Köra utan kontrollpanel

badboll

Medlem
Köra utan kontrollpanel
Går det att köra utan kontrollpanel genom att koppla bort kontrollpanelen och kortsluta vissa av sladdarna som gick till kontrollpanelen, så den blir "always on"?

Om det är möjligt, har någon en kvalificerad gissning om vilka färger på sladdarna till kontrollpanelen man ska börja testa kortsluta för att se om det ger önskad effekt?
(Jag gissar att man inte riskerar att kortsluta batteriet genom kontrollsladdarna, men skrik till om nån tror att man riskerar att paja kontrollboxen el dyl.)

Modell: Lifebike komfort G7
Mål: Köra utan kontrollpanel med max assistans vald och fram/bak-lyset tänt.

kontoll.jpg

batt.jpg

Fem sladdar går till kontrollpanelen:
  • Röd
  • Svart
  • Gul
  • Blå
  • Grön
sladdar.jpg

Startförlopp med kontrollpanel
  1. När man vrider om nyckeln (på batteriet) är kontrollpanelen släckt
  2. Trycker man på on tänds batterimätaren och assistansen sätts på lägsta nivå
  3. Trycker man på plusknappen (samma som on) två ggr ökar assistansen till max
  4. Trycker man på lamp-toggle-knappen så tänds fram&bak-lyset
  5. Börjar man trampa så aktiveras motorn
Önskat startförlopp utan kontrollpanel
  1. Vrid om nyckeln (på batteriet)
  2. Max assistans väljs och fram&bak-lyset tänds
  3. Börjar man trampa så aktiveras motorn

Köra utan kontrollpanel
Risken är nog ganska stor att du steker kontrollboxen, batteri eller någon komponent i motorn när du försöker, + att du tappar alla eventuella garantier.

Köra utan kontrollpanel
Tror inte det går. Du behöver nog programmera om kontrollboxen (om det går). Röd sladd är väl plus, svart minus, de behöver antagligen kopplas ihop för att kontrollboxen ska luras att kontrollpanelen alltid är på. De andra sladdarna kanske har en färg till lampknappen, en till plusassistans och en till minusassistans? Förmodligen är ju kontrollboxen programmerad att alltid starta på lägsta assistans så jag vet inte om det du vill åstadkomma går. Jag skulle inte ha försökt mig på detta utan nån med mig som visste precis vad den gjorde.

Tillbaka
Topp