Köpt ”för stor” cykel.

Köpt ”för stor” cykel.
Maillard skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du köpt den hos nån lbs, borde du väl kunna
> byta?

Det brukar nog mest bero på om cykeln är använd eller inte. Fick du hjälp med storleken av någon i butiken eller blev du bara lite för ivrig och högg en cykel?

Köpt ”för stor” cykel.
Om du inte har problem med höjden på ramen så kan du testa med en kortare styrstam. Fler och fler verkar gilla kombinationen lång ram och kort stam.

Köpt ”för stor” cykel.
Rock skrev:
> Maillard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du köpt den hos nån lbs, borde du väl
> kunna
> > byta?
>
>
> Det brukar nog mest bero på om cykeln är använd
> eller inte. Fick du hjälp med storleken av någon
> i butiken eller blev du bara lite för ivrig och
> högg en cykel?

Du har rätt, jag förutsatte att den inte var cyklad på än... Fast om wmthzet fått hjälp i butiken, och dessutom sagt att det är han själv som ska ha den, så kan jag tycka att dom borde skämmas lite och hjälpa honom på nåt sätt. Att cykla på en hoj i fel storlek är ju inte så rackarns roligt...

Köpt ”för stor” cykel.
Jag tror tom 17" är för stort om du bara är 173cm... BigNine TFS finns i 15" med 580mm långt överrör och skulle kanske passa dig lite bättre :-/ T

Köpt ”för stor” cykel.
Jag köpte en beggad racer i tron att det var en 54, visade sig vara en 58. Jag är oerfaren. Men grejen är att jag tycker den känns bra att cykla på. Har köpt en kortare styrstam 3 cm. Skillanden mellan storlekarna är 4 cm på löngden. Ej monterat den än. Hittilös har jag bara cyklat max 35 km, tror inte det blir så många turer längre än så. Funderar på om jag skall skeppa hojen vidare och köpa en ny, eller behålla den? Vad är nackdelen med en stor cykel, givet att jag efter trettio mil inte märkt ngt mer än ovana (rygg, nacke, armar)

Köpt ”för stor” cykel.
Ett tag tyckte alla att man skulle ha alldeles för liten cykel, det kom sig främst av att mtb inte var utvecklat och geometrin inte hade hittat rätt. Idag är det väldigt få som rekommenderar en för lite cykel, även om de finns. Men jag känner ingen med koll som rekommenderar en för stor cykel.

I kort gäller samma som förut: bättre för liten än för stor men lagom är bäst. :)

Fast nu frågar du ju om löparcykel, det är ju ett jävla lidande från start. Vad kan det spela för roll? (ja jag kom just innanför dörren efter 60k, måste jag verkligen köpa koolfijberhjul för att ha kul.

Köpt ”för stor” cykel.
Rock skrev:
> Maillard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du köpt den hos nån lbs, borde du väl
> kunna
> > byta?
>
>
> Det brukar nog mest bero på om cykeln är använd
> eller inte. Fick du hjälp med storleken av någon
> i butiken eller blev du bara lite för ivrig och
> högg en cykel?

Det var den sista i sitt slag sas det!!! Men den kanske är för stor eller? Nej då det fungerar fint...
Hmmm vad gör jag??? Ivrig ja... Men han borde ha stoppat mig kan jag känna så här efter åt. Det var än dock tredje cykeln jag köpte av han... Ska pröva med kortare styrstamm. Sadelen har jag flyttat framåt!

Och ja den är annvänd så det heter duga. :-) Och roligt har jag

/TZ

Köpt ”för stor” cykel.
Då får du gör adet som du är inne på, börja med att korta styrtappen, ev. kan du byta sadelstolpen till en utan sb.

Köpt ”för stor” cykel.
jag gjorde typ samma "misstag" men efter att slängt på en riktigt kort styrstam så är jag faktiskt riktigt nöjd och om man gillar när det går lite fort utför så är ju längre hjulas att rekommendera :-)

/c

Köpt ”för stor” cykel.
Rock skrev:
> Då får du gör adet som du är inne på, börja
> med att korta styrtappen, ev. kan du byta
> sadelstolpen till en utan sb.

:-) Nu får du allt lära en newbie vad "sb" kan vara?
Byta sadelstolpe till vad? kotare eller?
Styrtappen = styrstam?

Måste jag lära mig cykla igen sedan? :-))

Köpt ”för stor” cykel.
Atlas skrev:
> sb=set back

+1

alltså en sadelstolpe där sadelns infästningspunkt är monterad centrerat på stolpen och inte ett par cm bakom som är det vanligaste.

Styrtappen = styrstam, ja, jag är bara gammal.

Köpt ”för stor” cykel.
wmthzet skrev:

> Och ja den är annvänd så det heter duga. :-)
> Och roligt har jag
>
> /TZ

Då kan det ju inte vara helt galet iallafall

Köpt ”för stor” cykel.
Före 90-talet körde "alla" på för stora hojar. Kolla på bilder på Merckx och grabbarna och jämför med dagens proffsklungor. Tycker du att det funkar så kör vidare. Jag kör själv på ganska stora hojar, typ en storlek över den som jag "ska" ha, men jag trivs bra ändå.

Köpt ”för stor” cykel.
Octagon skrev:
> Stor ram och kort stam är min melodi. Kan inte
> förstå att många hojar säljs med 100 mm, 50 mm
> är mer lagom. Tycker jag.

Håller med!

Köpt ”för stor” cykel.
Jäför alla kritiska mått med en likadan cykel i rätt strl. Kolla hur mycket du kan justera ned dig bla med styrstamsbyte.

Fast även om du får till det kommer du att vara konstant missnöjd tills du får rätt strl.

Platådojor?

Köpt ”för stor” cykel.
Snuten skrev:
> Jäför alla kritiska mått med en likadan cykel i
> rätt strl. Kolla hur mycket du kan justera ned
> dig bla med styrstamsbyte.
>
> Fast även om du får till det kommer du att vara
> konstant missnöjd tills du får rätt strl.
>
> Platådojor?

:-))

Tack för alla tips. Ska pröva en del va de.

Köpt ”för stor” cykel.
s skrev:
> Om du inte har problem med höjden på ramen så
> kan du testa med en kortare styrstam. Fler och
> fler verkar gilla kombinationen lång ram och kort
> stam.

lång ram och kort stam = Gary Fisher "Genesis"-geometri...!

Köpt ”för stor” cykel.
19" och 173cm är väl inte så illa, jag är 174cm och brukar köra 18", eller omkring 580-590mm effektivt topprör, varierar styrstammar mellan 50-80mm, på 50mm är det lekfullt men då är toppröret gränsfall kort. Ja, det är ju Genesis-tänket, Gary var faktiskt inte helt ute och cyklade med den filosofin.

Förresten så har jag långa ben/kort överkropp, vilket för min kroppslängd brukar innebära lite kortare topprör.

Köpt ”för stor” cykel.
Om du med en kortare styrstam klarar av att din 19" hoj inställd enligt dina önskemål är inte så stor skada skedd.

Mindre set back på sadelstolpen kan hjälpa men det går inte att flytta fram sadeln hur mycket som helst utan att rundtrampet störs.

Snäppet kortare vevar kan också fungera, fast med 29or skadar det inte att ha det extra vrid som 175 vevarna ger.

Annars kunde man lägga på 650B hjul eftersom du har skivbroms.

Men sammantaget kostar alla modifieringar pengar så om det går att byta till en hoj med mindre ram och bli nöjd skulle det vara det enklaste alternativet.

Köpt ”för stor” cykel.
Harryupp skrev:
>
> Annars kunde man lägga på 650B hjul eftersom du
> har skivbroms.
>

Okej, men var hittar jag fälgar till 650B hjul, någon som vet?
Vilken fälg storlek går under benämningen 650B.

Köpt ”för stor” cykel.
Jag köpte en cykel via blocket nyss men den var på tok för stor. Hade man kunnat få styret flera cm närmare hade jag kunnat behålla den. Har testat flytta adeln längre fram men det blir inte så stor skillnad.

Köpt ”för stor” cykel.
Tjena! Har du någon bild på cykeln? En kortare styrstam - som klämmer fast styret - kan bättra mycket, men cyklar är så olika byggda. Ibland funkar det att ta loss styret och vrida ett halvt varv på styrstammen.
Ett tips när man köper online är att veta hur lång man är, och om den längden funkar med cykeln man är sugen på...

Tillbaka
Topp