[Köpråd] Ny framgaffel (trail/am)

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej,

jag har börjat snegla lite på att byta ut framgaffeln på min Trek Fuel EX8 från 2009. Det sitter idag en Fox Float 32 130 RL på den som jag har varit nöjd med.
Dock saknar jag ibland inställningsmöjligheter för kompressionsdämpning, vilket (om jag förstått allt rätt) borde kunna hjälpa mig att justera bort bromsdyk etc. Dessutom hade det varit trevligt att ha nått lite styvare i fronten

Jag har dock dålig koll på vad man ska kolla på. Jag gillar ju som sagt var Fox. Har varit lätt att serva och har levt upp till mina förväntningar. Rock Shocks har jag dålig koll på, och om möjligt har jag ännu sämre koll på Marzocchi.

[happy easy] göteborgsturerna sammanfattar ganska väl min åkning. Tekniskt men inte nödvändigtvis så snabbt, om det inte går utför vill säga.

Jag vill inte öka vikten allt för mycket så luftgaffel känner jag är att föredra. Hjulinfästning är inte så noga, 15mm eller 20mm borde bli bra, tanken är att köpa nya hjul samtidigt.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut denna snåriga djungel?

Senast ändrad:
Rock shox Revelation går att ställa ner till 130 mm i de versioner som inte är Dual POSITION Air. Dual position är nån slags låg och hård läge för klättringar.
Marzocchi 44 RC3 Ti ska vara bra, men den nya är 150 mm. 2010:an är 140. Kamske funkar? Marzocchi brukar vara lite tyngre än konkurrenterna men har rykte om sig att hålla bra, fit and forget.
Kolla rescensioner på mtbr och priser på ebay.de

140mm borde fungera fint. Jag ska kolla lite närmare på de gafflar du nämner.
Är det ebay som gäller om man vill komma "billigt" undan? Är det kört att hitta nått vettigt från fox?

Det var två bra länkar om man var ute efter RS. Finns det liknande för MZ och Fox också?
Jag har 9mm idag, men som sagt var så är tanken att även byta hjul så det är inte så noga. Men 15/20mm axel hade ju varit trevligt ur styvhetssynpunkt, eller tänker jag fel?

Hur fel skulle det bli att sätta dit en 36:a med lite mer slaglängd? Säg 150-160mm? Är det helt fel? Skulle vilja ha en lite styvare framände.

Marzocchi upplever jag som en aning plushigare/gungigare än RS och Fox.
Skulle titta på någon RS revelation om jag var du. Gå igenom gaffeln direkt efter köp och kontrollera oljenivåer liknande, det kan göra väldigt stor skillnad då allt inte alltid stämmer direkt från fabrik.

Du kan även titta på Bos nya luftgaffel om du vill ha något mer exotiskt.

RS revelation verkar ju som ett intressant val. Måste läsa på lite mer om de olika modellerna.

Menar du BOS Deville? Den har jag kikat lite på, men jag drog öronen åt mig då jag hörde att BOS inte släpper särskilt mycket info om hur den ska servas utan "kräver" att man skickar in den på service. Jag föredrar att i alla fall ha möjligheten att göra det själv. Men den är ju helt klart ett intressant val i övrigt.

Tillbaka
Topp