Köpråd racer

jsnall

Medlem
Köpråd racer
Hej alla cyklister!

Har under en längre tid varit på jakt efter en ny racer, kör fortfarande runt på min första instegsracer från 2017 men vill ta cyklandet till nästa nivå.

Har börjat med att göra en riktig bikefit för att se vilken ramstorlek/geometri jag ska ha. Även om nuvarande cykel egentligen är för liten (54) har jag fått till en bra sittställning. Har fått rekommendationen att ramstorlek 56 eller 58 ska funka bra för mig då jag har långa ben (183 cm lång, 90,5 cm innerbenslängd).

På nya cykeln har jag tre huvudkrav:
  • elektroniska växlar
  • skivbromsar
  • effektmätare (väljer jag di2-växlar kan jag troligtvis använda nuvarande effektmätare)
Men, stora frågan är ju vilken cykel jag ska köpa! Har satt ca. 50 000 kr som ett riktmärke om jag köper nytt.

Just nu tittar jag på följande:
  • BMC Roadmachine THREE
  • Canyon Endurace CF SL 8 Di2 (är dock en aning tveksam till färgen frozen yellow)
  • SPECIALIZED Tarmac SL7 COMP
Finns fler modeller men har haft svårt att hitta något i min storlek i lager.

Någon som har råd eller kommentarer? Lagerstatus på cyklar verkar tyvärr vara urkass i nuläget.

Tack på förhand! ?

Köpråd racer
Det där verkar väl vara tre jättefina cyklar du har hittat som möter din kravlista (på Tarmacen får du väl komplettera med effektmätare, tex den nya billiga Rival-veven).

Köp den som du är mest kär i! Läs lite tester på just den hojen (inte på de andra) där ditt köpbeslut förstärks, och sen slår du till. Enkelt!

Jag var i samma sits som dig i våras, valde en Tarmac Comp. Den är underbar, men inte en komfortracer. Jag kände mig tvingad att uppgradera både hjul och styre direkt, då det är riktigt snikiga alu-grejor som känns helt fel för cykeln. Rival-gruppen har fungerat helt utan anmärkning, jag älskar den. Dock är det nytt vevparti, kassett och skivor på gång pga min fjantiga vikt-ocd.

Köp cykeln som får det att pirra lite extra i magen, och det är en självklarhet att du tar hänsyn till färgen!

Köpråd racer
Det där verkar väl vara tre jättefina cyklar du har hittat som möter din kravlista (på Tarmacen får du väl komplettera med effektmätare, tex den nya billiga Rival-veven).

Köp den som du är mest kär i! Läs lite tester på just den hojen (inte på de andra) där ditt köpbeslut förstärks, och sen slår du till. Enkelt!

Jag var i samma sits som dig i våras, valde en Tarmac Comp. Den är underbar, men inte en komfortracer. Jag kände mig tvingad att uppgradera både hjul och styre direkt, då det är riktigt snikiga alu-grejor som känns helt fel för cykeln. Rival-gruppen har fungerat helt utan anmärkning, jag älskar den. Dock är det nytt vevparti, kassett och skivor på gång pga min fjantiga vikt-ocd.

Köp cykeln som får det att pirra lite extra i magen, och det är en självklarhet att du tar hänsyn till färgen!

Jättebra input från dig, tack! ?

Roligt att du valde Tarmac comp, det är vad det lutar mot i nuläget för min del faktiskt. Blir det denna tänkte jag komplettera med garminpedaler för enkelsidig effektmätning.

Har läst en del klagomål ang. hjulen, varför kände du dig tvingad att byta direkt? Har redan kikat på lite hjulalternativ, bl.a. Zipp 404, vilka valde du?

Köpråd racer
Hjulen är, tillsammans med ramen, det som gör störst skillnad i upplevelse på en cykel. Imho. Och om jag lägger en herrejösses-stor hög med pengar på en ny cykel så vill jag inte att upplevelsen dras ned av instegshjul. Så jag fick öppna plånboken ytterligare lite…

Jag fick ett mycket bra pris på de enklare Roval-hjulen i butik (SL?), men de uppfyller inte heller min kravspec riktigt. Hade varit snyggt iofs. Och de dyrare Roval-hjulen (SLX?) är inte så prisvärda imho.
Jag kommer troligen bygga mig ett par hjul med kina-fälg i vinter, men jag slog till på ett par Prime BE så länge. Har varit nöjd med Prime tidigare, tycker de ligger bra pris/prestanda. Köpte även Primes aero-styre eftersom Specialized inte kunde skaka fram sitt egna i rätt bredd.

Zipp 404 är fina hjul!

Köpråd racer
Rätt kul att man "måste" uppgradera hjul, styre, vevar, kassett på en hoj för 63k. (finns väl på rea såklart)

Om du tar SL 8 Aero får du helt ok hjul och powermeter, för 54k.

Två rätt olika cyklar dock.

Köpråd racer
Rätt kul att man "måste" uppgradera hjul, styre, vevar, kassett på en hoj för 63k. (finns väl på rea såklart)

Om du tar SL 8 Aero får du helt ok hjul och powermeter, för 54k.

Två rätt olika cyklar dock.
Nej, det är inte kul. Det är f-n inte ok någonstans egentligen. Jag brukar vara riktigt duktig på att köpa prisvärda alternativ annars, köpte fultyskar redan då de de faktiskt var fula. Men den här gången blev det så här av olika skäl, jag såg det lite som att jag köpte ett ramkit med växlar…

Köpråd racer
Och att det är genomgående snikgrejer? Jag har AXS Red, suveräna hjul, najs ram, bombsäkra styr- och vevlager osv och betalade inte 63k när jag satte ihop den själv. Här borde ju tillverkaren också ha rejäla rabatter?

Köpråd racer
Nja, det är hjul och styre som jag tycker är snik. Ramen är bra, sadelstolpe en S-Works, sadeln byter man säkert ändå, styrstam samma som S-works fast stålskruv, och så en Rivalgrupp. Och om Rival ska anses ”snik”, ja, det får väl vara individuellt. Läser man tester så hittar man de som föredrar ergonomin framför Red/Force tex. Men visst, vikten på vev och kassett snackar man inte bort, å andra sidan är det komponenter som inte påverkar känslan som hjul och styre gör.

Jag är själv förvånad att jag inte köpte en Cube eller Canyon, men de pirrade inte på rätt sätt.

Köpråd racer
För 10 år sedan gick det ju inte att bygga en hoj själv och spara pengar på det, om man inte köpte allt begagnat. Men idag så tror jag inte det är fallet utanför instegsmodellerna. I premiumsegmentet så är det så stora marginaler idag att det finns massor att "spara" om du har en drömcykel, så länge drömcykeln inte är av ett speciellt märke. Spez har ju prissatt sina ramkit så att du inte kan bygga billigare själv, såklart.

Jag köpte ramkit från Fairlight och nästan alla komponenter från r2-bike, med lite delar från andra ställen.

Köpråd racer
Hjulen är, tillsammans med ramen, det som gör störst skillnad i upplevelse på en cykel. Imho. Och om jag lägger en herrejösses-stor hög med pengar på en ny cykel så vill jag inte att upplevelsen dras ned av instegshjul. Så jag fick öppna plånboken ytterligare lite…

Jag fick ett mycket bra pris på de enklare Roval-hjulen i butik (SL?), men de uppfyller inte heller min kravspec riktigt. Hade varit snyggt iofs. Och de dyrare Roval-hjulen (SLX?) är inte så prisvärda imho.
Jag kommer troligen bygga mig ett par hjul med kina-fälg i vinter, men jag slog till på ett par Prime BE så länge. Har varit nöjd med Prime tidigare, tycker de ligger bra pris/prestanda. Köpte även Primes aero-styre eftersom Specialized inte kunde skaka fram sitt egna i rätt bredd.

Zipp 404 är fina hjul!

Det är intressant med Prime hjulen tycker jag. Köpte ett par begagnade (Prime rr-50 v3 för fälgbroms) förra året vilket väl inte var alltför genomtänkt men varit jättenöjd och märkt att de är överraskande vanliga bland cyklister (även bland vassa cyklister).

Vad ska man säga, bättre än vad jag trodde? Måste vara ganska svårslagna ur ett prisperspektiv även om black edition som du väljer är lite dyrare.

En del verkar skriva lite negativt om Novatec naven men frågan är om inte det tveksamma ryktet är kraftigt överdrivet, de verkar ju hålla men visst, möjligen bör man serva dem något oftare än dyra DT Swiss nav.

Vad är det som skiljer med just black edition, något lättare och lite högre kvalitet, annat nav också?

Köpråd racer
Jo, visst kan man i många fall plocka ihop en cykel billigare från delar än om man köper komplett. Särskilt om man redan har tex grupp eller hjul att flytta.

Men Spec är Spec. Det är ju inte ens S-Works ramen vi snackar om här…

Som sagt man får tycka vad man vill om Rival AXS. Funktionen är (minst, enligt vissa testare) lika bra som de dyrare grupperna, men med ett viktstraff. Ergonomin är annorlunda. Jag släpper det här.

Köpråd racer
Och att det är genomgående snikgrejer? Jag har AXS Red, suveräna hjul, najs ram, bombsäkra styr- och vevlager osv och betalade inte 63k när jag satte ihop den själv. Här borde ju tillverkaren också ha rejäla rabatter?
Bygga själv var ett alternativ men det blir ingen pengabesparing, snarare tvärt om p.g.a. pris på ramen. Specialized vill ju t.ex. ha över 40000 för bara ramen och då är man redan över 60000 med ett Ultegra di2-gruppset monterat. Känns annorlunda att titta på priser nu jämfört med några år sedan.

Köpråd racer
Det är intressant med Prime hjulen tycker jag. Köpte ett par begagnade (Prime rr-50 v3 för fälgbroms) förra året vilket väl inte var alltför genomtänkt men varit jättenöjd och märkt att de är överraskande vanliga bland cyklister (även bland vassa cyklister).

Vad ska man säga, bättre än vad jag trodde? Måste vara ganska svårslagna ur ett prisperspektiv även om black edition som du väljer är lite dyrare.

En del verkar skriva lite negativt om Novatec naven men frågan är om inte det tveksamma ryktet är kraftigt överdrivet, de verkar ju hålla men visst, möjligen bör man serva dem något oftare än dyra DT Swiss nav.

Vad är det som skiljer med just black edition, något lättare och lite högre kvalitet, annat nav också?
Jag tycker, som sagt, att Prime är kungen av prisvärdhet. Inte bäst, inte billigast. Men det är min åsikt. Mitt första Prime-hjulpar har bara rullat några hundra mil, det nya nu drygt hundra mil. Bara finväder dessutom… :-) Så hållbarheten av naven vill jag inte säga något om egentligen. Däremot hade jag ett Mtb-hjulpar med Novatec för många år sedan som levde ett relativt tufft liv under många säsonger, och där var det noll problem. Så med mina erfarenheter vågar jag lätt chansa, särskilt till finväders-lvg.

Jag vet inte riktigt vad som skiljer, faktiskt. Men tror att även fälgen hade lite annorlunda spec än de ”vanliga” Prime. Mitt andra Prime-hjulpar heter typ ”silver-edition” och har oilslick dekaler. Skitsnygga! ;-)

Köpråd racer
Jo, visst kan man i många fall plocka ihop en cykel billigare från delar än om man köper komplett. Särskilt om man redan har tex grupp eller hjul att flytta.

Men Spec är Spec. Det är ju inte ens S-Works ramen vi snackar om här…

Som sagt man får tycka vad man vill om Rival AXS. Funktionen är (minst, enligt vissa testare) lika bra som de dyrare grupperna, men med ett viktstraff. Ergonomin är annorlunda. Jag släpper det här.
Vill man spara vikt räcker det ju bara att ställa sig på vågen, finns en del att spara där! :ROFLMAO:

Sen är det ju trevligt med "bättre" komponenter men Rival känns bra nog för mig.

Köpråd racer
Specialized vill ju t.ex. ha över 40000 för bara
Precis, de har satt ett fantasipris på en del för att kunna motivera priset på den kompletta cykeln. Men jag trodde ramkittet skulle vara dyrare. Gruppen hittar du ju för 10k, så då har du 15k kvar för hjul, styre- och sadelkombo.

Funktionen är (minst, enligt vissa testare) lika bra som de dyrare
Du kan väl t ex inte ha blips till Rival, eller har de ändrat det? Jag trodde det var 2 till red, 1 till force och 0 till rival?

Köpråd racer
Precis, de har satt ett fantasipris på en del för att kunna motivera priset på den kompletta cykeln. Men jag trodde ramkittet skulle vara dyrare. Gruppen hittar du ju för 10k, så då har du 15k kvar för hjul, styre- och sadelkombo.
Jag håller med dig, det är tråkigt att ramen ska vara så dyr. Ska du ha S-worksvarianten på ramkitet vill de dock ha 59000.

Du kan väl t ex inte ha blips till Rival, eller har de ändrat det? Jag trodde det var 2 till red, 1 till force och 0 till rival?
Inget jag funderat på men det verkar inte vara några problem med blips till rival?
https://www.sram.com/globalassets/d...map/road/axs-components-compatibility-map.pdf

Köpråd racer

Var hittar du Rival AXS för 10k? Den har varit slut, men har kanske dykt upp igen? Och har den sjunkit såpass i pris?

De nya trådlösa blipparna ska väl fungera.

Köpråd racer
Så om man köper ett löst ramkit (som inte finns) och en lös grupp (som inte finns) kan man bygga en billigare cykel (som tyvärr inte kommer finnas i verkligheten) än om man köper en komplett (som fortfarande finns ett fåtal om man har tur med storlekar). @mzi?

Köpråd racer
Jag har inte en aning om vilken cykel du ska köpa (precis köpt min första och kan nada), men OM du skulle gå efter en Canyon (i en färg du gillar bättre) så rekommenderar jag starkt WEB ALERT. Du sätter en bevakning på cykeln du vill ha (rätt storlek), så fort lagersaldot ändras hojtar den till. Även smart att bevaka deras outlet, där returer kan komma ut.

Jag snappade själv upp tipset på reddit, och tack vare appen så fick jag min Endurace 7 för en månad sen, trots att den inte ens går att beställa i nuläget. Det fylls på cyklar helt random, och mailbevakning gör ingen nytta. Dock så måste man vara helt säker på vilken cykel man vill ha, tänker man i fem minuter efter den kommit in så är cykeln borta.

TLDR: Canyon fyller på med cyklar helt random, använd web alert eller liknande app.

Köpråd racer
Jo, det var väl just det som var poängen. Men tack för att du klargör det åt oss!

Och för att hjälpligt styra tråden åt rätt håll igen: TS har inte funderat på Orbea? Jag var lite sugen på en sådan här https://www.bikester.se/orbea-orca-m21eteam-pwr-M1015163.html?vgid=G1490630&cgid=37178. Ett visst pirr, hos mig.
Har kikat på den också men kände inte riktigt "pirret", det är visserligen Force-växlar men ingen större viktskillnad?

Har pratat med en cykelhandlare som har Tarmacen i storlek 56 på lager, dessutom nedsatt från 62000 till 50000 vilket känns som ett bra pris. Relationen till butiken känns också värdefull om det mot förmodan skulle strula i framtiden.

Jag har inte en aning om vilken cykel du ska köpa (precis köpt min första och kan nada), men OM du skulle gå efter en Canyon så rekommenderar jag starkt WEB ALERT. Du sätter en bevakning på cykeln du vill ha (rätt storlek), så fort lagersaldot ändras hojtar den till. Även smart att bevaka deras outlet, där returer kan komma ut.

Jag snappade själv upp tipset på reddit, och tack vare appen så fick jag min Endurace 7 för en månad sen, trots att den inte ens går att beställa i nuläget. Det fylls på cyklar helt random, och mailbevakning gör ingen nytta. Dock så måste man vara helt säker på vilken cykel man vill ha, tänker man i fem minuter efter den kommit in så är cykeln borta.

TLDR: Canyon fyller på med cyklar helt random, använd web alert eller liknande app.
Låter som samma procedur som användes för att snappa upp en PS5 tidigt. :ROFLMAO:

Köpråd racer
Har kikat på den också men kände inte riktigt "pirret", det är visserligen Force-växlar men ingen större viktskillnad?

Har pratat med en cykelhandlare som har Tarmacen i storlek 56 på lager, dessutom nedsatt från 62000 till 50000 vilket känns som ett bra pris. Relationen till butiken känns också värdefull om det mot förmodan skulle strula i framtiden.

Låter som samma procedur som användes för att snappa upp en PS5 tidigt. :ROFLMAO:
Haha. Ungefär så. Och har du tänkt att använda swift så är det väl egentligen samma sak ?

Köpråd racer
Du får såklart köpa vilken cykel du vill, det jag kommenterar är att det har blivit en helt knasig prissättning. Hur något som hade varit en lite roligare instegsmodell för 10 år sedan nu kostar 65000kr.
Ja, jag är lite delad/splittrad här själv, har fortfarande kvar min fälgbromsade racer jag köpte begagnad för knappt 2 år sedan. Betalade 14 lapp och tycker den är riktigt bra. Rent hastighetsmässigt tror jag knappast den begränsar mig och dessutom en rätt avslappnad känsla att ha en bra cykel som inte kostar en halv förmögenhet. Fälgbromsade cyklar är väl ibland lite lättare även om de samtidigt kanske inte är lika aero som moderna racers, inte lika snygga/dolda kabeldragningar heller.

Det jag saknar mer och mer är väl dock skivbromsar (bra för säkerheten, i synnerhet när det är blött), elektriska växlar har jag ingen erfarenhet av ännu men det är säkert toppen också.

En sak är klar, kan man leva med fälgbromsar och icke elektriska växlar kan man få väldigt väldigt mycket för pengarna, kanske man kan köpa något annat för de ca 30-50 000 kronorna som blev över från den initiala cykelbudgeten. ?

Senast ändrad:
Köpråd racer
Jag tycker, som sagt, att Prime är kungen av prisvärdhet. Inte bäst, inte billigast. Men det är min åsikt. Mitt första Prime-hjulpar har bara rullat några hundra mil, det nya nu drygt hundra mil. Bara finväder dessutom… :-) Så hållbarheten av naven vill jag inte säga något om egentligen. Däremot hade jag ett Mtb-hjulpar med Novatec för många år sedan som levde ett relativt tufft liv under många säsonger, och där var det noll problem. Så med mina erfarenheter vågar jag lätt chansa, särskilt till finväders-lvg.

Jag vet inte riktigt vad som skiljer, faktiskt. Men tror att även fälgen hade lite annorlunda spec än de ”vanliga” Prime. Mitt andra Prime-hjulpar heter typ ”silver-edition” och har oilslick dekaler. Skitsnygga! ;-)

Ser nu att BlackEdition är ganska mycket lättare även om priset då går upp med ca 3000-4000 jämfört med "vanliga" Prime. Dock blir väl också konkurrensen högre när man ligger i prisklassen runt 10 lapp.

Köpråd racer
Hej alla cyklister!

Har under en längre tid varit på jakt efter en ny racer, kör fortfarande runt på min första instegsracer från 2017 men vill ta cyklandet till nästa nivå.

Har börjat med att göra en riktig bikefit för att se vilken ramstorlek/geometri jag ska ha. Även om nuvarande cykel egentligen är för liten (54) har jag fått till en bra sittställning. Har fått rekommendationen att ramstorlek 56 eller 58 ska funka bra för mig då jag har långa ben (183 cm lång, 90,5 cm innerbenslängd).

På nya cykeln har jag tre huvudkrav:
  • elektroniska växlar
  • skivbromsar
  • effektmätare (väljer jag di2-växlar kan jag troligtvis använda nuvarande effektmätare)
Men, stora frågan är ju vilken cykel jag ska köpa! Har satt ca. 50 000 kr som ett riktmärke om jag köper nytt.

Just nu tittar jag på följande:
  • BMC Roadmachine THREE
  • Canyon Endurace CF SL 8 Di2 (är dock en aning tveksam till färgen frozen yellow)
  • SPECIALIZED Tarmac SL7 COMP
Finns fler modeller men har haft svårt att hitta något i min storlek i lager.

Någon som har råd eller kommentarer? Lagerstatus på cyklar verkar tyvärr vara urkass i nuläget.

Tack på förhand! ?
Sportson har fått in en hel del i lagret denna veckan. Storlek 56 och 58 på just de typer du letar efter. Kolla deras hemsida.

Köpråd racer
Ser nu att BlackEdition är ganska mycket lättare även om priset då går upp med ca 3000-4000 jämfört med "vanliga" Prime. Dock blir väl också konkurrensen högre när man ligger i prisklassen runt 10 lapp.
Jo, kanske. Nu har jag inte köpt något av mina Prime-hjulpar till fullpris. Kanske har jag haft tur, men min känsla är att på CRC/Wiggle kommer nog erbjudanden relativt regelbundet. Tror jag gav 8-8,5k sist.

Fast på rak arm kommer jag inte på något bättre för 10k, möjligen likvärdigt. Har du några idéer? Något från Slowbuild eller JRA kanske?

Det enda som slår Prime är att deala med kineserna direkt. Då får du tex DT240 för liknande pengar. Och har man tid tycker jag det är värt det!

Köpråd racer
Har haft två par Prime 50mm, ett par SE (de med skimrande dekaler) de har bredare fälg och var svinbra. Köpte även ett par V2 och de hade smalare fälg och bakhjulet var nog felbyggt då ekrar gick av en efter en, lämnade till en hjulbyggare som ekrade om hela hjulet och de funkade därefter utmärkt för att plocka KOM och de höll för mina 97kg…

Köpråd racer
Toppenval!
Man ska inte förakta Bianchi Oltre heller, och om man köper begagnat får man i de flesta fall bra hjul, eller pengar över till sådana.

Köpråd racer
Håller med angående Prime. Har skivbromsade 50mm SE och de är varken billigast, lättast, snyggast eller (troligtvis) snabbast. Men de är bra på allt och har haft noll problem på ganska många mil.

Vill man köra riktigt breda däck så bör man dock välja något annat hjul som har bredare innerdiameter samt är bredare mitt på fälgen för optimal prestanda. Mina hjul passar bäst med t ex 25mm gp5000 som på dessa fälgar blir runt 27mm breda när de har några mil på nacken. 28mm går väl bra det med, men jag misstänker att luftflödet störs då.

Tillbaka
Topp