Köpt stulen cykel

Tjae

Medlem
Köpt stulen cykel
Hej,
Jag har lyckats köpa en stulen cykel... Den kommer att lämnas in till polisen och jag har lärt mig en läxa. Inte minst med att vara så jävla godtrogen.

Jag är helt ny på cyklar och skulle ha en att skjutsa runt ungen på. Säljaren visade ramnumret och berättade glatt om cykeln och var trovärdig. Kommer hem, tar lite bilder på cykeln och ser ett klistermärke precis vid ramnumret och tänker oh NO. Drar bort det och ser att två-tre bokstäver/siffror är borta.

Jag skulle såklart ha kollat hur många siffror och dylikt ett ramnummer har. Så behöver inga moralpoliser här. Jag gjorde tyvärr en för dålig undersökning på plats

Vad händer när jag lämnat in cykel? Har jag någon som helst chans att få köpa tillbaka den från polisen? La ut över 8k. Mycket pengar tyvärr

Köpt stulen cykel
Det var via en blocketannons. Fick kvitto o.s.v, visade sig såklart vara fake. Priset var fullt rimligt mot samma modell som kommer ut. Skrivit till flera tidigare men inte varit först

Köpt stulen cykel
Upphittade cyklar brukar tillfalla den som lämnat in dem efter en viss tid om ingen ägare gjort anspråk på dem. Hur det funkar med stulna cyklar är jag osäker på. På vilket sätt har du bekräftat att cykeln är stulen? Om ägaren går att spåra så bör väl cykeln återlämnas till denne, förutsatt att hen inte fått ersättning från försäkringsbolaget, och då blir det såklart svårt för dig att köpa tillbaka den.

Köpt stulen cykel
Ja, jag räknar med att den är stulen eftersom de bränt bort delar av ramnumret. Säljaren använde en kontantkortstelefon. Ett klistermärke är bortskrapat på ramen. Ja, det mesta tyder på det

Köpt stulen cykel
Trist, men du gör rätt i att lämna in den. Har en bekant som hamnade i liknande situation och gjorde rätt för sig till en kostnad på över 30k

Köpt stulen cykel
Jag antar att du snarare undrar över vad som händer för din del i och med att det är väl olagligt att köpa stöldgods även om det är i godan tro?
Hej,
Jag har lyckats köpa en stulen cykel... Den kommer att lämnas in till polisen och jag har lärt mig en läxa. Inte minst med att vara så jävla godtrogen.

Jag är helt ny på cyklar och skulle ha en att skjutsa runt ungen på. Säljaren visade ramnumret och berättade glatt om cykeln och var trovärdig. Kommer hem, tar lite bilder på cykeln och ser ett klistermärke precis vid ramnumret och tänker oh NO. Drar bort det och ser att två-tre bokstäver/siffror är borta.

Jag skulle såklart ha kollat hur många siffror och dylikt ett ramnummer har. Så behöver inga moralpoliser här. Jag gjorde tyvärr en för dålig undersökning på plats

Vad händer när jag lämnat in cykel? Har jag någon som helst chans att få köpa tillbaka den från polisen? La ut över 8k. Mycket pengar tyvärr

Köpt stulen cykel
Hittade de ägaren? Tror att det blir svårt i mitt fall (eller vad vet jag)

Jag köpte cykeln igår, kommer lämna in den imorgon och vad jag har läst så ska det vara lugnt för min del vad gäller häleri. Men får snarare leva med hur jag kunde vara så omdömeslös i besiktningen

Köpt stulen cykel
Jag antar att du snarare undrar över vad som händer för din del i och med att det är väl olagligt att köpa stöldgods även om det är i godan tro?
Man kan inte längre hävda "god tro", gjordes väl om -03.

I min bekantas fall så vart det ingen påföljd förutom att bli av med pengarna och varan. Problemet är väl om man sedan i sin tur säljer den vidare

Köpt stulen cykel
Ja, man ska nog inte köpa något av nån man inte vet vem det är, oreggade nummer är ju inte en bra start. Var gjordes affären upp?

Köpt stulen cykel
Ja, jag räknar med att den är stulen eftersom de bränt bort delar av ramnumret. Säljaren använde en kontantkortstelefon. Ett klistermärke är bortskrapat på ramen. Ja, det mesta tyder på det
Polisen kollar väl i sina register om den är anmäld stulen, är den inte det borde den räknas som hittegods och tillfalla upphittaren efter 2 eller 3 månader (minns inte exakt).
Eller kan de förverka den enbart på misstanke att den är stulen? Så brukar inte Sverige fungera.
När vi gör förråds/gårdsstädning och samlar ihop diverse cyklar gör vi en lista på ramnummer el andra kännetecken och skickar till polisen. De kollar om de är rapporterade stulna, är de inte det säger de bara ”hör vi inte av oss inom (2 eller 3, jag minns inte) månader kan ni göra vad ni vill med dem”. De kommer inte ens ut och tittar på cyklarna, än mindre vill de ha in dem.

Köpt stulen cykel
Jag angav ju namn på den person jag swishade till vid köp. Hade inte koll på telefonnummer hit och dit på plats, det var alltså inte det numret han uppgav på blocket som jag swishade till. Jag hoppas att polisen anstränger sig lite för att ringa upp killen?

Köpt stulen cykel
Den personen är väl förmodligen någon slags "målvakt" och polisen är väl översvämmad av liknande ärenden kan man misstänka, med straffrabatt blir det väl noll och inget i slutändan hursomhelst.

Köpt stulen cykel
Om inte polisen kan knyta den till någon så lär du ju få behålla den. Men det kommer förstås inte kännas superkul. :(

Hoppade själv av ett köp i höstas där det var för mycket skumma vibbar.

Tillbaka
Topp