Kramp vs sittställning?

Ted_B

Aktiv medlem
Kramp vs sittställning?
Jag tog upp mina problem med kramp för ett tag sedan och har lite mer funderingar (vägrar inse att jag tränar för korta sträckor).

Krampen kommer i droppmuskeln och inte i själva lårmuskeln, kan det bero på sittställningen (för högt/lågt eller för långt fram/bak) i förhållande till vevparti/pedaler?

Hur involverad är droppmuskeln i cyklingen?

Jag tycker att det borde vara mer påfrestning på lårmusklerna och då borde krampen komma där istället.
Dessutom, efter fyra långlopp i sommar borde väl kroppen vänja sig vid distansen/tiden men krampen kommer ändå.

AAAGHHH, jag vill få bättre tider och känner att jag egentligen har kapacitet för det också.

Kramp vs sittställning?
Det lär finnas en uppsjö av gamla trådar gällande åtgärder mot kramp... men det är ju roligt att skriva :)

Kan inte påstå att jag är någon expert i området, men du kan få en del matnyttiga principer att tugga på.

Ted_B Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tog upp mina problem med kramp för ett tag
> sedan och har lite mer funderingar (vägrar inse
> att jag tränar för korta sträckor).

Du kanske ska variera dina sträckor?
>
> Krampen kommer i droppmuskeln och inte i själva
> lårmuskeln, kan det bero på sittställningen (för
> högt/lågt eller för långt fram/bak) i förhållande
> till vevparti/pedaler?

Droppmuskeln - hamstring? Vanligaste anledningen att man får kramp är: saltbrist och/eller för kort muskel. Har du prövat att kontrollera huruvida "droppmuskeln" är för kort eller ej? Äter du tätt inpå träningen? Bränner det hela tiden när du kör, för att du är så ivrig?
>
> Hur involverad är droppmuskeln i cyklingen?

När man ramlar involveras droppmuskeln i stor utsträckning ;)

>
> Jag tycker att det borde vara mer påfrestning på
> lårmusklerna och då borde krampen komma där
> istället.
> Dessutom, efter fyra långlopp i sommar borde väl
> kroppen vänja sig vid distansen/tiden men krampen
> kommer ändå.

Du är kanske övertränad, fysiskt, men inte psykiskt? Obalans antagonist/agonist???
>
> AAAGHHH, jag vill få bättre tider och känner att
> jag egentligen har kapacitet för det också.

Patience young padwa! Om jag skulle få kramp hela tiden när jag tränade och jag visste med mig att jag varken hade en kort krampande muskel eller saltbrist, så skulle jag trappa ned lite lätt på träningen för att sedan succesivt öka dosen. Ibland kan det ge ganska mycket om man har uppehåll 2-3 dagar och börjar lugnt igen - min mening.

/Dajja - Ken Ishii ger oxo motion på dansgolvet

Kramp vs sittställning?
Får du kramo under långa pass, kan det bero på att du dricker för lite vätska, ha det i beaktning, grunda med vatten flera dagar innan ett lång pass och inte bara samma dag, sedan mycket vätska under loppet. kan hjälpa..

/ Kronis

Kramp vs sittställning?
äter man vanlig husmankost i tillräckliga mänder samt dricker ordenligt före, under och efter träning så är det inga problem alls som jag upplevt det..

aldrig fått kramp mer än när man kört långt eller hårt och inte stretchat ordenligt... jag känner även att om jag inte får värma upp ordenligt så vill inte kroppen arbeta lika bra samt är stelare.

Kramp vs sittställning?
Droppmuskeln är den droppformade muskeln på framsidan av låret strax ovanför knät.

Ingen som har tips om hur sittställningen påverkar krampen?

Mat och dryck sköter jag ganska bra inför loppen, försöker ladda upp med lite mer dagarna innan, och äter och dricker under loppet, krampen kommer ändå fast jag är egentligen inte trött.

Kramp vs sittställning?
Vad tror ni om den här sittställningen? ;)

hamtrike.jpg

Får mest ont i knäna eftersom jag slår i dem i styret när jag skall svänga!

(Hoppas jag inte pajjade tråden alltför allvarligt?)

Tillbaka
Topp