Köpråd/storlek MTB

Lidodido

Ny medlem
Köpråd/storlek MTB
Hej,

Varning för en vägg av text:

Har sneglat ett tag på en hardtail. Varit sugen på att ta lite motionsspår och grusvägar som min tråkiga hybrid inte riktigt vill ta, och vill även ha något som klarar ojämnt snö/is-underlag till och från jobbet på vintern. Blir knappast några snirkliga stigar, så jag kollar på 29". Vill inte satsa så mycket pengar då jag inte vet om det är min grej, men jag köper gärna något vettigt så jag slipper byta om jag faktiskt fastnar. Har några kollegor som är sugna på cykelvasan så där lär man nog hamna till slut.

Är 167cm kort, med lång rygg och korta ben. Väger ca 75kg. Just nu står det mellan en Canyon och en Cube. Canyons storlekskalkylator säger storlek S (16") medan enligt Cubes tabell skulle jag nog kunna ta både 16 och 17". Tänker att en lite större storlek inte gör något då jag helst vill köra skapligt rakt, och har lång rygg.

Canyon har gått över från 29 till 27,5" på storlekarna S och XS. Detta förmodligen då för att 29" blir lite klumpigt på så små ramar. Cube verkar bara ha 29" från 17" och uppåt så även de verkar ha tänkt samma sak.

Jag tittar på några fjolårsmodeller (Canyon AL SL 6.9 och Cube Acid), där Canyon endast finns i S (16"?) och Cube endast i 17", båda i 29" då. Länkar:
Canyon - https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=21380
Cube - https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-acid-black-n-flashyellow-458321

Canyon säger att jag bör gå på årets modell i 27,5" eftersom 29" blir så bökigt på storlek S, men när jag har kollat geometrin blir jag lite förvirrad och behöver hjälp från folk som faktiskt förstår vad de olika skillnaderna kommer innebära. De är nämligen väldigt lika i geometrin förutom just höjden på sadelstången då.

Canyons geometri (en bit ner på sidan): https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html
Cubes geometri (en bit ner till höger, klicka på 17"): https://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/acid/cube-acid-blacknflashyellow-2016/

Canyons överrör är 10mm längre än Cubes vilket nog beror på vinkeln på framgaffeln och styrhuvudets längd som skiljer 10mm.
Hjulbasen är 3mm kortare på Canyon.
Kedjestaget är 4mm kortare på Canyon.
Reach är 9mm längre på Canyon.
Stack är 3mm längre på Canyon.

Många mått är alltså längre på Canyon, och trots att hjulbasen är unset kortare så borde ju 4mm kortare kedjestag och 5mm kortare vevarmar innebära att risken för Toe Overlap är mindre på Canyon. Jag tolkar det som att en Canyon i storlek S borde vara lika smidig som en Cube i 17", men då kan jag ju inget om vad vinklar hit och mått dit faktiskt innebär i praktiken. Små skillnader är det då.

Borde jag gå på en 27,5" eller funkar båda dessa modeller lika bra? Är någon av dom ett bättre köp om man räknar på komponenterna och så?

Senast ändrad:
Köpråd/storlek MTB
Båda är fina och prisvärda. Jag hade nog valt Canyon för att AL SL ramen är lätt och fin, braReba RL gaffel, och 1,2 kg lägre totalvikt. Geometrin, storlek S med 29" funkar säkert utmärkt, du kan alltid sätta dit en kortare stam för typ 250 kr om 80 mm känns för långt.

Köpråd/storlek MTB
Sixten Fors sa:
Båda är fina och prisvärda. Jag hade nog valt Canyon för att AL SL ramen är lätt och fin, braReba RL gaffel, och 1,2 kg lägre totalvikt. Geometrin, storlek S med 29" funkar säkert utmärkt, du kan alltid sätta dit en kortare stam för typ 250 kr om 80 mm känns för långt.

Är nog snarare orolig över att den ska bli för liten. Som sagt verkar ju många gå på 27,5 i de ramstorlekarna så frågan är ju hur 29 funkar.

Köpråd/storlek MTB
Sixten Fors sa:
Det är väl AL SL ramens geometri du skall titta på (7.9) och inte AL (6.9). https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html

Hade missat att det var olika geometri. Som tur är hade jag faktiskt redan mailat Canyon och bett om fjolårets geometri för att se så det inte var några skillnader (eftersom det var större däckstorlek). Undrar om denna länk funkar nu: https://1drv.ms/i/s!AruhCwvS3DXQuh9aLc6su10QzMUa
Där är geometrin för AL SL 2016. Vet att skissen är på en fulldämpad ram men jag antar att han bara bifogat den för att visa vilket mått det gäller. I tabellen står det ju faktiskt Grand Canyon AL SL 2016.

Alla dessa mått är identiska med årets geometri för vanliga AL 29, så vitt jag kan se.

Köpråd/storlek MTB
Jag är lika lång som du och kör både 29 och 27,5.
29 är en Specialized Epic storlek S och 27,5 en Canyon Spectral i S.
Det mesta går fortare på Epicen förutom bröt nerför som känns bättre på Spectralen.
Jag kan intyga att 29 funkar alldeles utmärkt till vår längd, och du kan jämföra Epicens geometri med dina alternativ.

Köpråd/storlek MTB
Sixten Fors sa:
Där ser man, hade för mig att AL SL ramen, den nya alltså, med 68.5 grader och 110 mm slag kom redan 2016. Men jag mindes tydligen fel.

Då blir cykeln lite mindre het jmf med Cube (som är billigare). Kolla även Radon ZR Team 8. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-582359

Den där extra graden på styret gör alltså att det är värt att gå på en tyngre ram och sämre däck samt en manitou m30 istället för reban?

Men jo de där extra pengarna väger så klart också tungt (No pun intended) då jag som sagt inte vet hur mycket jag kommer cykla. Radon verkar ju rätt likvärdig Cuben fast dyrare, men jag kanske missar nåt?

Köpråd/storlek MTB
fagerand sa:
Jag är lika lång som du och kör både 29 och 27,5.
29 är en Specialized Epic storlek S och 27,5 en Canyon Spectral i S.
Det mesta går fortare på Epicen förutom bröt nerför som känns bättre på Spectralen.
Jag kan intyga att 29 funkar alldeles utmärkt till vår längd, och du kan jämföra Epicens geometri med dina alternativ.

Tack för infon, då blir det definitivt 29" i alla fall :-) tårna tar aldrig i framdäcket?

Köpråd/storlek MTB
Jag är 169.5 och har en canoyn 29er i S. Funkar fint. Jag förstår inte vad du pratar om att tårna ska ta i framdäcket? Är det ett vanligt problem? Har jag aldrig varit med om. Inte ens när jag provat min flickväns xxs 27.5

Senast ändrad:
Köpråd/storlek MTB
skogsvakt sa:
Jag är 169.5 och har en canoyn 29er i S. Funkar fint. Jag förstår inte vad du pratar om att tårna ska ta i framdäcket? Är det ett vanligt problem? Har jag aldrig varit med om. Inte ens när jag provat min flickväns xxs 27.5

Tycker mig ha läst om toe overlap på en del amerikanska forum, men det kan ju vara enstaka modeller med väldigt kort geometri.

Köpråd/storlek MTB
Då är det ju lugnt!

Frågan är ju då bara om Cuben med sin 17" ram blir för stor för mig, men å andra sidan lär jag inte köra så tekniska spår och sen var ju måtten rätt nära Canyons som enligt dom ska vara lämplig för mig, så den borde ju kanske funka?

Köpråd/storlek MTB
Jag har haft en Canyon 29" i storlek small, 5.9 samma ram som 6.9, och den är lite hög vid styrhuvudet. Fick byta till ett styre med negativ rise för att komma ner i höjd. Hade ju gått att byta styrstam å.
Så 27,5 är ett bättre val i storlek small, enligt min erfarenhet.

frid!

Senast ändrad:
Köpråd/storlek MTB
Köpråd/storlek MTB
Beklagar att jag kommer med mina funderingar så sent i processen...

AL SL 6.9 2016
Mix av XT och SLX, 3x10 vxl
29"
Inte särskilt lång reach och brant gaffelvinkel, långa kedjestag (även för en 29")

AL SL 7.9 2017
Mix av XT och Deore, 2x10 vxl
27,5"
Lite längre reach med 'modernt' flack gaffelvinkel och korta kedjestag

Det är två väldigt olika cyklar, inget lätt val...

Om du nu har förhållandevis lång torso och proportionellt långa armar, kanske du har en bättre fit på ramstorlek M än på S? Styrstammen på 7.9an är 1 cm kortare så totala skillnaden i räckvidd är bara 2 cm jmfrt med 6.9an. Å andra sidan så får du stå ut med längre vevarmar om du går upp en strl...

Jag är 172 och proportionellt byggd och har valt medium på alla mina cyklar under åren. Hellre byter jag till en 1 eller 2 cm kortare styrstam än en för kort ram imo.

Köpråd/storlek MTB
Miracle sa:
Jag har haft en Canyon 29" i storlek small, 5.9 samma ram som 6.9, och den är lite hög vid styrhuvudet. Fick byta till ett styre med negativ rise för att komma ner i höjd. Hade ju gått att byta styrstam å.
Så 27,5 är ett bättre val i storlek small, enligt min erfarenhet.

frid!

Tack för input! AL SL har ju lite annan geometri som jag tror är lägre framtill, så det kan nog passa. Tänker att det borde finnas en anledning också till att man gått över till 27,5 i de små storlekarna så det är nog vettigt.

26er sa:
Lidodido sa:
Beställde en Canyon AL SL 7.9 storlek S i 27,5" för 9799 på rea. Såg sedan att fjolårets 6.9 (https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=21380) finns för 8899 också, storlek S men i 29".

Borde jag avboka 7.9:an och spara 900kr och gå på fjolårets 6.9? Gamla geometrin men samma vikt och likvärdiga komponenter, och större hjul.
Samma vikt med större hjul!!? Får inte ihop den matematiken riktigt...

Helt riktigt, vikten är nog beräknad på storlek M skulle jag tro, så 7.9:an blir nog lite lättare eftersom den går ner på 27,5".

Geekstremist sa:
Beklagar att jag kommer med mina funderingar så sent i processen...

AL SL 6.9 2016
Mix av XT och SLX, 3x10 vxl
29"
Inte särskilt lång reach och brant gaffelvinkel, långa kedjestag (även för en 29")

AL SL 7.9 2017
Mix av XT och Deore, 2x10 vxl
27,5"
Lite längre reach med 'modernt' flack gaffelvinkel och korta kedjestag

Det är två väldigt olika cyklar, inget lätt val...

Om du nu har förhållandevis lång torso och proportionellt långa armar, kanske du har en bättre fit på ramstorlek M än på S? Styrstammen på 7.9an är 1 cm kortare så totala skillnaden i räckvidd är bara 2 cm jmfrt med 6.9an. Å andra sidan så får du stå ut med längre vevarmar om du går upp en strl...

Jag är 172 och proportionellt byggd och har valt medium på alla mina cyklar under åren. Hellre byter jag till en 1 eller 2 cm kortare styrstam än en för kort ram imo.

Tack för synpunkterna! Är ju ändå en hel del kortare än dig, och enligt Canyon gäller storlek S upp till 172cm, även med mina kroppsproportioner. Hade jag varit runt 170 hade jag nog övervägt att gå upp en storlek.

Dom har börjat behandla och packa min order så det är nog för sent att ångra sig, men det känns ändå mer rätt att gå på en geometri som är lite mindre "alldaglig" och mer racig, om det nu är det de olika måtten innebär. Ser många som klagar på att det långa kedjestaget och den höga styrhöjden gör att den inte blir så spännande, så mitt val får stå. Snyggare blå-färg också :)

Tack för all hjälp, kommer nog dyka upp fler frågor framöver när man börjar meka och justera och uppgradera och krascha! :) Hoppas nu bara på en snabb leverans!

Köpråd/storlek MTB
"Ser många som klagar på att det långa kedjestaget och den höga styrhöjden gör att den inte blir så spännande..."

Hur påverkar detta åkningen rent praktiskt?

Köpråd/storlek MTB
ginnfilt sa:
"Ser många som klagar på att det långa kedjestaget och den höga styrhöjden gör att den inte blir så spännande..."

Hur påverkar detta åkningen rent praktiskt?

Längre kedjestag gör väl att den inte blir riktigt lika lättmanövrerad som jag har förstått det? Samt lite för upprätt sittställning om styret blir för högt. Har aldrig åkt MTB så jag ska inte påstå att jag har någon aning om hur stor skillnad det faktiskt blir.

Tillbaka
Topp