Kört baknav

Kört baknav
Jag har precis bytt kasett och märkte att baknavet inte var i direkt nyskick, men jag plockade hursomhelst ihop det och nu märker jag att hjulet rullar dåligt, handrullar jag det så känns det ett tydligt motstånd, inte konstant utan snarare som "hackigt".

Jag ska på biltema nu och köpa något smörjfett men frågan är om jag bara har dragit ihop lagret för hårt eller om skiten totalhavererat? Det låter förövrigt inget om navet.

Kassetten glappar också... börjar när jag skriver det här själv inse att jag nog måste byta lager... men till ikväll får det duga med lite nytt smörj.

/
Ola

Kört baknav
Plocka ned allting igen och var noga med ordning på brickor, distanser, konor etc.

Se till att bodyn sitter ordentligt fast mot navet, ta gärna av och inspektera flänsarna på navet. Har upptäckt glapp där tidigare. feta in lagom och dra åt body ordentligt.

Sedan är jag säker att det finns länk under läsvärt om du är osäker hur du ska spänna och sätta ihop navet.

Men om du har känslan att det är förlorat så har du inget att förlorar i att meka lite till med det.

Lycka till ..

Kört baknav
MangeB skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att bodyn sitter ordentligt fast mot
> navet, ta gärna av och inspektera flänsarna på
> navet. Har upptäckt glapp där tidigare. feta in
> lagom och dra åt body ordentligt.
>
Börjar flänsarna på navet glappa då kan jag meddela att det är kört. För att inte prata om svårigheten att "ta av" dem.
Vad menar du egentligen? Använd gärna rätt benämning på komponenter och delar.

/GurraG

Kört baknav
Rätt benämning jadu .. flänsarna som bodyn greppar om. Det jag menar är att om kassetten glappar kan det ju vara värt att kontrollera flänsarna som bodyn greppar om, och se till att bodyn sitter fast riktigt ordenligt.

edit: jag menar inte att flänsarna går att ta av, bara att det kan vara bra att inspektera dessa. är lite för snabba av allt eftermiddags kaffe. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Kört baknav
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp