Köpråd semibuget Vättern räser

Lundeen

Medlem
Hej alla glada cyklister!

Är i fullföljd till att påbörja första delen av klassikern med Vasaloppet som är någon vecka bort och så fort den är avklarad är det dags för cykelträning.
Dessvärre äger jag ingen cykel (ännu).
Har cyklat en hel del tidigare men mestadels planlöst strövat runt på en mtb i urban miljö men har ytterst begränsad kunskap när det kommer till köpa rätt cykel.
Komma under 5000kr vore optimalt men smärtgränsen skulle väl gå på 7000kr.
Så i den prisklassen, vad ska man titta efter för att lyckas göra Vättern på bästa möjliga sätt?
Vad för spec ska man titta in sig på för att göra ett bra val?
Står 179cm över marken, är det 56cm ramstorlek som gäller för min del?
Tacksam för all hjälp jag kan få i denna djungel!

Titta kanske snarare på en 54. Jo, det skilljer massor mellan olika tillverkare i hur geometrin ser ut, men jag är 5 cm längre och kör på 54or, iofs en 56a i stallet av bockstyrecyklar.

Håller annars med ovan talare - för 7kSEK får du inget vettigt nytt. Leta efter fräsht begagnat. Focusera på sittställning och drivlina. Utseende, årsmodell, bromsar och märke är mindre viktigt

Som andra påpekat; begagnatmarknaden och storlek 54 är det som gäller för dig. Kolla på fälgbromsade hojar, de är prisvärda och gör jobbet. Tror att du kan göra fynd för typ 7000kr och så lägga lite på att köpa nya bromsbelägg, kassett och kedja.

För bekvämlighetens skull, se till så att ramen får plats med åtminstone 28mm däck.

Som andra påpekat; begagnatmarknaden och storlek 54 är det som gäller för dig. Kolla på fälgbromsade hojar, de är prisvärda och gör jobbet. Tror att du kan göra fynd för typ 7000kr och så lägga lite på att köpa nya bromsbelägg, kassett och kedja.

För bekvämlighetens skull, se till så att ramen får plats med åtminstone 28mm däck.
25 iaf. Det räcker bra. Iofs kör jag 28 bak och 25 fram numera - får plats med 28 fram också, men men. Skinnaden är inte så stor.

23or känns dock daterat - rullar aningen sämre, lite större risk för punka och lite obekvämare - 25/28 är trevligare. #åsikt

25 iaf. Det räcker bra. Iofs kör jag 28 bak och 25 fram numera - får plats med 28 fram också, men men. Skinnaden är inte så stor.

23or känns dock daterat - rullar aningen sämre, lite större risk för punka och lite obekvämare - 25/28 är trevligare. #åsikt
Jag kör 25/23 på sommarhojen, hehe. Med det sagt inte det självklara valet för en orutinerad cyklist. Dessutom tycker jag att 28 får lite färre punkor.

Vasaloppet nu avklarat och inköp måste ske i närtid så har intensifierat blocket marknaden. Sett att det finns 20 år gamla kolfiberhojar för min budget alternativt aluminiumhojar med kolfibar gafflar för samma prisklass. Gör man bäst i att satsa på äldre och lätt eller lite nyare och tyngre?
Den äldre är en Trek OLCV 5500.

Vasaloppet nu avklarat och inköp måste ske i närtid så har intensifierat blocket marknaden. Sett att det finns 20 år gamla kolfiberhojar för min budget alternativt aluminiumhojar med kolfibar gafflar för samma prisklass. Gör man bäst i att satsa på äldre och lätt eller lite nyare och tyngre?
Den äldre är en Trek OLCV 5500.
Farsan kör fortfarande på sin gamla 5500, fast med modernare komponenter.
Är väl inget fel på den, lite mer pyssel om man vill byta styrstam bara för att trimma in sittställningen.
Du får på 25 mm-däck på den ramen/gaffeln i alla fall.

Farsan kör fortfarande på sin gamla 5500, fast med modernare komponenter.
Är väl inget fel på den, lite mer pyssel om man vill byta styrstam bara för att trimma in sittställningen.
Du får på 25 mm-däck på den ramen/gaffeln i alla fall.
För någon som är helt färsk inom cykelvärden. Vad innebär det att köra på 25mm däck kontra mot vad det kanske sitter på den idag?
Enligt säljaren sitter idag "Dura Ace rakt igenom, förutom bromsarna som är Ultegra. 9-delad kasett"
Mavic Ksyrium Elite däck på, avslöjar det något om storleken på däcken?

För någon som är helt färsk inom cykelvärden. Vad innebär det att köra på 25mm däck kontra mot vad det kanske sitter på den idag?
Enligt säljaren sitter idag "Dura Ace rakt igenom, förutom bromsarna som är Ultegra. 9-delad kasett"
Mavic Ksyrium Elite däck på, avslöjar det något om storleken på däcken?
Ökad komfort och bättre rull i och med att gummit sväljer mer av asfaltens ojämnheter.

Fram till ca 2020 fick få racers på bredare däck än 25 mm. 28 mm duger även till grusvägskörning.

De flesta svenska vägar är så pass bra att du inte känner skillnad på 25 och 28 mm. För stockholms pendlarvägar är dock minst feta graveldäck att rekommendera.

En cykels drivlina behöver underhåll och har en begränsad livslängd. Du kanske måste byta kassett, kedja och drev för att få bra växlingar. Även växelvajrar kan behöva bytas.

Tillbaka
Topp