Köpt min första Mtb

Reale

Ny medlem
Köpt min första Mtb
Som rubriken låter så köpte jag min första Mtb idag. Cyklar i dagsläget mycket på min hybrid mycket landsväg och en hel del grusvägar.
Har dock känt att skogen lockar mer en landsvägen och har därför kollat en längre tid på olika mtb.
Men som sagt de finns en hel del att välja på och jag har inte velat köpa en för billig cykel och har samtidigt inte lust att köpa en för dyr heller. Så idag fick jag nys om att en affär sålde en white killer 275 till ett bra pris, var nedsatt 7000kr.
Känns som de var mycket cykel för pengarna även om de var lite över min budget.
Så min fråga är nu eftersom de inte följde med några pedaler vad ska man satsa på har aldrig andvänt sånna som man låser fast skorna i. Finns de olika skor till olika pedaler? Nåt mer man ska tänka.
Tacksam om en total nybörjare på mtb kan få lite hjälp.

Köpt min första Mtb
Eller en billigare typ Shimano 520 funkar också bra. Skor som är till spd behöver du också. Kolla t.ex. på XXL där du köpte cykeln.
Du kan justera hur hårt skorna sitter fast, börja löst så kan du öka efterhand. Det sitter två skruvar på pedalerna, en för varje sida. Justera ut båda så blir det lättare att komma ur.
Välkommen till Mtb-sporten

Köpt min första Mtb
Jon sa:
Eller en billigare typ Shimano 520 funkar också bra. Skor som är till spd behöver du också. Kolla t.ex. på XXL där du köpte cykeln.
Du kan justera hur hårt skorna sitter fast, börja löst så kan du öka efterhand. Det sitter två skruvar på pedalerna, en för varje sida. Justera ut båda så blir det lättare att komma ur.
Välkommen till Mtb-sporten
Tack för snabbt svar ska kolla i dom också.
Känns lite sådär att låsa fast fötterna men de är ju som med allt annat en vanesak.
Är så taggad å komma ut och testa ordentligt.

Köpt min första Mtb
Man kan också köpa platta pedaler och för ändamålet avsedda skor. Sök på "flat pedals" eller "plattisar"; skor som funkar är FiveTen eller Shimano AM41.

Jag började min skogscykling med SPD 2001 men nu kör jag bara platt för det är roligare.

Gympaskor och sånt bör skys som pesten. Kombinationspedaler också.

Titta på pedalerna så du sätter rätt pedal på rätt sida, de är vänster och högergängade. Trist att gänga fel.

Clipslöst: Shimano 520 är helt OK och kostar bara 200-250kr inkl klossar.

Vill du komma undan riktigt billigt tror jag tom Biltema har clipslöst samt passande skor.

Köpt min första Mtb
Reale sa:
Känns lite sådär att låsa fast fötterna men de är ju som med allt annat en vanesak.

Tycker du ska fundera en hel del på OM du ska köra SPD (sätta fast fötterna) alls. Om du inte kört skog förut, och inte är van vid SPD så är det rätt dumt att försöka bli van vid båda dessa nyheter samtidigt.

Det är lite att svära i kyrkan att rekommendera plattisar (vanliga pedaler) numera, det förutsätts liksom att det är SPD man ska ha. Punkt. Frågar du i butik kommer de osvikligen att sälja på dig SPD-skor. Vilket är konstigt.

Jag tycker du ska bilda dig en egen uppfattning. Personligen har jag kört både och. Ungefär lika länge (10+ år vardera, ungdomsåren borträknade). Båda har fördelar och nackdelar och beroende på om du ska köra mycket tekniskt med stök/hopp/dropp eller mer XC så kan det luta mer åt ena eller andra hållet.

Sammanfattning:
- Testa båda.
- Börja med plattisar (riktiga med bra greppytor) och bra skor (typ FiveTen eller andra skor för ändamålet) och vänj dig vid skogcykling. Om du är rädd om smalbenen och tror att du kommer tappa pedal mycket (det gör du iofs inte med rätt skor), kör med smalbensskydd.
- Då du är varm i kläderna kan du testa om du tycker SPD ger dig mer kraft utan att göra avkall på annat.

Ha kul! :)

PS. Eftersom jag ändå redigerar småprylar kan jag lägga till vad jag själv kör numera och varför:

Vad: Plattisar + FiveTens (FreeRider i olika varianter beroende på väder. På vintern vanliga kängor på Fatbiken. Varmast.

Varför: Jag kör mest för att det är kul och bra för kroppen. Desto mer utför och tekniskt, desto bättre. Med plattisar vågar jag mer i vetskapen om att jag inte sitter fast i cykeln om (när) jag vurpar. Dessutom mår mina knän mycket bättre av att jag kan variera fötternas position på pedalen.

Senast ändrad:
Köpt min första Mtb
Kristoffer R sa:
Man kan också köpa platta pedaler och för ändamålet avsedda skor. Sök på "flat pedals" eller "plattisar"; skor som funkar är FiveTen eller Shimano AM41.

Jag började min skogscykling med SPD 2001 men nu kör jag bara platt för det är roligare.

Titta på pedalerna så du sätter rätt pedal på rätt sida, de är vänster och högergängade. Trist att gänga fel.

Vill du komma undan riktigt billigt tror jag tom Biltema har clipslöst samt passande skor.
Tack för tipsen. Som sagt gympadojor går bort och kombinationspedaler med måste vara irriterande om man måste snurra pedalen för att klicka fast.

Senast ändrad:
Köpt min första Mtb
Foxis sa:
Reale sa:

Tycker du ska fundera en hel del på OM du ska köra SPD (sätta fast fötterna) alls. Om du inte kört skog förut, och inte är van vid SPD så är det rätt dumt att försöka bli van vid båda dessa nyheter samtidigt.

Det är lite att svära i kyrkan att rekommendera plattisar (vanliga pedaler) numera, det förutsätts liksom att det är SPD man ska ha. Punkt. Frågar du i butik kommer de osvikligen att sälja på dig SPD-skor. Vilket är konstigt.

Jag tycker du ska bilda dig en egen uppfattning. Personligen har jag kört både och. Ungefär lika länge (10+ år vardera, ungdomsåren borträknade). Båda har fördelar och nackdelar och beroende på om du ska köra mycket tekniskt med stök/hopp/dropp eller mer XC så kan det luta mer åt ena eller andra hållet.

Sammanfattning:
- Testa båda.
- Börja med plattisar (riktiga med bra greppytor) och bra skor (typ FiveTen eller andra skor för ändamålet) och vänj dig vid skogcykling. Om du är rädd om smalbenen och tror att du kommer tappa pedal mycket (det gör du iofs inte med rätt skor), kör med smalbensskydd.
- Då du är varm i kläderna kan du testa om du tycker SPD ger dig mer kraft utan att göra avkall på annat.

Ha kul! :)

PS. Eftersom jag ändå redigerar småprylar kan jag lägga till vad jag själv kör numera och varför:

Vad: Plattisar + FiveTens (FreeRider i olika varianter beroende på väder. På vintern vanliga kängor på Fatbiken. Varmast.

Varför: Jag kör mest för att det är kul och bra för kroppen. Desto mer utför och tekniskt, desto bättre. Med plattisar vågar jag mer i vetskapen om att jag inte sitter fast i cykeln om (när) jag vurpar. Dessutom mår mina knän mycket bättre av att jag kan variera fötternas position på pedalen.
Tack för svar. Kan ju testa med vanliga pedaler först tänkte låna från min andra cykel.
Verkar vara ett bra forum med många svar direkt de tackar jag för

Köpt min första Mtb
Efter lite övning "sitter man inte fast", utan klickat ur utan att tänka på det. Någon enstaka gång händer det att man inte får ut foten men då är det oftast i låg hastighet så att man bara lägger sig på sidan.
Jag tycker att det är läskigt att inte "sitta fast" när det ät stökigt/utför, fötterna slinter av pedalen och man slår i både smalben och skrev. Tycker att man har bättre kontroll på cykeln med spd.
Prova båda och känn efter vilket som passar dig.

Köpt min första Mtb
Jon sa:
Efter lite övning "sitter man inte fast", utan klickat ur utan att tänka på det. Någon enstaka gång händer det att man inte får ut foten men då är det oftast i låg hastighet så att man bara lägger sig på sidan.
Jag tycker att det är läskigt att inte "sitta fast" när det ät stökigt/utför, fötterna slinter av pedalen och man slår i både smalben och skrev. Tycker att man har bättre kontroll på cykeln med spd.

+1

Jag sitter gärna fast på allt utom dirt och bmx cyklar.

Köpt min första Mtb
Jon sa:

Nyckelordet är oftast.
Och lite övning hjälper inte alltid då det går fort och vurpan sker i en sådan riktning att urklickningen blir svår eller omöjlig. Som jag skrev, jag har kört SPD i stökig skog i mer än 10 år så jag vet exakt hur det funkar. ;-)
Och om du med plattisar slinter av pedalerna då det går utför har du fel utrustning och/eller dålig teknik. :-P

Gliringar och debatt åsido är den egentliga poängen att oavsett var man står i Platt vs. SPD så är att det är dumt att rekommendera någon som är helt ny inom skogscykling att han ska sitta fast i pedalerna från början. IMNSHO. :)

Köpt min första Mtb
Kristoffer R sa:

Går det ens att gänga pedalerna fel igentligen ?

Köpt min första Mtb
Reale sa:
Tack för svar. Kan ju testa med vanliga pedaler först tänkte låna från min andra cykel.
Verkar vara ett bra forum med många svar direkt de tackar jag för

Tänk bara på att med vanlig skor och vanliga pedaler så finns risk att du slinter på pedalerna.
Det går inte att jämföra med att köra på pedaler med piggar kombinerat med FiveTens eller andra skor med greppig sula. Med den kombinationen sitter fötterna lika bra på pedalerna som med SPD förutom att du inte kan dra pedalen hela varvet runt. Det blir *riktigt* bra kontakt mellan pedal och sko.

Den här videon är rätt opartisk och hanterar flats vs. spd bra:

Köpt min första Mtb
Jon sa:

+1 Har aldrig ens vågat prova plattisar. Verkar skitläskigt! Kör spd även vid dh.
Använder mig dock av multirelease-klossar och ser inte alla andras problem med att de löser ut i tid och otid. Enda gången det händer är när man misstajmar och slår foten i en sten och då är det ganska skönt att det släpper.

Köpt min första Mtb
Reale sa:
Som rubriken låter så köpte jag min första Mtb idag. Cyklar i dagsläget mycket på min hybrid mycket landsväg och en hel del grusvägar.
Har dock känt att skogen lockar mer en landsvägen och har därför kollat en längre tid på olika mtb.
Men som sagt de finns en hel del att välja på och jag har inte velat köpa en för billig cykel och har samtidigt inte lust att köpa en för dyr heller. Så idag fick jag nys om att en affär sålde en white killer 275 till ett bra pris, var nedsatt 7000kr.
Så min fråga är nu eftersom de inte följde med några pedaler vad ska man satsa på har aldrig andvänt sånna som man låser fast skorna i. Finns de olika skor till olika pedaler? Nåt mer man ska tänka.

Vilken butik sålde denna, till det priset?

Köpt min första Mtb
maaacus sa:
Reale sa:

Vilken butik sålde denna, till det priset?
Som sagt köpte den på xxl för 10999 och tog slut rätt fort.

Köpt min första Mtb
Tänkte bara meddela att jag köpte shimano 520 och ett par Scott med Boa-snörning.
Så idag blev de lite teståkning inget avancerat men jag kände vilken skillnad det är med spd. Gick klockrent och jag känner att jag gjorde rätt val.
Dock så behövs skoöverdrag köpas för de var skapligt kallt om fötterna. Tar aldrig slut på inköpen :)

Köpt min första Mtb
Reale sa:
Tar aldrig slut på inköpen :)

Det är sant... Jag började cykla för ett år sen, och jag har redan hunnit köpa 2 cykla, en i 10.000 kronors klassen, och en i 40.000 tusen. Sen har jag nog lagt ut minst 20.000-30.000 tusen på delar, kläder, skor, verktyg, däck, oljor o fett, hjälmar, glasögon, mm, mm. På ett år. Och det verkar inte ta slut än. Ska ner och pröjsa en sadel för 1000:- på LBS idag, som ja provat ut i några träningspass. Och snart dags att skicka gaffel på service till Danmark för ca 1500:- och möjligen bakdämpare för samma summa, hehe!!

Men det är jäkligt kul det här med MTB. Hobbys får kosta pengar, eller hur?

Jag ser det iaf som en investering i hälsan. Och vad är inte viktigare än den :-)

Köpt min första Mtb
kay sa:
Reale sa:
Tar aldrig slut på inköpen :)

Det är sant... Jag började cykla för ett år sen, och jag har redan hunnit köpa 2 cykla, en i 10.000 kronors klassen, och en i 40.000 tusen. Sen har jag nog lagt ut minst 20.000-30.000 tusen på delar, kläder, skor, verktyg, däck, oljor o fett, hjälmar, glasögon, mm, mm. På ett år. Och det verkar inte ta slut än. Ska ner och pröjsa en sadel för 1000:- på LBS idag, som ja provat ut i några träningspass. Och snart dags att skicka gaffel på service till Danmark för ca 1500:- och möjligen bakdämpare för samma summa, hehe!!

Men det är jäkligt kul det här med MTB. Hobbys får kosta pengar, eller hur?

Jag ser det iaf som en investering i hälsan. Och vad är inte viktigare än den :-)
Hehe klart att ens hobby ska få kosta pengar . Och som du skriver så är hälsan de viktigaste vi har.

Köpt min första Mtb
kay sa:
Foxis sa:
SPD maskerar dålig teknik. :P ;)

Hur menar du nu???

Jag retades mest. Men det ligger ett uns sanning i det.

- Fotpositionering. Med SPD så halkar inte foten av oavsett hur du har den på pedalen. Rätt position för att kunna parera stötar på ett bra sätt då det går fortare är med hälarna lågt (då du inte trampar naturligtvis, tänk utförslöpor e.d.). Då blir pedalen som en plattform att trycka ifrån mot och hela benet blir en bättre stötdämpare. Med plattisar tvingas du köra så, annars går det åt pipan.

- Bunnyhops och annan cykelförflyttning. Med SPD:er kan du ju dra upp cykeln med benen, vilket ibland är en fördel. Men med plattisar blir du tvingad att lära dig att lyfta/flytta cykeln genom att flytta din tyngdpunkt, vilket är mycket effektivare - men dock svårare.

Och så vidare. Finns en drös personer förutom jag som är av den åsikten, men alla ska självfallet bilda sig en egen uppfattning. :)
http://blog.artscyclery.com/mountain/flat-pedals-a-valuable-mountain-bike-training-tool/
http://www.bikejames.com/strength/t...-how-to-improve-your-riding-with-flat-pedals/

Senast ändrad:
Köpt min första Mtb
singletrack sa:
Grattis till ett bra cykelköp. Det blir snart varmare. Så ut och ta några ordentliga rundor nu i helgen, det ska jag..
Tack tack. Ja igår var de varmare så de blev en tur tänkte komma iväg idag med.
Riktigt kul är det även och roligare kommer de bli. Just nu så här i början kollar jag upp vad de lokala skogen har att erbjuda :)

Tillbaka
Topp