Köpråd/storleksråd Scott Ransom

spleensweden

Aktiv medlem
Idag cyklar jag på en Scott Genius 940 Medium och tycker den fungerar bra, men då jag vill cykla mer Enduro så skulle jag vilja ha en lite kralligare cykel för att öka mitt självförtroende. Jag kikar just nu på Scott Ransom 910 som jag hittat på lite reor i tyskland.
Men frågan är vilken storlek jag ska välja. Jag är 178 och när jag fyllde i mått på Scotts hemsida så är förslaget M men på gränsen till L. Och tittar man i deras storleksguider så är 178 på gränsen mellan M och L. M och L överlappar där!
Jag tycker egentligen att min Medium Genius passar bra men tror att en lite längre cykel blir mer fartstabil. Men med nackdelen att den blir kanske svårare när det är tighta svängar. En medium Ransom har väldigt nära mått men med en flackare gaffel så blir hjulbasen 17 mm längre. Stack blir 14 mm större, reach samma. Tar man en large så blir hjulbasen 1249 mm dvs. 51 mm längre, Stack 627 mm=28 mm större. reach 466 mm= 27 mm längre.

Hur hade ni tänkt? Det är svårt när man inte kan åka och prova tyvärr och man blir lite osäker för man vill ju inte heller köpa en på tok för stor cykel som man känner att man inte kan kontrollera.

Jag är 185 cm lång och provcyklade en ransom i storleken M och den var lite för liten men det gick att cykla på den så med dina 178 cm tror jag en M kan bli bra.

sen är det svårt att säga exakt vad du gillar för sorts storlek, vissa gillar lite mindre hojar då dom är mera lekfulla och vissa gillar lite större hojar om man gillar fart och att bara kötta rakt ner.

Förstår inte frågan? 178 cm på Medium :)
Solklart Ransom Large med 40-45 mm stam istället för Medium med 70-80 mm stam. Är sadelröret för långt och droppern för dålig (typ Fox Transfer med 65 mm stackhöjd) byt till en modern OneUp v2 dropper som "kapar" sadelröret med 32 mm. Medium + Fox är tar mer plats (440+65=505 mm) än Large + OneUp (470+33=503 mm).

Jämför t.ex. med Santa Cruz Hightower i M och L och deras storleksrekommendationer https://www.santacruzbicycles.com/en-US/hightower

Bilagor

• HT6.png
    HT6.png
    16.7 KB · Besök: 111
Tackar för input, Då letar jag efter en Large! Jag tittade dels på denna bild ang. storlekar. Då blev jag lite osäker om man skulle ha den större!

Bilagor

• 1612153_original_1.jpg
    1612153_original_1.jpg
    127.4 KB · Besök: 118
Enkelt! Titta inte på Scott's usla rekommendationer. Man blir bara förvirrad och/eller kommer hem med en 1-2 storlekar för kort cykel.

Bilagor

• 180905_017_M.jpg
    180905_017_M.jpg
    135.8 KB · Besök: 72
  • Scale5.jpg
    Scale5.jpg
    272.1 KB · Besök: 69
Enligt video nedan är Brendog ca 180,5-182 cm lång, cykeln i Large har ca 460-465 mm reach beroende på flip-chip position, i detta fall höglägre (längre reach), men mindre bakhjul (kortar ner reach). Stam 50 mm utan spacers. Brendog och Sixten är överens om att det är en rimlig fit. Tur att Brendog läser Happy ;)
Brendog.png

Tillbaka
Topp