Köpråd: Specalized Enduro eller Pitch!

Kiwi

Medlem
Senast redigerad av en moderator:
Var tidigare i kontakt med ett par affärer i UK då även jag var intresserad av de cyklar du nämner. Tyvärr fick jag svaret från alla tre att de inte säljer och skickar Specialized utanför UK och Ireland.
Om du hittar någon som gör det så skriv gärna av vilka. Om du inte tänker åka över och ta med cykeln på hemresan vill säga.

Verkar som om det gäller att träffa på rätt person. Då bikescene var en av de som svarade per email att man inte kunde sälja och skeppa Specialized utanför landets gräns. Pratade du med någon speciell person där? Borde kanske kolla upp det igen.

Tjenare Kiwi,

jag har själv en Pitch och jag är so far mkt nöjd. om du söker på mig så kommer det nog upp någon/några trådar där jag har lämnat recensioner, har tyvärr inte tid att skriva mer just nu.

/Carl

Jag har exakt den Enduron som du kikar på. Skillnaderna mellan de båda cyklarna är att ramen är lite finare på Enduron och att du får Specialized egna dämpare på Enduron. Det sistnämnda verkar kunna vara både bra och dåligt. Eftersom du tittar på en 2008 slipper du oroa dig för de bekymmer som var med 2007:orna.

En del folk på internettet är missnöjda med bakdämparen, några som bytt till Fox RP23 och tycker att den är mycket bättre. Jag har p.g.a. skador inte kunnat köra mer än en dags liftåkning med min Enduro, då var jag nästan fånigt nöjd. Jag velade mellan de båda rätt länge och tror att jag blivit nöjd med båda. Med tanke på att det inte skiljer så mycket i pris hade jag nog tagit Enduron, den väger trots allt en del mindre och jag trivdes med dämparna den dagen jag körde med dem.

Att tänka på är att enduron är ganska liten i storlek, har en kompis som köpte en (från UK) i small och den var nästan för liten. Han valde small för att han testade min enduro från 06 som är small, och den var lagom i storleken. Så är du 170+ bör du ha medium, vet inte vart gränsen går för att byta till large men den känns lite kort...
Men han gillar den och det är en bra och lätt all mountain cykel!

Jag är 174 cm och min 08 Enduro är en small. Den tycker jag passar mig perfekt =) Jag har i och för sig som sagt bara testat den när det varit liftåkning inblandat, men då kändes det finfint. Skulle inte velat ha en större storlek.

Terrengsykkel har testat Enduron. De hadde problem med E150 gaffeln. Specialized har nu slutat använda den och på 2009 modellen finns en Fox gaffel. Sen är det det där med 25mm axeln som är lite fånigt. I övrigt är den en utmärkt cykel, jag är mycket nöjd med min och har inte haft några problem alls.

pitch är väl enduro fast enduro har kolfiberram ??? sedan så finns enduro med finare spec än pitch så man kan ju säga att pitch är en "budget" enduro :)

//H

Specialized har inte slutat med E150 gaffeln, den finns kvar på deras dyraste variant. Vad jag har förstått så har de bytt till en billigare gaffel på 09 för att inte behöva höja priset.

gbghenke skrev:
-------------------------------------------------------
> pitch är väl enduro fast enduro har kolfiberram
> ??? sedan så finns enduro med finare spec än
> pitch så man kan ju säga att pitch är en
> "budget" enduro :)
>
> //H

Nej, de är 2 olika modeller, även om de är rätt lika. Enduro finns med både alu- och kolfiberram. Billigare Enduro och dyrare Pitch överlappar varandra lite, men generellt kan man väl säga att Enduro är mer för de som kan tänka sig Specialized egna prylar (dämpare, på den dyraste även gaffel och framhjul), är viktmedvetna och har lite större plånbok.
Pitch är en prisvärd AM-hoj för de som är skeptiska till "proprietary technology" (svåröversatt, typ egenbyggda specialprylar). I motsats till Enduro gör den egentligen inget som inget annat märke gör. Enduro är ju lite banbrytande teknologiskt, kanske både på gott och ont för användaren.

Cribb: Min poäng var att det här med vad man gillar för storlek är rätt individuellt, och det ändras dessutom över tiden. Innan jag köpte Enduron hade jag bara använt min DH-cykel (som är ännu kortare än Enduron) i nästan två säsonger. Då var jag inkörd på den och valde utifrån vad jag tyckte om den. Om jag köpt samma cykel för fem år sen efter att bara ha kört på min gamla XC-cykel är det mycket troligt att jag valt en medium =)

gbghenke skrev:
> pitch är väl enduro fast enduro har kolfiberram???

Det finns tre olika Enduro-varianter, den dyraste har kolfiberram (och inga ISCG-fästen). Övriga har alu-ram (dock i nån "bättre" alu-variant än Pitch:en) och ISCG-fästen.

Kiwi: Det var Pitchen som fick mig att börja titta på sån här cykel. Läste nåt test av den i Dirt, de var lyriska om den. Du slipper eventuella strul med Specializeds dämpare, geometrin har jag för mig är väldigt lik Enduron och du får den till ett bra pris. Köp! =)

Edit: Jahapp, där får man för att man är långsam =)

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det Enduron gör som föranleder det här: "I motsats till Enduro gör den egentligen inget som inget annat märke gör".
Har noll koll på Spec. egen dämparteknologi och dyl.

Hej,

Jag läste Mountain Bike Riders februarinummer och de har en artikel på £1500 fram och bak dämpad cyklar. Specialized Pitch Pro fick 10 från 10, de säger att den gå som en £2500 cykel. Jag tror det är bättre med en Fox RP23 istället för Specialized egen dämpare, men jag har inte provat en Specialized egna dämpare. Jag har en Specialized Stumpjumper FSR Comp och det FSR systemet funkar skitbra när man cyklar uppför.

Jag hoppas det hjälper lite!
Ian

Tack för alla svar!

Ian:
Just nu har jag en Epic från 2005 och är mycket nöjd.(Men vill ha lite mer all mtn..) Håller med dig om att FSR systemet funkar mycket bra.

Så nu måste jag bestämma mig... sälja Epicen och köpa pitchen??!!

Pitchen är nog lite roligare här i GBG..

/Kiwi

perzzon skrev:
> Vad är det Enduron gör som föranleder det här:
> "I motsats till Enduro gör den egentligen inget
> som inget annat märke gör".
> Har noll koll på Spec. egen dämparteknologi och
> dyl.

Hmm, jag hade fått för mig att Enduron hade någon minivariant av Brainsystemet, men det visade sig att spikevalve mer är någon sorts blow off-ventil om jag inte fattat saken fel, alltså att man kan ha gaffeln/dämparen rätt hårt ställd, men den sväljer ändå stora smällar bra.

Det som man väl kan kalla åtminstone lite unikt är en lätt dc-gaffel med 6-tums slag. 25 mm-axel är väl också unikt, men verkar mest jobbigt, hur bra systemet än är.

När den kom var väl Enduro SL-värstingen den lättaste trail/AM-hojen med 6 tums slag på marknaden, åtminstone bland större tillverkare. Nu får den rätt duktigt med smisk av nya Scott Genius LTD (som man iofs får sälja både huset, frugan och sin själ för att få råd med).

Pitchen skulle jag tagit. Mer fjädring än så blir lite overkill på stigarna runt gbg.
Om du ska till Åre så hyr en lämplig hoj, för åkningen där borta sliter oerhört på cyklarna.

Har själv en gammal Enduro i strl Small. Den är väldigt kort men jag diggar det skarpt. Lika skarp i smala krokiga täta stigar. Man får dock lära känna tyngdpunkten i riktigt brant klättring, dvs hitta balansen mellan styrförmåga och grepp på bakdäcket. Men det gäller nog alla hojar kanske.

Se till att hojen har 175-vevar och inte 170 i och med att du köper komplett hoj.

Tillbaka
Topp