KÖRKORT! eller cykel!

KÖRKORT! eller cykel!
Det skrev jag inte. Jag skrev att det har med etik och moral att göra. Det råder annan etik och moral idag, vilket skett genom medvetet förkastande av den gamla etiken och moralen. Detta går att råda bot på, om man vill. Men du och många andra vill av oklar anledning inte det, tydligen.

Det gjorde jag inte heller. Det var ett exempel på hur lag och rätt kan påverka folks benägenhet att begå brott.
Nej, jag vill inte ha tillbaka den "etik och moral" som rådde för mindre än 100 år sedan då svensk militär kunde skjuta med kulspruta på demonstrationståg. Som exempel.

Och förklara för mig vad syftet med dödsstraff är annat än att göra folk rädda? Ett livstidsstraff håller också borta den straffade från gatorna för all framtid.

KÖRKORT! eller cykel!
Är han en sån som köpte sportcykel på 80-talet för att köra Vätternrundan, testkörde en gång och sen aldrig kom igång? Har han en Porsche också? Låter som en riktig chef iallafall. Bara att låna på. Vintercykling är kul med rätt utrustning. Man känner sig lite bättre än alla andra faktiskt och det lever man länge på. Man behöver inte säga det högt till någon dock.
Undra om Chefen också känner sig bättre än alla andra…

KÖRKORT! eller cykel!
Avrättning fungerade avskräckande för 100 år sen men inte idag? Konstigt.

Utred småbrott - broken Windows metoden. Det tror jag på. Vi ser på ön vad andra tror på.

Nu gör jag ignore även på den här skittråden

KÖRKORT! eller cykel!
Nej, jag vill inte ha tillbaka den "etik och moral" som rådde för mindre än 100 år sedan då svensk militär kunde skjuta med kulspruta på demonstrationståg. Som exempel.
Det där är ungefär som att hävda att man inte gillar dagens etik och moral för att den tillåter "gäng" att mörda varandra.

Och förklara för mig vad syftet med dödsstraff är annat än att göra folk rädda? Ett livstidsstraff håller också borta den straffade från gatorna för all framtid.
Hur ska jag kunna "förklara" något som jag aldrig påstått? Varför hänger du upp dig på ett exempel som jag tydligt skrev var extremt? Jag har inte förespråkat dödsstraff för cykelstöld.

KÖRKORT! eller cykel!
Eftersom marknaden är det som ska lösa saker. Hur kan marknaden lösa problemet med cykelstölder? På ett sånt sätt att man utan risk kan ta sin dyra cykel till affären.
Bemannad parkering är det mest effektiva. Det går att uppnå på några olika sätt. Jag gillar tekniska lösningar. Om det finns cykelparkeringar som ligger precis vid fönster och på andra sidan kassorna. Så det är max 10m och ett fönster mellan kassan och cykelstället. Då är det mindre attraktivt att slita upp vinkelslipen(Även om man aldrig ska förvånas över tjackisar, verkligen aldrig).
För hur många cykelparkeringar krävs det för att man ska kunna avlöna en vakt? Eftersom lönedumpning är etiskt och moraliskt vidrigt, så är det rätt mycket pengar som ska in. Jag tror inte på detta, möjligen vid stora gallerior där flera butiker kan dela på det. Och att det görs obligatoriskt, ingår i hyran.

KÖRKORT! eller cykel!
Eftersom marknaden är det som ska lösa saker. Hur kan marknaden lösa problemet med cykelstölder? På ett sånt sätt att man utan risk kan ta sin dyra cykel till affären.
Bemannad parkering är det mest effektiva. Det går att uppnå på några olika sätt. Jag gillar tekniska lösningar. Om det finns cykelparkeringar som ligger precis vid fönster och på andra sidan kassorna. Så det är max 10m och ett fönster mellan kassan och cykelstället. Då är det mindre attraktivt att slita upp vinkelslipen(Även om man aldrig ska förvånas över tjackisar, verkligen aldrig).
För hur många cykelparkeringar krävs det för att man ska kunna avlöna en vakt? Eftersom lönedumpning är etiskt och moraliskt vidrigt, så är det rätt mycket pengar som ska in. Jag tror inte på detta, möjligen vid stora gallerior där flera butiker kan dela på det. Och att det görs obligatoriskt, ingår i hyran.
Problemet med dina idéer är att brottslingarna fortfarande är brottslingar. De kommer bara börja sno nåt annat istället.

Verkar väl bättre att antingen göra sig av med brottslingarna (till exempel genom att låsa in dem; merparten är trots allt återfallsbrottslingar) eller se till att väldigt mycket färre blir brottslingar? Eller både och.

KÖRKORT! eller cykel!
Problemet med dina idéer är att brottslingarna fortfarande är brottslingar. De kommer bara börja sno nåt annat istället.

Verkar väl bättre att antingen göra sig av med brottslingarna (till exempel genom att låsa in dem; merparten är trots allt återfallsbrottslingar) eller se till att väldigt mycket färre blir brottslingar? Eller både och.
Eller kanske se varför dom blir brottslingar. Eller tror du det är genetiskt? Om man tror att etik och moral är det som är avgörande så borde länder där religionen står högt i kurs vara de med minst brottslighet. Nu är det dock inte så.

KÖRKORT! eller cykel!
Eller kanske se varför dom blir brottslingar.
Vilket är delvis vad jag försöker komma till. Jag tror nämligen att det mest beror på avsaknad av sammanhållning, moral, disciplin och rättvist rättssystem. Inte fan slutar de bli brottslingar för att man låser cyklarna bättre i alla fall.

Eller tror du det är genetiskt?
Nej, inte annat än i så liten grad att det är irrelevant.

Om man tror att etik och moral är det som är avgörande så borde länder där religionen står högt i kurs vara de med minst brottslighet. Nu är det dock inte så.
Det beror förstås på hur religiöst folket är, hur deras religiösa ledare resonerar, samt vilka brott som kan rättfärdigas inom religionens ramar. Det finns definitivt mer religiösa länder med lägre brottslighet än Sverige.

--------

Jag vill återigen vända på steken: Vad var det som gjorde att ingen stal en olåst cykel i Sverige för hundra år sen? Trots att de allra flesta hade det mycket sämre ekonomiskt. Kan det ha varit att man inpräntade i medborgarna att stöld är vidrigt och att den som stjäl inte är värd något? Eller att man faktiskt blev inlåst och inte kunde stjäla mer, om man väl åkte fast? Inte var det "socioekonomiska faktorer" i alla fall, den saken är väldigt säker.

KÖRKORT! eller cykel!

Den där går ju att vända och vrida lite på också. Med Almathea i skapligt färskt minne så fanns det kanske misstanke om att fackföreningarna hade skjutvapen i tåget. Avd väldigt få saker är helt svartvita. (nej jag tycker inte vi skall slentrianskjuta folk)

KÖRKORT! eller cykel!
Jag vill återigen vända på steken: Vad var det som gjorde att ingen stal en olåst cykel i Sverige för hundra år sen? Trots att de allra flesta hade det mycket sämre ekonomiskt. Kan det ha varit att man inpräntade i medborgarna att stöld är vidrigt och att den som stjäl inte är värd något? Eller att man faktiskt blev inlåst och inte kunde stjäla mer, om man väl åkte fast? Inte var det "socioekonomiska faktorer" i alla fall, den saken är väldigt säker.
Jag har ingen statistik på mängden cykelstölder före 1975. Har du? Annars är det ett väldigt starkt påstående. Men givetvis stals det cyklar 1920. Och det gjordes pga socioekonomiska faktorer.
Jag skulle säga att polisens utveckling sen 1965 har varit katastrofal. Då förstatligades polisen. Innan det var den kommunal. Den kommunala styrningen var mycket mer lokal och inriktad på medborgarnas väl och ve, inte på rikspolitiker och rikspolisers karriärer. Sen hade den kommunala polisen massa andra brister.
Sen hade vi några tiotusen personer inlåsta på mentalsjukhus på den tiden. Efter psykiatrireformen (beslutad 1994) betydligt färre, där ingick tusentals missbrukare.
Och varför stjäl de flesta tjuvar? För att det är kul eller för att dom vill ha resurser?

Vi vänder på steken.
Varför stjäls saker? Det är den viktiga frågeställningen. Varför dom inte gör det är betydligt mer diffust och varierar pga massa orsaker. Stjäl man en elektrisk skrivmaskin idag, då är man minst sagt weird. 1978 så var man normal.
Moral och etik kan man dock spåras lite. Säljer man en vårdcentral i centrala Stockholm till sina kompisar för 770 000, då skickar man inte några signaler om att man ska låta bli att stjäla, eller att moral och etik ska gälla.

Bilagor

• 454293857_485747654064440_9112442540002701290_n.jpg
    454293857_485747654064440_9112442540002701290_n.jpg
    188.7 KB · Besök: 37
KÖRKORT! eller cykel!
Jag har ingen statistik på mängden cykelstölder före 1975. Har du? Annars är det ett väldigt starkt påstående. Men givetvis stals det cyklar 1920. Och det gjordes pga socioekonomiska faktorer.
Jag skulle säga att polisens utveckling sen 1965 har varit katastrofal. Då förstatligades polisen. Innan det var den kommunal. Den kommunala styrningen var mycket mer lokal och inriktad på medborgarnas väl och ve, inte på rikspolitiker och rikspolisers karriärer. Sen hade den kommunala polisen massa andra brister.
Sen hade vi några tiotusen personer inlåsta på mentalsjukhus på den tiden. Efter psykiatrireformen (beslutad 1994) betydligt färre, där ingick tusentals missbrukare.
Och varför stjäl de flesta tjuvar? För att det är kul eller för att dom vill ha resurser?

Vi vänder på steken.
Varför stjäls saker? Det är den viktiga frågeställningen. Varför dom inte gör det är betydligt mer diffust och varierar pga massa orsaker. Stjäl man en elektrisk skrivmaskin idag, då är man minst sagt weird. 1978 så var man normal.
Moral och etik kan man dock spåras lite. Säljer man en vårdcentral i centrala Stockholm till sina kompisar för 770 000, då skickar man inte några signaler om att man ska låta bli att stjäla, eller att moral och etik ska gälla.
Tror vi får konstatera att vi har så olika världsbild att det inte är nån idé. För mig är det helt uppenbart att folk idag inte väljer brottets bana för att de "måste", utan för att de under eget ansvar har valt att vara emot samhället på ett eller annat sätt. Att det sen orsakar dem värdelös ekonomi är en annan femma. Men jag är helt övertygad om att det inte är grundorsaken.

Sen kan du slänga dig med vilken statistik du vill. Det fanns för faen inte ens lås på cyklar på den tiden. Klart det stals nån sak här och där då och då, men brottslingar sågs inte som offer och det var inte en hel subkultur av grobianer som saboterade hela samhället för alla andra, som idag.

Det konstiga är att väldigt få verkar se ett samband mellan att exempelvis Public service lyfter fram gängkriminella "artister" och att småglin i större och större utsträckning blir kriminella rövhål. Hur kan man inte fatta sambandet? Skitkultur = skitland.

Tack för mig.

KÖRKORT! eller cykel!
Ja. Jag har ju läst väldigt mycket historiska böcker, och statistik. Det bidrar väl till en nyktrare syn på saker. Och att jag gillar källor. Antar att man började tillverka cykellås för att det var snyggt, inte för att det fanns en marknad.
Media har aldrig lyft fram kriminella förr.

KÖRKORT! eller cykel!
en simple fråga om körkort vs cykel!

Edit: Råkade skicka innan jag skrev klart! "

*Kör ni cykel för att inte inte har körkort?

*Kär ni cykel för att ni blivit av med det?

*Kör ni för det är kul?

*Kör ni för att hålla kondition uppe?

andra Edit!
jag har inge körkort! "35-36 år och endast nära kolletiv trafiken så aldrig behövt något!
men vill inte ha något då jag föredrar att gå/cykla mig fram
Haft körkort sedan omkring 21 års ålder, men cyklat sedan barnsben. Aldrig ägt bil, och inte kört bil dom senaste ca 10 åren.

I jämförelse med att sitta på(eller vänta på) en spårvagn, eller buss, så är dom flesta färdsätt roligare.
Vissa år blir det kanske max en handfull gånger som jag åker kollektivt i en stad.
Bil i stadsmiljö kan vara rätt oavslappnande upplevelse.

Bil är lite dyrt och onödigt, för mig (och kanske dom flesta) om man bor i stan och inte har något tydligt syfte med bilandet. Vilket en del har, och som har uppgetts, tillsammans med goda skäl.
Tåg och pendel är jag väldigt mycket mer positivt inställd till.
Kör inte och kommer aldrig börja med mountainbike, så inget behov av att ta bil för att cykla någonstans.
Och har inga planer på att köra några lopp som inte ligger på cykelavstånd.

Att cykla handlar till stor del om frihetskänsla.

Kan inte ägna mig åt löpning längre pga av skador, så cykling är nog det enda sättet som jag kan få motion.

Tillbaka
Topp