Kortare sadel längre styrstam?

Ringen

Aktiv medlem
Så,

Bytte just sadel på min MTB. Den är lite kortare än min förra som jag utan problem cykla 3-4 h på utan att få ont nånstans. Nu märker jag att jag får lite ont i handflatorna på kortare turer med nya sadeln (enbart händerna). Då tänker jag att jag kanske skulle skaffa lite längre styrstam, vad tror ni?

Snacka inte om lättstyrd, svårstyrd, tappande kontroll mm, enda målet här är det ska kännas som förr i händerna, dvs ingenting alls.

MvH/ Daniel

Om du flyttat din position kanske det är vettigt att byta styrstam, men sitter du där du satt tidigare behöver du inte göra det.

Den uppenbara lösningen är att byta tillbaks till din gamla sadel eller en likadan sadel du hade tidigare.

Om du flyttat din position kanske det är vettigt att byta styrstam, men sitter du där du satt tidigare behöver du inte göra det.

Den uppenbara lösningen är att byta tillbaks till din gamla sadel eller en likadan sadel du hade tidigare.

-Om du flyttat din position kanske det är vettigt att byta styrstam,

Det låter bra men irriterande då övriga kroppen känns helt smärtfri och skön som vanligt.

/D

tycker även jag att du skall jobba med att justera sadel. om den nya känns bra för rumpan bör du om du hade det bra innan kunna hitta en bra position även med den nya.

det är inte sadelspetsen som avgör utan sittytans position.

tycker även jag att du skall jobba med att justera sadel. om den nya känns bra för rumpan bör du om du hade det bra innan kunna hitta en bra position även med den nya.

det är inte sadelspetsen som avgör utan sittytans position.

Ok ok, jag sitter ofta lågt fram på sadlarna när jag kör även om jag har sadeln så långt fram jag kan på stolpen. Och är då den nya sadeln lite kortare så blir det lite "fel" rumpan får jag aldrig ont i när jag cyklar. Men visst, lite finlir med sadelinställningen så kanske det löser sig, testar en ny stam med för skojs skull var mest sugen på lite input.

Sitter du för långt fram så kommer en längre styrstam öka trycket på handflatorna ännu mer. Det du behöver göra är istället att flytta bak sadel och rumpa så benen lättare kan bära upp överkroppen.

En kortare sadel ger ju färre positioner, satt du dåligt innan så kanske sadeln var stor nog att fixa till problemen.
Sitter du långt fram tror jag du sitter lite för högt. Har du gjort någon bikefit?

Enkla lösningen är ju att byta till vad som fungerade, men det är inte lika roligt.

En kortare sadel ger ju färre positioner, satt du dåligt innan så kanske sadeln var stor nog att fixa till problemen.
Sitter du långt fram tror jag du sitter lite för högt. Har du gjort någon bikefit?

Enkla lösningen är ju att byta till vad som fungerade, men det är inte lika roligt.
Alltid suttit bra i flera år på samma position och jag sitter absolut inte för högt. Men visst fram eller bak osv med sadeln är ju alltid ett alternativ. EFTER styrstamsköp såkarlt ;) :D

Alltid suttit bra i flera år på samma position och jag sitter absolut inte för högt. Men visst fram eller bak osv med sadeln är ju alltid ett alternativ. EFTER styrstamsköp såkarlt ;) :D
Eller såhär, det går ju inte sitta längre fram eftersom sadeln är så kort och framkörd så långt det går. Aja ska inte mala och älta mer om detta nu :)

När du sedan bytt både sadel och styrstam så kommer du få nya utmaningar med sittpositionen. Eftersom du ändrat flera parametrar samtidigt kommer du ha ännu svårare att förstå vad som beror på vad.

Satt du bra innan förstår jag inte vad du är ute efter.

Eller såhär, det går ju inte sitta längre fram eftersom sadeln är så kort och framkörd så långt det går. Aja ska inte mala och älta mer om detta nu :)
Hur tänkte du där egentligen?
En framflyttad sadel ger exakt de problem du beskriver. Börja med att placera den i en neuteral position. En längre styrstam kommer bara göra dig ännu mer besviken.

Hur tänkte du där egentligen?
En framflyttad sadel ger exakt de problem du beskriver. Börja med att placera den i en neuteral position. En längre styrstam kommer bara göra dig ännu mer besviken.
Ok fick tipset o vi kl upp den ca 2 grader vad tror du om det? Vet inte hur jag tänkt bara att nya sadeln är kortare än förra o den nyttas pga trasig. Borde köpt en likadan kanske

Jag har muudialita och ätranverket 130 sadel på två cyklar en miyata och Logan med samma sadelstolpe vinkel till pedaler när det känns som 1 centimeter kvar är det 5 millimeter sadelstolpe blev lika nästan med mäta in så här från pedal till sadel bakant men då sitter man längs bak lika på båda sadlar vevarmar följer sadelröret ner.
IMG_20220510_122908_1~2.jpg

Både längden och formen bräden så inte riktigt snabb fix hitta rätt på ett.
Sedan till styre ligga samma höjd längd från till.

Tillbaka
Topp