Köpråd pendlingscykel

Köpråd pendlingscykel
Hej!
Efter tre år på en för liten och skraltig gammal treväxlad Mustang, är det hög tid för mig att köpa en ny cykel. Jag hoppas någon här är intresserad av att hjälpa mig.
Jag cyklar året runt till jobb och träning, 6 km, enkel väg. Är 169 cm lång. Mina önskemål är en lättrampad, inte allt för tung pendlingscykel. Enbart stadstrafik med halvdana cykelbanor. Stänkskärm och pakethållare är nödvändigt. Antal växlar är inte så viktigt, men det är backigt, så ett par växlar behöver jag i alla fall. Vill helst inte ge mer än 10 000:-.
Och just det, gärna så lite underhåll som möjligt.

Jag har spanat på följande cyklar:
Kona Dew/Kona Dew Plus (vad skillnaden är mellan Dew och Dew plus har jag inte så bra koll på, mer än antalet växlar.)
ATR Town (https://andtherev.com/produkter/town-beta/)
Och så har jag läst att Specialized Sirrus ska vara bra

Har skitdålig koll på cyklar och här i stan finns det i princip bara en cykelhandlare med ett någorlunda utbud. Men de har oftast en lite halvdryg inställning till oss som inte är inbitna cykelentusiaster. Så dom undviker jag helst. Då återstår att beställa på nätet eller åka till Stockholm som inte ligger alltför långt bort.

Det jag funderar på är om Konas däck är för breda, är ATR för tung? Är någon av dessa cyklar något att ha eller har ni bättre förslag?
Det verkar svårt överlag att få tag i en cykel överhuvudtaget idag, många verkar vara slutsålda. Är det så illa eller brukar det komma in nya nu till våren?

/Linda

Köpråd pendlingscykel
Kul, klart att du ska ha en bra cykel. Risken är dock att du börjar gilla det så pass att du kommer att börja okynnescykla, inte bara till/från jobbet.

Vilken stad är det?
Bevärdiga inte en dryg handlare med att handla där!

Köpråd pendlingscykel
Skall du träffa en trevlig cykelhandlare som har hjälpt icke cykel intresseeade bekanta till mig (de hjälper även cykelintresserade iofs) är TCM. Om du nu kunde tänka att ta dig till människobyn. Väl värt ett besök då de ofta har mycket cyklar hemma (iaf innan covid skiten).

En hybrid med stel gaffel, hydrauliska skivbromsar och 1x9 eller 1x10 växlar låter väl vettigt?

Köpråd pendlingscykel
Tycker Kona Dew verkar vara en bra cykel för det du skall ha den till. Breda däck är ingen nackdel, rullar lika lätt som smalare men klarar ojämna och grusade cykelbanor betydligt bättre.

Senast ändrad:
Köpråd pendlingscykel
Cannondale Quick 4 är ett alternativ som finns i lager (storlek M, 8375kr) på Bikester. https://www.bikester.se/cannondale-quick-4-M762791.html

Större hjuldiameter och smalare däck än Kona Dew. Quick 4 har ingen framväxel vilket är lämpligt för pendling.

En nackdel är att man måste köpa till pendlingsutrustning som pakethållare och skärm. Har för mig att man kan beställa hem Bikesters cyklar till deras serviceverkstader där den blir monterad med eventuella tillbehör. Inget jag själv testat dock.

Köpråd pendlingscykel
Cannondale Quick 4 är ett alternativ som finns i lager (storlek M, 8375kr) på Bikester. https://www.bikester.se/cannondale-quick-4-M762791.html

Större hjuldiameter och smalare däck än Kona Dew. Quick 4 har ingen framväxel vilket är lämpligt för pendling.

En nackdel är att man måste köpa till pendlingsutrustning som pakethållare och skärm. Har för mig att man kan beställa hem Bikesters cyklar till deras serviceverkstader där den blir monterad med eventuella tillbehör. Inget jag själv testat dock.
Tack för tips! Den är absolut intressant. Enklare montering lär jag kunna fixa själv. Får läsa läsa på lite om den i helgen.

Köpråd pendlingscykel
Skall du träffa en trevlig cykelhandlare som har hjälpt icke cykel intresseeade bekanta till mig (de hjälper även cykelintresserade iofs) är TCM. Om du nu kunde tänka att ta dig till människobyn. Väl värt ett besök då de ofta har mycket cyklar hemma (iaf innan covid skiten).

En hybrid med stel gaffel, hydrauliska skivbromsar och 1x9 eller 1x10 växlar låter väl vettigt?
Då ska jag ha dem i åtanke om det bär av till storstan för att kolla cyklar. Tackar för tipset.

Köpråd pendlingscykel
Ger du dig ut irl så lägg in ett besök på TCM, det kommer du troligen inte att ångra.
Har inte varit i själva butiken fast bor inom rimligt räckhåll, men handlat en del från webbutiken. Det verkar ju vara en trevlig butik. Men när det gäller deras cykelkonfigurationer tycker jag de verkar ha lite felaktiga prioriteringar. Åtminstone efter vad jag skulle välja. Cyklar för runt ~20 K med Tiagra som huvudkomponentgrupp t.e.x, det är rätt märkligt val.

Köpråd pendlingscykel
Har inte varit i själva butiken fast bor inom rimligt räckhåll, men handlat en del från webbutiken. Det verkar ju vara en trevlig butik. Men när det gäller deras cykelkonfigurationer tycker jag de verkar ha lite felaktiga prioriteringar. Åtminstone efter vad jag skulle välja. Cyklar för runt ~20 K med Tiagra som huvudkomponentgrupp t.e.x, det är rätt märkligt val.
Jag har bara kört irl besök där, när det gäller webutiker finns det andra som har lyckats bättre i mitt tycke.

Personalen (iaf de jag mött) har varit trevliga, hjälpsamma och kunniga. Dessutom har de en bra verkstad (enligt andra) själv är jag en meckar själv mupp.

Köpråd pendlingscykel
Mitt standardråd till en tjej är att helt skippa damcyklar, det en urbota dum konstruktion för alla utom för personer med riktigt dålig rörlighet. Men du verkar acceptera cykel med högt rör. En kommentar till ett råd längre upp, breda däck rullar helt OK men det ska vara breda däck med litet eller inget mönster.

Köpråd pendlingscykel
Länge sedan jag var där men cykloteket västberga i Stockholm har gjort gott intryck på mig. Bra utbud och trevlig personal och duktiga mekaniker. Kör en remdriven sub 10 därifrån vintertid. Kommer man söderifrån så är favoritcykelbutiken numera cykeltjänst Södertälje.

Köpråd pendlingscykel
Har pendlat året runt i 12 år på en Kona Dew, tycker även dom nyare ser bra ut. Kanske en nackdel med 27.5" hjul för året runt-pendling då det är lite svårare att hitta dubbdäck till den hjulstorleken. Av de två skulle definitivt välja en Dew plus då man får singelklinga och hydrauliska bromsar vilket jag tycker är en vettigare setup för pendling. Breda däck är skönt även i stan på dåliga cykelbanor.

Specialized Sirrus är också en vettigt utrustad pendelcykel, skulle lätt kunna leva med en sådan i lämplig modell.

ATR town har jag ingen erfarenthet av, men jag skulle hellre välja en cykel i stil med Konan eller Specialized då jag gillar den typen av cykel.

Senast ändrad:
Köpråd pendlingscykel
om du trots allt önskar en damhoj finns hos islabikes modeller med skärmar och pakethållare med för typen låg vikt nedåt 11 kg.

sen har vi elefanten i rummet; har du säker förvaring av cykeln hemma resp på arbetet?

om inte bör man fundera på att gå under busradarn genom att gå ned till 26 tum, ratas av köparna av stulna cyklar. eller köpa en vikcykel brompton som du tar med dig in i alla lögen. en rolig och helt oväntat snabb cykel. dock tyvärr utanför angiven prishorisont....
44C53B55-5AE1-4057-8DFF-F0EDE45DB9BA.jpeg

Tillbaka
Topp