Kör bredvid bil som sedan vill svänga höger

Mondainai

Medlem
Hej!

Det här har hänt tre gånger i höst så jag tänkte att jag måste fråga nån som kan lite juridik ... kanske någon med körkort, vilket jag inte har :)

Jag cyklar bredvid en bil. Tänk t.ex. Hornsgatan i Stockholm. Vi är liksom bredvid varandra, kanske att min "för" är 1-2 meter bakom bilens för. Bilen blinkar att den vill svänga höger.

1) Ska bilen vänta på att jag far förbi, och alltså svänger bakom mig?

2) Eller ska jag bromsa in så att bilen kan svänga framför mig?

Det som hänt nu är att jag tänkt 1) och alltså cyklat som vanligt, och sen vrålat bilisten i ansiktet när jag svängt förbi dess sväng så att säga. Men kanske gör jag fel :) Jag vill gärna göra rätt!

(En kompis skickade https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/ men det känns som att någon som redan kan det här kan svara för oss alla utan att jag måste ägna mig åt gratis juridikstudier :))

Det spelar ingen roll om du har rätt. Du kan befinna dig i bilistens döda vinkel och det är är alltid du på cykeln som förlorar om ni krockar. Räkna aldrig med att bilisten ser dig, utan var beredd på att stanna för högersvängande fordon.

Det spelar ingen roll om du har rätt. Du kan befinna dig i bilistens döda vinkel och det är är alltid du på cykeln som förlorar om ni krockar. Räkna aldrig med att bilisten ser dig, utan var beredd på att stanna för högersvängande fordon.
Jag hade sagt exakt samma sak som du, man måste räkna ut vad som ev. kan hända och ta det säkra först före regler. Men vissa bilister borde bli fotgängare för att de inte kan reglerna.

Som sagt, det hjälper inte om det är bilens som borde väjt. Cyklister är sjukt svåra att se ibland. Även om 1 gäller, så är det kanske rätt att göra som i 2. Medtrafikant eller mottrafikant?

Okej, så 1) gäller men jag kan dö?

Så är det okej att ringa 112 och följa efter bilen för att anmäla den? Jag cyklar rätt fort, har noll problem att följa efter en bil i innerstan.

För lag är lag. Om bilen ska se mig, så måste ju bilister se till att dom KAN se mig. Jag tänker på hon som dog 500 meter därifrån (Rosenlundsgatan/Hornsgatan).

Vad är det för stil att "chansa" som bilist?

"Jag bryter mot lagen och nån kan dö, men det är lugnt, för jag kan ju inte se."

Fast gäller 1 om hen inte är på en cykelbana utan bara cyklar längs vägkanten i samma fil som bilen?

Oavsett så cyklar jag alltid som om bilarna inte sett mig, ganska ofta tror jag faktiskt att de inte har sett mig. Upplever mycket mindre problem med det när det är mörkt ute och jag har lampor och reflexväst.

Okej, så 1) gäller men jag kan dö?

Så är det okej att ringa 112 och följa efter bilen för att anmäla den? Jag cyklar rätt fort, har noll problem att följa efter en bil i innerstan.

För lag är lag. Om bilen ska se mig, så måste ju bilister se till att dom KAN se mig. Jag tänker på hon som dog 500 meter därifrån (Rosenlundsgatan/Hornsgatan).

Vad är det för stil att "chansa" som bilist?

"Jag bryter mot lagen och nån kan dö, men det är lugnt, för jag kan ju inte se."
Det kan du göra. Men sannolikheten för att det leder någonvart är...begränsad.

Har du för avsikt att nå pensionsåldern så fundera lite mer på hur du beter dig i trafiken - inte vad som är rätt och fel enligt lagboken. Att cykla i innerstan / trafikerat, i synnerhet om du cyklar fort bör du se som 100% ditt egna ansvar.
Ligger du jämsides med en bil och kommer till en korsning där det finns risk för högersväng är det som att be om att bli påkörd.

Tänk själv och cykla defensivt så blir livet roligare och längre.

Jag hade sagt exakt samma sak som du, man måste räkna ut vad som ev. kan hända och ta det säkra först före regler. Men vissa bilister borde bli fotgängare för att de inte kan reglerna.
Fast det är skillnad på regler och vara i döda vinkeln.

Hamnar man bredvid en bil så är det bara att backa av och ge utrymme för dess högersväng eller öka farten innan den faktiskt svänger. Som cyklist förlorar du alltid på ena eller andra sättet. Vare sig nån kan reglerna och nån är i döda vinkeln eller inte.

Skulle inte gissa att du har rätt att kvarhålla någon på brottsplatsen för ett trafikbrott som inte resulterade i olycka. Vill minnas något från 100 år sen om att det måste vara 2år i straffskalan. Därmed har du antagligen gjort dig skyldig till ett värre brott genom att kvarhålla bilisten.
Spekulerar här kommer inte ihåg en enda detalj.

Om jag stannar framför bilen, kan jag hindra den från att åka vidare tills polisen kommer?

(Förlåt för att verka vara en bråkstake, men själva poängen med lagar är att dom ska följas.)
Om det har skett en olycka och hen försöker smita så begår hen ett brott som jag tror har tillräckligt långt fängelsestraff i straffskalan för att du får hålla kvar personen.

Om det inte skett en olycka är det du som begår olaga frihetsberövande.

Har du för avsikt att nå pensionsåldern så fundera lite mer på hur du beter dig i trafiken - inte vad som är rätt och fel enligt lagboken. Att cykla i innerstan / trafikerat, i synnerhet om du cyklar fort bör du se som 100% ditt egna ansvar.
Ligger du jämsides med en bil och kommer till en korsning där det finns risk för högersväng är det som att be om att bli påkörd.

Tänk själv och cykla defensivt så blir livet roligare och längre.
Fast man är försiktig och cyklar passivt så kan ”olyckor ” hända .
Jag blev påkörd i våras i korsningen Götgatan/folkungagatan . Det var rött jag står längst fram i ett cykelfält , bilen står 4m bakom mig , det blir grönt jag hinner ta ett par tramptag innan jag flyger i backen , alltså bilisten trodde att hen skulle hinna köra förbi och svänga på en sträcka av kanske 8-10 meter det gick inge bra inte för mig och min cykel iallafall, även bilen förstås , den enda som var oskadd var föraren som bröt ihop och som jag fick trösta efter att jag kravlat mig upp från asfalten.
Klarade mig med skrapsår och blev rejält mörbultad.
Vad jag inte gjorde men borde ha gjort var att polisanmäla, nu får man bara vara tacksam att jag klarade mig så bra som jag gjorde man kunde ha smackat huvudet i backen och då kanske man inte hade suttit här …..

Om det har skett en olycka och hen försöker smita så begår hen ett brott som jag tror har tillräckligt långt fängelsestraff i straffskalan för att du får hålla kvar personen.

Tyvärr finns det väl exempel där en bilist körde på en cyklist med flit och blev friad i rätten…..😕

Fast man är försiktig och cyklar passivt så kan ”olyckor ” hända .
Jag blev påkörd i våras i korsningen Götgatan/folkungagatan . Det var rött jag står längst fram i ett cykelfält , bilen står 4m bakom mig , det blir grönt jag hinner ta ett par tramptag innan jag flyger i backen , alltså bilisten trodde att hen skulle hinna köra förbi och svänga på en sträcka av kanske 8-10 meter det gick inge bra inte för mig och min cykel iallafall, även bilen förstås , den enda som var oskadd var föraren som bröt ihop och som jag fick trösta efter att jag kravlat mig upp från asfalten.
Klarade mig med skrapsår och blev rejält mörbultad.
Vad jag inte gjorde men borde ha gjort var att polisanmäla, nu får man bara vara tacksam att jag klarade mig så bra som jag gjorde man kunde ha smackat huvudet i backen och då kanske man inte hade suttit här …..

Självklart kan olyckor ske. Just i ditt fall var den svår att förebygga. Vad glad att det gick hyfsat och gå vidare i livet. Det är farligt i trafiken och det finns tokstollar i alla lägren. Bilister, cyklister, fotgängare....bäst att hålla sig hemma bara 😀

Jag skulle helst cykla för eller efter bilen. Aldrig jämsides, om det inte finns vägren eller liknande. Aldrig jämsides med buss eller lastbil.
Jag håller ordentligt med avstånd till lastbilar! Och även bussar. Livsfarligt.

Men cyklar man nerför Hornsgatan så har man ju alltid bilar till vänster om en, hur man än gör.

Och för att dra den vidare - något slags utbildning för cyklister 😀
Att utbilda cyklister är ju helt klart en god ambition. Exakt hur vet jag inte, men i Japan så får man en dags "påtvingad utbildning" med test efteråt som straff för vissa mindre trafikbrott. Min pappa fick det en gång ;)

Exakt detsamma borde vi ha för cykelförseelser! En gång fick jag böter på 1500 kronor för att cykla mot rött. Det hade varit bättre med en dags utbildning om högerregeln, svängningsregeln etc etc, saker som jag som körkortsfri cyklist måste googla/fråga mig till för att veta hur jag borde bete mig.

Jag tänkte alltså stå framför bilen med cykeln. Inte ta tag i människan. Bilister sitter ju tryggt från den otäcka världen bakom sitt lilla pansar.

Men jag vill veta, förstås, om det är lagligt!

Bilisten svänger till höger därför att han (alla tre var män) envisas med att ha en "död vinkel". Av nån anledning så har vi bilar som inte ser sin omgivning. Som är blinda till 25%. Så han ser inte mig, och bryter därmed mot lagen.

Om jag inte kör vidare utan stannar, så måste han tvärbromsa. Kan jag då stå framför bilen tills polisen kommer, eller begår jag då själv ett brott?

Om jag nu minns rätt från min körkortsutbildning så måste bilisten lämna företräde om det är ett cykelfält till höger.
Om vägen bara har en fil så får man som cyklist (eller vilket fordon som helst) inte passera på höger sida utan omkörning ska endast göras på vänster sida, om det inte är möjligt ska man vänta bakom den svängande bilen till dess att man kan passera säkert.

Hade varit bättre om du la med en bild av hur den aktuella korsningen ser ut, alla vet inte hur Hornsgatan ser ut.

Frågan är väl snarare vad du förväntar dig uppnå. Säg polisen kommer till platsen och du säger bilen trängt dig och bilisten säger du kom från ingenstans och uppför dig som en galenpanna. Vem tror du dom släpper med en tillsägelse, jag gissar på cyklisten.
Cykla helst inte bredvid en bil och närmar man sig en korsning gäller det i synnerhet.

Om jag nu minns rätt från min körkortsutbildning så måste bilisten lämna företräde om det är ett cykelfält till höger.
Om vägen bara har en fil så får man som cyklist (eller vilket fordon som helst) inte passera på höger sida utan omkörning ska endast göras på vänster sida, om det inte är möjligt ska man vänta bakom den svängande bilen till dess att man kan passera säkert.

Hade varit bättre om du la med en bild av hur den aktuella korsningen ser ut, alla vet inte hur Hornsgatan ser ut.
Skärmavbild 2025-11-09 kl. 08.41.56.webp

Jag tror att ett (eller kanske två) av dom tre fallen var precis här. Cyklar österut. Ni ser cykelfältet i bilden ovan om ni tittar från vänsterkanten. Till höger (nedan) om cykelfältet är det bilparkering, och till vänster (ovan) är det fil för att köra bil rakt fram. Sen är det ett fält för att svänga vänster (uppåt), och sen en ett fält för att köra i motsatt riktning, och så slutligen ett cykelfält för att cykla i motsatt riktning.

I båda dom fallen så var det bilar som svängde höger ut in på Torkel Knutssonsgatan (där Södermalms polisstation för övrigt ligger, precis söder om bilden). Jag fortsatte framåt och skrek åt dom.

Tredje gången var här:
Skärmavbild 2025-11-09 kl. 08.51.02.webp

Jag cyklade norrut på Vasagatan och en bilist svängde höger in på Kungsgatan utan att vänta på mig. Jag fortsatte rakt framåt och skrek åt honom.

Hur kan det ens vara lagligt att ha en död vinkel 2025? Tillåter vi blinda människor att köra bil eller?

Senast ändrad:
Frågan är väl snarare vad du förväntar dig uppnå. Säg polisen kommer till platsen och du säger bilen trängt dig och bilisten säger du kom från ingenstans och uppför dig som en galenpanna. Vem tror du dom släpper med en tillsägelse, jag gissar på cyklisten.
Cykla helst inte bredvid en bil och närmar man sig en korsning gäller det i synnerhet.
"Cykla helst inte bredvid en bil."

Jag jobbar som Foodora-bud i Stockholms innerstad. Hur tar man sig ens fram med cykel här om man inte cyklar bredvid bilar?

Visa bilaga 802837

Jag tror att ett (eller kanske två) av dom tre fallen var precis här. Cyklar österut. Ni ser cykelfältet i bilden ovan om ni tittar från vänsterkanten. Till höger (nedan) om cykelfältet är det bilparkering, och till vänster (ovan) är det fil för att köra bil rakt fram. Sen är det ett fält för att svänga vänster (uppåt), och sen en ett fält för att köra i motsatt riktning, och så slutligen ett cykelfält för att cykla i motsatt riktning.

I båda dom fallen så var det bilar som svängde höger ut in på Torkel Knutssonsgatan (där Södermalms polisstation för övrigt ligger, precis söder om bilden). Jag fortsatte framåt och skrek åt dom.

Tredje gången var här:
Jag cyklade norrut på Vasagatan och en bilist svängde höger in på Kungsgatan utan att vänta på mig. Jag fortsatte rakt framåt och skrek åt honom.

Hur kan det ens vara lagligt att ha en död vinkel 2025? Tillåter vi blinda människor att köra bil eller?
Visa bilaga 802843
Du verkar ha ganska stora problem att anpassa dig till situationer som uppstår i trafiken. Jag skulle säga att du är den som utgör en fara, inte bilisterna. Det är inte deras fel att infrastrukturen är uselt utformad.

Fast du minns fel. Enligt trafikförordningen får cyklister och mopedister passera andra fordon än cyklar och mopeder på höger sida.

Numera för man även köra om på höger sida i biltrafiken på flerfiliga vägar där hastigheten är 70 km/h eller under.

Något som är verkligt bra är att själv framföra flera fordonsslag i trafiken, då får man bra förståelse för hur det är för de andra och kan undvika farliga situationer. Jag cyklar i city var och varannan dag och kan inte minnas senast jag var inblandad i en incident, men cyklar defensivt öven om jag cyklar fort där det går.

Jo men en incident kan jag faktiskt minnas, men det var inte i City utan vid Gullmarsplan, det stod en havererad bil i körfältet, jag cyklade på cykelbana och bilen bakom den stillastående försökte gena förbi via cykebanan där jag cyklade. Ingen blinkers eller något och inte ett förutsägbart beteende. Fick lite skäll för att jag "kom så fort", men vi skiljdes som vänner.

Visa bilaga 802837

Tredje gången var här:

Visa bilaga 802843
Tror du misslyckades med bifogandet av bilden.

Du verkar ha ganska stora problem att anpassa dig till situationer som uppstår i trafiken. Jag skulle säga att du är den som utgör en fara, inte bilisterna. Det är inte deras fel att infrastrukturen är uselt utformad.
"Hur känns det att du haft ihjäl en människa? En son, bror, morbror, kompis, som inte existerar längre?"
"Det var inte jag, det var infrastrukturen."

Hur ska exakt varje korsning vara byggd? Berätta!

Om du hade 175 platser i riksdagen: skulle du lagstifta om att det är olagligt med "döda vinklar" för fordon som kör snabbare än 30 km/h? Det finns en uppsjö olika metoder för bilister att välja mellan.

Hur empatiskt är det att köra i 50 km/h när man inte ser vad man kör på???

Bra att vara uppmärksam. Stannar man när man inte "borde" sabbar det dock flytet när övriga också stannar plus att om man cyklar för passivt så är det fler som ska tränga sig före och så blir det farligt ändå. Svårt att undvika vissa faror annat än genom att undvika vissa typ av väg.

Jag tycker att det är helt galen att (trafik-)lager inte gäller i praktiken och det blir rätten av den starkaste (vet inte om det är rätt i svenska, direkt översättning från nederländska). Jag ser inte hur det kommer att blir bättre om cyklister alltid undviker att hamna bredvid en bil vid varje korsning. Bilister i Nederländerna är mycket bättre tränade på det. Nu är infrastrukturen sämre i Sverige, men det kan inte vara en ursäkt, det betyder att bilister, starkare parten, borde vara ännu mer försiktig. Sen skedde flera situationer som beskrivs ovan, och också flera jag har varit med om, inte alls i otydliga situationer. De flesta bilister har koll, men det hjälper inte om några inte har koll, eller värre, medveten svänger höger när det finns en cyklist bredvid.

Jag försöker tar min plats på gatan som cyklist men allltid med marginal för att svänga eller bromsa om en bil skulle svänga höger (det tar dock mycket mental energi). Men för min 12-åriga son, som nu har börjat cykla ensamt i stan, blev det, tyvärr, lektioner i defensiv cykling. Tråkigt och lite spännande på ett dåligt sätt.

Hej!

Det här har hänt tre gånger i höst så jag tänkte att jag måste fråga nån som kan lite juridik ... kanske någon med körkort, vilket jag inte har :)

Jag cyklar bredvid en bil. Tänk t.ex. Hornsgatan i Stockholm. Vi är liksom bredvid varandra, kanske att min "för" är 1-2 meter bakom bilens för. Bilen blinkar att den vill svänga höger.

1) Ska bilen vänta på att jag far förbi, och alltså svänger bakom mig?

2) Eller ska jag bromsa in så att bilen kan svänga framför mig?

Det som hänt nu är att jag tänkt 1) och alltså cyklat som vanligt, och sen vrålat bilisten i ansiktet när jag svängt förbi dess sväng så att säga. Men kanske gör jag fel :) Jag vill gärna göra rätt!

(En kompis skickade https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/ men det känns som att någon som redan kan det här kan svara för oss alla utan att jag måste ägna mig åt gratis juridikstudier :))
Det gör man bara inte. Om du kan ligga ett par meter framför bilen kanske bilisten ser dig men antagligen är hen så upptagen av sin mobil, sin totala superioritet eller morgongrälet att du inte blir sett även om ögonen är riktade direkt mot dig.
En gammal motorcyklistsanning är att bilister skall betraktas som älgar; stora, tunga och totalt oförutsägbara. Oavsett vem som har ”rätt”.
Och det här med döda vinkeln är en skröna som omhuldas av bilisterna. Moderna bilars backspeglar fungerar bra bakåt ändå tills objektet syns i sidorutan. Om de är rätt ställda.

Jag tycker att det är helt galen att (trafik-)lager inte gäller i praktiken och det blir rätten av den starkaste (vet inte om det är rätt i svenska, direkt översättning från nederländska). Jag ser inte hur det kommer att blir bättre om cyklister alltid undviker att hamna bredvid en bil vid varje korsning. Bilister i Nederländerna är mycket bättre tränade på det. Nu är infrastrukturen sämre i Sverige, men det kan inte vara en ursäkt, det betyder att bilister, starkare parten, borde vara ännu mer försiktig. Sen skedde flera situationer som beskrivs ovan, och också flera jag har varit med om, inte alls i otydliga situationer. De flesta bilister har koll, men det hjälper inte om några inte har koll, eller värre, medveten svänger höger när det finns en cyklist bredvid.

Jag försöker tar min plats på gatan som cyklist men allltid med marginal för att svänga eller bromsa om en bil skulle svänga höger (det tar dock mycket mental energi). Men för min 12-åriga son, som nu har börjat cykla ensamt i stan, blev det, tyvärr, lektioner i defensiv cykling. Tråkigt och lite spännande på ett dåligt sätt.
Jo, jag bodde i Nederländerna ett år (Leiden och Utrecht - cykelflyttade däremellan förstås ;)) och det var ett PARADIS jämfört med Stockholm. Samtidigt så hade dom strängare regler även för cyklister, vilket är BRA. Parkerade man sin cykel på fel ställe så fick man hämta den på stationen och betala 40 euro i böter dagen efter.

Jag håller helt med. Vi bor inte i djungeln. Det är liksom därför vi har Riksdagen där våra valda stiftar lagar.

Det gör man bara inte. Om du kan ligga ett par meter framför bilen kanske bilisten ser dig men antagligen är hen så upptagen av sin mobil, sin totala superioritet eller morgongrälet att du inte blir sett även om ögonen är riktade direkt mot dig.
En gammal motorcyklistsanning är att bilister skall betraktas som älgar; stora, tunga och totalt oförutsägbara. Oavsett vem som har ”rätt”.
"Det gör man bara inte". Som sagt, jag arbetar med att leverera kalorier till lata öster- och södermalmare 10 mil i veckan. Lönen är dessutom leveransrelaterad.

Stora tunga oförutsägbara älgar skjuts av jägare och får sina hjärtan rökta. Det sägs vara gott.

Har för övrigt inga negativa erfarenheter av motorcyklister. En kollega blev dock dräpt av en motorcyklist härommånaden: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...og-i-olyckan-pa-kungsholmen-blev-pakord-av-mc (Jag cyklade själv på Kungsholmen just den dan.)

(OBS: inget fel att vara lat. Latheten är bra och bör uppmuntras.)

"Hur känns det att du haft ihjäl en människa? En son, bror, morbror, kompis, som inte existerar längre?"
"Det var inte jag, det var infrastrukturen."

Hur ska exakt varje korsning vara byggd? Berätta!

Om du hade 175 platser i riksdagen: skulle du lagstifta om att det är olagligt med "döda vinklar" för fordon som kör snabbare än 30 km/h? Det finns en uppsjö olika metoder för bilister att välja mellan.

Hur empatiskt är det att köra i 50 km/h när man inte ser vad man kör på???
– Hur känns det att vara invalidiserad?
– Det var inte mitt fel, jag hade ju rätt!

Det går inte att lagstifta bort alla risker. Infrastrukturen är inte anpassad för den cykeltrafik som finns, eftersom de som utformar den inte cyklar själva. Alltså måste du anpassa dig till omständigheterna om du vill minimera risken att dö eller bli allvarligt skadad, men du verkar mer intresserad av att hävda din rätt. Det är mycket sällan en bra idé i trafiken.
Jag skulle kunna köra på flera cyklister varje dag och hävda att de hade väjningsplikt (GC-bana med övergångsställe (edit: eller snarare cykelpassage) före cirkulationsplats). Men eftersom jag inte är dum i huvudet så släpper jag fram dem.

Om jag vore du så skulle jag cykla i körbanan istället. Då slipper du de nämnda situationerna. Edit: Men då ska förstås DU väja för andra när du svänger höger.

Senast ändrad:
Som tidigare svar sagt. Bilen ska korsa över din fil, och måste då se till att det är fritt först.

Problemet som du har förstått är att det inte alltid sker i praktiken. Det är därför aldrig bra att ligga med framhjulet 1-2 meter bakom då du befinner dig i döda vinkeln. Antingen ser föraren dig inte om den faktiskt kollar, eller så kollar föraren inte alls vilket även händer om du kör bil ibland. Eller, ett tredje alternativ, så kollar föraren och ser dig som cyklist men tänker den vanliga tanken ”det är en cyklist så jag hinner före” alternativt ”det är en cyklist och dom har inga rättigheter, vägen är till för mig och cyklisten ska ändå inte vara här” och kör ändå trots risken för ditt liv och skador för dig.

Det är alltså inte värt att ha rätt utan du bör cykla defensivt och förvänta dig att bilen kör höger utan att kolla, oavsett hur mycket det suger att ge bilisterna rätt när dom egentligen har fel.

Om jag vore du så skulle jag cykla i körbanan istället. Då slipper du de nämnda situationerna. Edit: Men då ska förstås DU väja för andra när du svänger höger.
Cykelfilen på Hornsgatan var en av dom första i Sverige. Jag minns hur vi satt på det billigaste taxifikskaféet på 90-talet och lyssnade på taxiförare som argt pratade om hur dom skulle göra X, Y och Z med Stella Fare, en genomförande politiker som då var min kompis syster, pga cykelfilen på just Hornsgatan. Det hade varit lustigt att sen undvika den bilfilen för att andra förare inte kan bete sig :)

Men nej, jag cyklar i den. Se nedan:

Tillbaka
Topp