Köpråd: Ny pulsklocka

Arnesson

Aktiv medlem
Hej,

Min gamla trotjänare Garmin Forerunner 305 börjar ge upp och det är dags för en ny. Har varit nöjd med Garmin så tänker mig väl en Garmin till men är givetvis öppen för andra märken också.

Jag springer, cyklar (lvg, mtb), paddlar, åker skridskor och skidor. Jag är nöjd med funktionaliteten i 305:an förutom att jag tycker den är seg att hitta satelliter och den har dålig batteritid.

Jag har kikat på Garmin Forerunner 920XT men egentligen får jag väl mina behov fyllda med en Forerunner 310XT (som säkert går att köpa begagnad billigt)?

Någon som har erfarenhet av båda modellerna?
Andra modeller?

Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt men har ingen satt budget.

Har en 310xt och en edge 1000. Är 920xt lika snabb att komma igång some edge 1000 så är det lätt värt det. 310 kan vara rätt seg med att hitta satelliter. I övrigt funkar den bra, använder den till precis vad du beskriver fast jag kör edgen när jag bara cyklar men 310an får hänga med på triathlon.

Har en 310XT. Usel på att hitta satelliter. Usel på att synka med datorn med det nya gränssnittet Garmin Express. Har i och för sig nollställt Garminen helt nu och ska se om det går bättre då. När den väl fungerar är den bra...

Kolla på Garmin Fenix 2, den har bra cykelfunktionalitet och funkar även utmärkt för andra sporter och "äventyr". Jag bytte upp från en 305 till en Fenix 1 och är nöjd. 2'an har fått ytterligare cykelfuktionalitet och stöder även wattmätare bland annat.

Senast ändrad:
Med tanke på din ganska breda kravbild så skulle jag satsa på antingen senaste modellen av Garmin Fenix eller Suunto Ambit. Trevligt med lång battertid för generellt friluftsliv.

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är en bra länk:
> http://www.dcrainmaker.com/2014/11/winter-gadget-r
> ecommendations.html

Jag har Ambit 2S, den ena av hans budgetrekommendationer och har haft 310XT tidigare. 2S är en sjukt mycket bättre gps-klocka än 310XT. Hittar GPS väldigt snabbt, smidigare, snyggare. Bättre på allt skulle jag säga.

Min 610 var också se på att hitta satelliter efter ett år men när jag lyckats uppgradera klockan via Garmin express (tog typ en halv dag) så synkar den på några sekunder igen. Klockan behöver färska tabeller för att snabbt lokalisera satelliterna.

F.ö nöjd med 610 men skulle lätt köpa Fenix 2 om jag skulle byta.

Stumpy skrev:
> Min 910XT har blivit seg på att hitta satelliter.
> Funderar på att reklamera nu innan den fyller
> två år.

Suunto Ambit2 S eller Black säger jag. Har en S som varit skitbra - lite kort batteritid (8h med konstant GPS) men där har black eller ambit3 det dubbla. Har hållit ihop även när jag jobbar inom försvarsmakten - blir kanske lite seg i 25-30 minusgrader.

grondahl skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är en bra länk:
> >
> http://www.dcrainmaker.com/2014/11/winter-gadget-r
>
> > ecommendations.html
>
> Jag har Ambit 2S, den ena av hans
> budgetrekommendationer och har haft 310XT
> tidigare. 2S är en sjukt mycket bättre
> gps-klocka än 310XT. Hittar GPS väldigt snabbt,
> smidigare, snyggare. Bättre på allt skulle jag
> säga.

+1

Har en Suunto Ambit 2S jag med. Grymt nöjd!! Snygg klocka, med bra batteritid. Personliga inställningar till alla sporter du kan komma på......!

Ett minus att du inte kan ändra inställningarna på klockan utan internet, och deras webbsida ligger nere någon gång i månaden.
Kan man leva med det så är det en fantastisk klocka.

Tjena!

Jag kör på Fenix 2 och är grymt nöjd, har slutat använda min 510 sen jag fick Fenixen, till fruns glädje som då fick 510:an.

marr skrev:
> Ni som rekommenderar fenix 2. Har ni en själv?
>
> Det har jag, köp ambit 3... Fenix 2 har tokigt
> många buggar...

Tjena!

I början var den lite buggig men efter några uppdateringar så har jag inga problem.

Senast ändrad:
Kneecap skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som rekommenderar fenix 2. Har ni en själv?
> >
> > Det har jag, köp ambit 3... Fenix 2 har tokigt
> > många buggar...
>
> Tjena!
>
> I början var den lite buggig men efter några
> uppdateringar så har jag inga problem.

Jag är inte speciellt nöjd. Fått klockan utbytt och kör såklart senaste fw. Men den hänger sig fortfarande ibland, startar om och avbryter aktiviteter helt random.
Batteriindikatorn är helt vilse med.

Köpte polar V800 i somras. Den har hängt sig en gång sen dess. Programvara polar flow till iPhone är ok. Bluetooth överföring till mobil är smidigt. Dock måste klockan uppdateras via dator, det är irriterande.

Klockan är solid i sin form. När den "lärt sig" de positionerna man brukar starta den på hittar den sat "ganska" fort (mindre än 30 sek) På vintern är pulsband ändå det bästa. Kallt om man måste ha klockan mot skinnet och vill titta på den ibland.

Har dock ingen annan klocka av högre klass att jmf med. Hade en garmin 210 ett tag, men det är för stor prisskillnad för att göra nån jämförelse.

TheMountainman skrev:
> Någon med erfarenhet av TomTom´s nya:
> http://www.tomtom.com/sv_se/products/your-sports/t
> omtom-multi-sport-cardio-gps-watch/white/index.jsp
> ?
> Förutsatt att det nu funkar med pulsmätning på
> handleden så vore det ju grymt skönt att slippa
> pulsbandet runt bröstet! Att sedan bröstbandet
> dessutom alltid hamnar runt midjan efter ~500m
> skidåkning gör ju inte att jag tycker bättre om
> det precis...
>
> //TheMountainman

Om pulsbandet halkar ner så sitter det för löst. Själv märker jag knappt av mitt, men visst, om handledsmätning funkar så är det ju smidigt.

Skulle dock inte funka för min del, då klockan ofta sitter på cykelstyren, framför sittbrunnen på kajaken, utanpå jackan vid skidturer........osv.
Handledsmätning funkar ju bara om klockan sitter mot bar hud, så alla vintersporter går ju bort, såvida du inte gömmer displayen under kläderna.

Arnesson skrev:
> Tack för alla svar. Varför väljer ni Fenix 2
> före Forerunner 920XT?

Fenix är snyggare :p

Jag kör min med nato zulu band i helsvart.
Funkar bra som vardagsklocka, men stör mig som sagt på massa buggar.
Känner inte att jag kan lita på att klockan ska logga. Man vet aldrig vad den får för sig...

Bilagor

• IMG_20141223_225803.jpg
    IMG_20141223_225803.jpg
    52.8 KB · Besök: 50
Är pigg på en Garmin FR620, men jag kollade en del amerikanska recensioner där verkar folk antingen få perfekta exemplar som de är supernöjda med, eller riktiga måndags-ex som de till slut lämnar tillbaka?

Fenix 2 har samma funktionalitet/programvara som FR620, plus "friluftsfunktionerna"? Typ, samma risk för buggar som beskrivet i tidigare inlägg här? Hm. Lite dystert.

Jag bor inte i Sverige, där Garmin ger 3 års garanti, utan får köpa min i Kina eller typ flygplatsen i Kuala Lumpur. Där ger Garmin bara 1 års internationell garanti. Man kanske borde vilja ha så mycket garanti som möjligt om man har otur och får en buggig klocka?
(Vis av erfarenhet från en knäpp Suunto Lumi friluftsklocka och 3 byten, det kan behövas kanske.)

Du ska inte bara unna dig ett batteribyte på 305an då?
Jag hade katastrofdålig batteritid (ca 60min) men bytte batteri. Nu fungerar den bra igen! Men självklart är den lika långsam på att hitta satelliter och nykänslan är borta sedan länge. Däremot fick jag stor tillfredsställelse av att ha räddat en gammal elektronikprodukt!

Edit: länk till beskrivningen jag använde. dock verkar bilderna försvunnit? http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=125161

Senast ändrad:
Lånar tråden lite:
Jag tänkte skaffa mig en träningsklocka men har inte fastnad för någon speciell än. Då jag börjat med MTB iår så kommer jag nog klara mig med de enklare funktionerna. Tror inte jag kommer använda pulsmätning.

Första frågan är om jag ska gå på en traditionell cykeldator, exempelvis Edge 200. Eller istället en klocka.
Många rekommenderar ex Fenix2 och Ambit3, men det känns onödigt dyra för vad jag tror jag kommer använda till. Kanske Tomtom multi eller Garmin FR620.

Jag vill i alla fall ha med enkelt gränssnitt, stabilt. Ser inte idag att den kommer användas mer än till cykling.

Alla råd välkomnas.

nho1 skrev:
> Lånar tråden lite:
> Jag tänkte skaffa mig en träningsklocka men har
> inte fastnad för någon speciell än. Då jag
> börjat med MTB iår så kommer jag nog klara mig
> med de enklare funktionerna. Tror inte jag kommer
> använda pulsmätning.
>
> Första frågan är om jag ska gå på en
> traditionell cykeldator, exempelvis Edge 200.
> Eller istället en klocka.
> Många rekommenderar ex Fenix2 och Ambit3, men det
> känns onödigt dyra för vad jag tror jag kommer
> använda till. Kanske Tomtom multi eller Garmin
> FR620.
>
> Jag vill i alla fall ha med enkelt gränssnitt,
> stabilt. Ser inte idag att den kommer användas
> mer än till cykling.
>
> Alla råd välkomnas.

Garmin 200
Eller
Garmin 500
Kommer att passa dig perfekt.

Stumpy skrev:
> Jag skulle inte vilja OTBa med en ajfån på
> styret.
> Ja, inte annars heller.

Tjena!

En Iphone 4 är ju inte värd hälften av en hyfsad gps. Fast det är klart, min 510 lyckades ju flyga typ 15 meter rakt in i en stenhög vid en vurpa. Hade velat se en Iphone överleva det..

Jag ska faktiskt byta batteri i min Forerunner 305 och hoppas batteritiden blir bättre. Sen kanske den får hänga med ett tag till men det är ju alltid kul med nya prylar :-)

Ny firmware till Fenix2 kom häromdagen. Inte testat den direkt. I changeloggen fanns inget om de buggar jag upplever..

Jag köpte en fenix2 till frugan för en dryg månad sedan. Uppdaterade direkt med all tillgänglig programvara. Har inte upplevt några buggar alls. Jag vill nog ha en själv.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Kapar tråden lite, någon som har erfarenhet av Garmin forerunner 610?
Finns det ett enklare Bike mode?
Ska ha klockan till både löpning och cykling.

crillez skrev:
> Kapar tråden lite, någon som har erfarenhet av
> Garmin forerunner 610?
> Finns det ett enklare Bike mode?
> Ska ha klockan till både löpning och cykling.

Vad menar du med ett enklare bike mode? Den kan skifta mellan löpning och cykling mellan aktiviteter ja. Själv haft den i cirka 2 år innan ja köpte den nya 620. Fin klocka. Vet dock inte vad mellanskillnaden mellan den och 620 är.

610 och även 910XT har Virtual Racer! Då tävlar man mot tidigare aktivitet.
Med den funktionen tävlar man mot en tidigare aktivitet.
Det höjer motivationen att ta i då man ser hur många sekunder man ligger före eller efter, vart man tappar och vinner tid.
Sjukt bra funktion som tyvärr Fenix2 inte har. Annars hade det klivit köpknappen direkt :-)

Luzen skrev:
> Vissa team sportia har forerunner 310 xt för 1
> 299 kr just nu.

Måste nästan vara för bra för att låta bli väl?
För mitt mtb:ande samt löpning så funkar nog den galant...

Jag har betat av ett antal klockor genom åren... Böjade med en Garmin 305, bytte till garmin 910xt sedan blev det Polar RCX5 vilken jag var sjukt nöjd med! Enda felet var att den inte hade inbyggd gps. Gick vidare till Polar V800 vilket i min mening var en riktig skit klocka. Polar har släppt en halvfärdig produkt så efter en Ironman utan fungerande gps så reklamerade jag den till Polar. Nu kör jag Garmin 920 vilken jag är sjukt nöjd med hitills. Dock har jag kört den lite för kort tid för att kunna yttra mig till fullo.
Har sprungit, cyklat och simmat med den och den sköter sig utmärkt.

Jag har en Ambit 2 till allt (cykel med styrfäste, skidor, löpning, vandring mm). Enkel och har aldrig strulat! Finns bra priser nu när 3:an kommit.
Ambit 2 stöder ANT+ men det gör inte Ambit 3 som har något Bluetooth för att få HR att funka med simning. ANT+ är väl praktiskt med tanke på kadensmätare och så har jag förstått. DC Rainmaker har ju som alla vet grundliga tester på allt sånt här. Vissa garminägare hävdar att intervallfunktionen är dålig eller krånglig. Jag har inte provat och kan inte uttala mig.

Tillbaka
Topp