fälgarna kan svälja men den frågan bör ju säljaren kunna svara på?
Skall du köra på grus vill man gärna kunna klämma in minst 32-35 mm. (Det är nog tveksamt att det går på en fälgbromsat cykel)
Allting går iofs att köra på men det blir roligare med lite spelrum här.

Jag skulle ha valt den nyare av följande orsaker:
+ Nyare ram (2022)
+ Stöd för modernare komponenter
+ Hydrauliska skivbromsar
+ Invändig kabeldragning
+ Kolfibergaffel
+ Fästen för stänkskärmar
+ Klarar upp till 35 mm däck
+ Lättare att sälja vidare

Nackdelar:
- Aluminiumram, men den kommer duga fint + att den har kolfibergaffel. Det är svårt att få en bra kolfiberram i den prisklassen.
- Tung jämfört med den begagnade, men den går att lätta en hel del om du vill få ner vikten och är beredd att kasta upp lite extra pengar

Den begagnade tycker jag är en riktigt fin cykel:
+ Har kolfiberram
+ Uppgraderade komponenter och hjul
+ Låg vikt
+ Bra pris
+ Verkar ha fästen för stänkskärmar

Nackdelar:
- Gammal modell
- Fälgbroms
- Svårare att sälja vidare
- Klarar inte speciellt breda däck (28" bak och 32" fram vad jag har läst)

Oavsett val av cykel kommer du bli nöjd. Om du blir biten och vill fortsätta cykla kommer du säkert uppgradera och köpa något dyrare längre fram.

Tack för väldigt bra input!

Ramen ska vara storlek 58 enligt treks hemsida och jag provkörde i butik förra lördagen och det kändes bra! :)

Som ni bägge har nämt så är det kanske smartare att satsa på lite bredare däck för just grusvägar. 25mm är kanske för smalt då. Det ser ut som på bilderna jag har fått att det kanske går in aningens bredare däck men det gör kanske inte så stor skillnad..

Enligt säljaren som själv uppgraderat till fjolårets domane så ska ramen i stort sett vara samma som på 2017.
Den nya modellen har dock också fästen för pakethållare vilket är positivt om man får för sig att ha den till pendling i framtiden.

Hur står sig ett 2023 Tiagra mot 6år gammalt 108 system? Jag antar att dessa system utvecklas med tiden också?

Jag hade valt den begagnade. Kolla att drivlinan är fräsch, annars pruta ett par tusen. Finare hjul, ram och komponenter. Gissningsvis 2 kg lättare.
Dessutom är det enklare att leva med extern dragning av växelvajrar och inga bromsar som behöver luftas på våren. Fälgbromsar funkar tillräckligt bra med aluhjul.
Proffsen kör Strade Bianche med 28mm, borde funka för några semesterdagar på öland också, även om fetare däck såklart ger bättre komfort på dåliga grusvägar.

Tillbaka
Topp