Kramp i vaden

Jacke89

Aktiv medlem
Kramp i vaden
Hej på Er

Har några gånger oftast på cykellopp drabbas av kramp i vaden detta händer endast när det ska börjas åka på allvar, när det trycks på ordentligt vid stigningar, när någon ska sätta in stöten eller vid spurten

Det börjar att det sprattlar lite i vaden lätt i vaden tills det hugger som flera kobror där bak. Då vet jag att det är över när detta inträffar. Kan typ bara trampa med ena benet ett tag innan det börjar släppa.

Det händer aldrig om jag kör hårt eller riktigt hårt bara när jag tämjer ut mig till max satt säga så kan det hända.

Vad beror det på? Är det någon som känner igen sig?

Brukar dricka mycket vatten och ta magnesium tabs osv utan resultat kanske jag är för otränad? Ligger endå på ca 400-500 mil per säsong.

Otroligt frustrerande när det händer då jag vet att jag förmodligen kunde ta rygg.

Kramp i vaden
Ja, det händer ju för att du tar i mer än vad vaden orkar med.
Lösningen är varken vatten eller magnesium,utan mer träning så att du flyttar gränsen för när vaden inte orkar mer.

Kramp i vaden
Jacke89 sa:
OK och tack för svar.
Mer och hårdare träning då helt enkelt

Intervaller och uthållighet. Känner igen det där. Huvudet vill men kroppen orkar inte hänga med eller långlopp, sista backen och man bestämmer sig för ett ryck men får istället kramp. Det dröjer längre innan det kommer med mer träning utanför komfortzon.

Kramp i vaden
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Gör det inte ont att borra i hålfoten? Men man tänker nog inte på kramp då i alla fall?
Amputera bort benen från knät och neråt och ersätt med lättmetallrör med kloss längst ner - viktbesparande och krampförbyggande på samma gång.

Läste om en svensk tjej som drabbades av en riktigt obehaglig sjukdom – typ köttätande bakterier – som gjort precis så. Ska se om jag kan luska ut vem det var.

Kramp i vaden
Peth sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Gör det inte ont att borra i hålfoten? Men man tänker nog inte på kramp då i alla fall?
Amputera bort benen från knät och neråt och ersätt med lättmetallrör med kloss längst ner - viktbesparande och krampförbyggande på samma gång.

Läste om en svensk tjej som drabbades av en riktigt obehaglig sjukdom – typ köttätande bakterier – som gjort precis så. Ska se om jag kan luska ut vem det var.

http://cykla.se/artiklar/en-kampe-med-vilja-av-stal/

Kramp i vaden
Är inte tåhävningar ett dåligt namn egentligen? Vid armhävningar är ju armarna en central del av övningen. Åtminstone jag gör dock inte speciellt mycket med tårna i tåhävningar.

Kramp i vaden
GoranS sa:
Är inte tåhävningar ett dåligt namn egentligen? Vid armhävningar är ju armarna en central del av övningen. Åtminstone jag gör dock inte speciellt mycket med tårna i tåhävningar.

Fast armhävningar är väl också ett dåligt namn, man häver ju sig inte riktigt upp.

Kramp i vaden
Drabbades av kramp i vaden för första gången när jag körde ovanligt långt för någon dryg månad sen. Då kom det sista milen. Sen någon vecka senare kom det redan efter typ två mil - och för någon dryg veckan sen började det där bubblandet som sen övergick i lätt kramp redan innan jag passerat 10k. Måste ju vara att man "slitit upp" en känslighet på just det stället. Fan, kan känna en erinran av känslan på samma ställe nu bara jag tänker på det, och då var det ändå typ åtta timmar sen jag cyklade idag.

Så vad gör man åt det? Känns som om någon hade behövt massera (läs: krama ur) vadhelvetet riktigt ordentligt. Funkar det?

Kramp i vaden
Borrade om dojorna 20mm längre bak, Det som tilläts. Känns hur bra som helst ingen känning i vaderna än så länge.

Bilagor

• 93FB3562-238C-42C7-8305-66996E7621CC.png
    93FB3562-238C-42C7-8305-66996E7621CC.png
    198.6 KB · Besök: 92
Tillbaka
Topp