KÖRKORT! eller cykel!

wildernessbiker

Aktiv medlem
KÖRKORT! eller cykel!
en simple fråga om körkort vs cykel!

Edit: Råkade skicka innan jag skrev klart! "

*Kör ni cykel för att inte inte har körkort?

*Kär ni cykel för att ni blivit av med det?

*Kör ni för det är kul?

*Kör ni för att hålla kondition uppe?

andra Edit!
jag har inge körkort! "35-36 år och endast nära kolletiv trafiken så aldrig behövt något!
men vill inte ha något då jag föredrar att gå/cykla mig fram

Senast ändrad:
KÖRKORT! eller cykel!
en simple fråga om körkort vs cykel!

Edit: Råkade skicka innan jag skrev klart! "

*Kör ni cykel för att inte inte har körkort?

*Kär ni cykel för att ni blivit av med det?

*Kör ni för det är kul?

*Kör ni för att hålla kondition uppe?
Cykla är roligt. Bilar är tråkiga fjantiga saker som tyvärr behövs ibland. Självklart har man körkort, det har inget med cyklingen att göra.

KÖRKORT! eller cykel!
Cykla är roligt. Bilar är tråkiga fjantiga saker som tyvärr behövs ibland. Självklart har man körkort, det har inget med cyklingen att göra.
hörde från P1 att fler folk förlorar kärkortet angående fatt/drog fylla så undrar mest ifall folk skaffar cykel för tillfället.
PS: lyssnar på P1 då jag tycker den kanalen e bäst! <3

KÖRKORT! eller cykel!
hörde från P1 att fler folk förlorar kärkortet angående fatt/drog fylla så undrar mest ifall folk skaffar cykel för tillfället.
PS: lyssnar på P1 då jag tycker den kanalen e bäst! <3
Men man kör ju inte om man dricker så det borde väl inte vara något problem.. Finns alkoholfri öl - det är gott det också.

KÖRKORT! eller cykel!
Svårt att ta sig till mycket roliga cykelställen utan bil…..

Jag tog körkort vid 25. Ska i många år att jag inte behövde det. Kan klara sig utan men det förenklar enormt. Har man barn så är körkort nästan ett krav.

KÖRKORT! eller cykel!
Folk som cyklar temporärt för att dom blivit av med sitt körkort pga rattfylla hittar du nog inte på ett entusiastforum för cykling. Men för att svara på frågan ändå så har jag körkort men cyklar istället. Bil är tråkigt, dyrt, dåligt för miljön och hälsan. Men visst kan jag sakna lite att sätta sig i en bil en mörk och kall vintermorgon. Med varmluft på högsta inställning, känna hur stolen blir alldeles varm och mysig innan man brummar iväg till jobbet med typ Vakna med P3 på radion. Den myskänslan går inte att få på cykeln. Det är dock i princip det enda jag saknar med bilen jag hade.

Edit: Inser nu att det här radioprogrammet aldrig har funnits. Vad var det jag lyssnade på egentligen?

KÖRKORT! eller cykel!
Folk som cyklar temporärt för att dom blivit av med sitt körkort pga rattfylla hittar du nog inte på ett entusiastforum för cykling. Men för att svara på frågan ändå så har jag körkort men cyklar istället. Bil är tråkigt, dyrt, dåligt för miljön och hälsan. Men visst kan jag sakna lite att sätta sig i en bil en mörk och kall vintermorgon. Med varmluft på högsta inställning, känna hur stolen blir alldeles varm och mysig innan man brummar iväg till jobbet med typ Vakna med P3 på radion. Den myskänslan går inte att få på cykeln. Det är dock i princip det enda jag saknar med bilen jag hade.
men vintercyklar du ? ska låna chefens cykeln "som blivit orörd senaste 20 åren" för att testa vintercykla. vill inte ha min andra för någon sa att den var för dyr för att vinter cykla

KÖRKORT! eller cykel!
det var han som sa de. "han åker bilen till 2 grannar bort med hundarna ist för att gå för han e för lat"
Är han en sån som köpte sportcykel på 80-talet för att köra Vätternrundan, testkörde en gång och sen aldrig kom igång? Har han en Porsche också? Låter som en riktig chef iallafall. Bara att låna på. Vintercykling är kul med rätt utrustning. Man känner sig lite bättre än alla andra faktiskt och det lever man länge på. Man behöver inte säga det högt till någon dock.

KÖRKORT! eller cykel!
Är han en sån som köpte sportcykel på 80-talet för att köra Vätternrundan, testkörde en gång och sen aldrig kom igång? Har han en Porsche också? Låter som en riktig chef iallafall. Bara att låna på. Vintercykling är kul med rätt utrustning. Man känner sig lite bättre än alla andra faktiskt och det lever man länge på. Man behöver inte säga det högt till någon dock.
känner du min chef?

edit: för du beskrev han till punkt och prickar

KÖRKORT! eller cykel!
dock kör han inte porsche längre. bytt till annan "R6:a?" för att hans son skaffade en "Bättre " bil än han
Aa jo, det brukar låta så när man frågar. Ofta dras också ”jo men barnen måste få plats/vi brukar storhandla”. Handlade egentligen bara om att han fick ont av sätet i Porschen på äldre dagar. Fråga honom det när han är tillbaka från semestern så får du se en min från honom som att du kan se rakt in i hans själ.

On topic hur känns det själv att inte ha körkort? Hade du velat ha bara för att, om du skulle behöva? Eller har du tänkt cykla hela livet? Gillar du att cykla?

KÖRKORT! eller cykel!
Aa jo, det brukar låta så när man frågar. Ofta dras också ”jo men barnen måste få plats/vi brukar storhandla”. Handlade egentligen bara om att han fick ont av sätet i Porschen på äldre dagar. Fråga honom det när han är tillbaka från semestern så får du se en min från honom som att du kan se rakt in i hans själ.

On topic hur känns det själv att inte ha körkort? Hade du velat ha bara för att, om du skulle behöva? Eller har du tänkt cykla hela livet? Gillar du att cykla?
ska fråga=)
Topic: jag gillar inte bil. inte gjort sedan jag var väldigt ung! föredrar att gå/cykla eller häst.
Mitt mål är att se minst 50% av världen med cykel. kommer börja att cykla nästa år "Då jag tränar upp mig nu och inskaffar rätt grejer" dock kommer jag behöva en "nomad" vagn av burtley för att jag har för mycket saker, men jag kommer börja med en mindra tur till spanien för att hälsa på min kära far. efter det blir det kanske utan vagn,

"Edit stav fel"

KÖRKORT! eller cykel!
ska fråga=)
Topic: jag gillar inte bil. inte gjort sedan jag var väldigt ung! föredrar att gå/cykla eller häst.
Mitt mål är att se minst 50% av världen med cykel. kommer börja att cykla nästa år "Då jag tränar upp mig nu och inskaffar rätt grejer" dock kommer jag behöva en "nomad" vagn av burtley för att jag har för mycket saker, men jag kommer börja med en mindra tur till spanien för att hälsa på min kära far. efter det blir det kanske utan vagn,

"Edit stav fel"
Ska du ha med dig hela huset till Spanien eller varför ska du ta en lådcykel/vagn med dig dit? Du får träna upp dig rejält i år om du ska kånka på det uppför backar när du far genom kontinenten.

KÖRKORT! eller cykel!
Ska du ha med dig hela huset till Spanien eller varför ska du ta en lådcykel/vagn med dig dit? Du får träna upp dig rejält i år om du ska kånka på det uppför backar när du far genom kontinenten.
kommer ha med mig allt jag äger och har. "för tillfället är det cirka 105 kg" men kommer förmodligen banta för det e nästan 35 kilo i bara böcker, "kanske skickar med med frakt ist"
edit. samt en backup MTB på 7 kg.

KÖRKORT! eller cykel!
Varför skriker du körkort men säger cykel?

Beakta även forumregeln:

Använd inte versaler i rubriker. Happyiter gillar inte när man skriker åt dem.

KÖRKORT! eller cykel!
kommer ha med mig allt jag äger och har. "för tillfället är det cirka 105 kg" men kommer förmodligen banta för det e nästan 35 kilo i bara böcker, "kanske skickar med med frakt ist"
edit. samt en backup MTB på 7 kg.
Hmm, ja. Då förstår jag. Jag själv äger inga böcker så jag slipper ju köpa vagn för att släpa med mig 35 kg extra om jag ska till Spanien. Backup MTB på 7 kg blir svårt att lämna hemma det är ju ett måste om man får punka längs vägen.. svårt problem du står inför! Önskar dig lycka till och får passa på att tipsa om dopingtråden här om du ska lyckas med resan nästa år.

KÖRKORT! eller cykel!
Hmm, ja. Då förstår jag. Jag själv äger inga böcker så jag slipper ju köpa vagn för att släpa med mig 35 kg extra om jag ska till Spanien. Backup MTB på 7 kg blir svårt att lämna hemma det är ju ett måste om man får punka längs vägen.. svårt problem du står inför! Önskar dig lycka till och får passa på att tipsa om dopingtråden här om du ska lyckas med resan nästa år.
behöver inte doping. jag är envis! :D

KÖRKORT! eller cykel!
Har körkort och barn, men ingen bil.
Cyklade överallt även när jag hade bil för att det var smidigare och trevligare. Gick så långt att bromsarna rostade sönder och då tröttnade jag och sålde bilen.
Nu hyr/lånar vi bil vid behov.

KÖRKORT! eller cykel!
Både och såklart. Har aldrig förstått den här fäblessen för att ställa bil och cykel emot varandra. De är inte konkurrenter då de fyller olika syften.
De BORDE fylla olika syften, men många använder bil där en cykel skulle vara mycket lämpligare, och 80 års aktiv propaganda och politiska val har jobbat för just den situationen.

KÖRKORT! eller cykel!
har du en cykel vagn? mina syskonbarn år så så jävla sega när vi ska till parken/åka och fiska. så funderar på att köpa en lådcykel enbart för att jag inte vill slösa 45 min att gå ist för 5 min cykling!
Har syskonbarnen cyklar?
Situationen är enkel: Vid början av aktiviteten ge dem förutsättningen: aktiviteten inkl transport har x tid, om vi går tar det hälften (eller annan vald del av x), om vi cyklar tar det 1/5 (eller annan vald tid av x).

KÖRKORT! eller cykel!

Edit: Inser nu att det här radioprogrammet aldrig har funnits. Vad var det jag lyssnade på egentligen?
Morgonpasset? Oändligt med flams...
Eller troligare: drömmen om American graffiti, framavlad av motor och byggindustrin. Verkligheten var dålig radio, avgaser, smuts och köande.

Nu kommer du istället fram till jobbet med varm kropp, hjärna aktiv och arbetsklar, bra hälsa och inget krav på stor dyr parkeringsplats nära jobbet (möjligen krav på omklädningsrum o dusch). AG + staten borde belöna dig, inte belöna de som åker bil.

KÖRKORT! eller cykel!
Man kan också argumentera att många använder cykel där det skulle gå lika bra att gå eller åka kollektivt.
Att välja cykel istället för att gå skapar nästan inget negativt utfall, att åka kollektivt är sämre för hälsan, både pga minskad vardagsmotion och större utsatthet för andras virus och bakterier, samt sätter krav på mer omfattande kollektivtrafik, det kanske gör att det behövs ledbussar istället för enkelbussar t e x. så ser inte att det är ett hållbart argument.

KÖRKORT! eller cykel!
Att välja cykel istället för att gå skapar nästan inget negativt utfall.
Det gör det definitivt, utöver själva tillverkningen av cyklar och kringutrustning krävs cykelställ, det krävs separat infrastruktur alt skapas det risker för de gående, osv. Vet inte hur många incidenter jag ser dagligen där cyklister är inblandade som beror på bristande hänsyn och/eller för hög hastighet i en delad trafikmiljö.

Cykeln har sin plats (precis som alla andra trafikslag), men den är ingen helig graal som en del verkar vilja få det till.

Tillbaka
Topp