Kramp, WTF?!

Mathias

Aktiv medlem
Kramp, WTF?!
Fick kramp i vaden när jag låg och sov i natt, ont som satan gjorde det förstås. Nu är jag en smula förvånad, för det stramar fortfarande ganska ordentligt och dra mig baklänges om det inte är ett tydligt blåmärke exakt där det gör ont. Kan kramp i musklerna ge blåmärken ?!?

Kramp, WTF?!
Om det är samma typ av åkomma som jag brukar råka ut för ibland, så hjälper det iaf mig att räta ut benet så gott det går, även om det gör fan så mycket ondare just då. Efteråt känns det mycket mindre än om man gör på nåt annat vis.

Men blåmärken har jag aldrig haft.. har å andra sidan inte känt nån anledning att leta efter dem heller..

Senast redigerad av en moderator:
Kramp, WTF?!
Jag har råkat ut för det några gånger, jäkligt obehagligt - det gör ju bitvis konstigt ont. Muskelsammandragningar liksom... Känns som skiten ska dras av.

Jag har dock blivit fullt återställd efteråt och kan inte se ngt direkt mönster vad gäller otränad/tränad eller nyligen ansträngd etc.

Kramp, WTF?!
Mina vader krampade på nätterna under ett par års tid. När det var som värst kunde det hända två gånger i veckan. Till slut var jag så van att jag tog tag i foten och sträckte ut vadmuskeln utan att ens vakna ordentligt. När jag vaknade på morgonen hade jag bara väldigt vaga minnen av vad som hänt, och kraftig värk i muskeln förstås.

Det konstiga är att jag inte har nån tendens till kramp när jag cyklar.

/Dag

Kramp, WTF?!
Jag har bara råkat ut för den någon gång ibland, jan antar att det är litet vätskebrist från helgens övningar i kombo med ganska hård ansträngning. Men ett blåmärke!? Helt galet.

Kramp, WTF?!
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har bara råkat ut för den någon gång ibland,
> jan antar att det är litet vätskebrist från
> helgens övningar i kombo med ganska hård
> ansträngning. Men ett blåmärke!? Helt galet.

Vätskebrist? Du som drack så mycket öl!

Kramp, WTF?!
Har också haft dessa värk i vaderna, det jag kommit på är att om man ställer sig på benet 1sec
helt utsträckt så går det över ialf för mig, vet att jag brukade ligga och vänta på att det skulle gå över, kanske det hjälper även dej om det skulle återkomma...
vad det beror på har jag ingen aning om...

Kramp, WTF?!
Satan i gatan, vaknade säkert 5 gr i natt med kramp i benen, främst i vaden men även ner i fot och vrist, tår. Får det ibland när jag tränat på lite extra en period. Inte bara när jag sover utan det kan komma lite random när jag håller mig still. När jag var på bio med frugan för ett tag sedan höll jag på att skrämma slag på salongen när jag mitt i filmen for upp och iväg, hoppande och svärande..

Är det ingen som kommit på ngt bra sätt att slippa eländet sedan trådstart 2006? Eller är det bara se till att vara i rörelse HELA tiden, dygnet runt?

Kramp, WTF?!
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Muskelkramp-sendrag/?ar=True Haha

Får ofta kramp i baksida lår när jag sitter framför tv´n. Tror det beror på att jag sällan stretchar vilket ger för korta muskler. Mest kramp får jag dagar efter hockeyträning tror det beror på vätskebalansen i musklerna. Som någon skrev tidigare om magnesium så är det viktigt med mineraler men vad jag har för mig är det förhållandet natrium-kalium som påverkar vätskebalansen i cellerna?

Kramp, WTF?!
Om du har saltbrist får du kramp i alla (ALLA!) muskler och inte bara de du just har använt. För övrigt: se mitt inlägg ovan.

Kramp, WTF?!
bruce skrev:
> Satan i gatan, vaknade säkert 5 gr i natt med
> kramp i benen, främst i vaden men även ner i fot
> och vrist, tår. Får det ibland när jag tränat
> på lite extra en period. Inte bara när jag sover
> utan det kan komma lite random när jag håller
> mig still. När jag var på bio med frugan för
> ett tag sedan höll jag på att skrämma slag på
> salongen när jag mitt i filmen for upp och iväg,
> hoppande och svärande..
>
> Är det ingen som kommit på ngt bra sätt att
> slippa eländet sedan trådstart 2006? Eller är
> det bara se till att vara i rörelse HELA tiden,
> dygnet runt?

Du kanske är gravid? http://www.minbebis.com/kramp_i_vaden_gravid.html

Kramp, WTF?!
bruce skrev:
> Ok, 1)återhämta mig, 2)föda mitt barn samt 3)äta salt asså. Fler förslag? ;)

Heroin.

Kramp, WTF?!
Och vid kramp i vaden, vinkla upp foten i 90 grader mot benet, stenhårt, det löser krampen. Vid kramp i låret, be en bön, det går över sen.

Kramp, WTF?!
Salt är bra att äta om man tränar mycket, men det kommer knappast hjälpa mot kramp i enstaka muskler. Krampar du i hela kroppen och är på väg att dö kan det nog mycket väl vara hyponatremi, men det låter inte riktigt så.

Kramp, WTF?!
staine skrev:
> Och vid kramp i vaden, vinkla upp foten i 90
> grader mot benet, stenhårt, det löser krampen.
> Vid kramp i låret, be en bön, det går över
> sen.

Ha ha, klen tröst men bättre än inget Staine :D

Kramp, WTF?!
bruce skrev:
> Såg att Öijer reklamade för ngt motmedel på
> sin blog
> http://www.stevensonsport.se/sv/nocramps.html tror
> ni det kan va nåt?

Nja... han är sponsrad och hjälper sina sponsorer att få exponering. Inget fel i det, men jag skulle inte ta det på så stort allvar (undviker den uppenbara ordvitsen att du ska ta det med en nypa salt). Kramp är ju ett kvitto på att du inte är en latmask, omfamna den och njut av den vettja ;-)

Kramp, WTF?!
Citat från sidan som länkas:

Innehåll per kapsel: % RDI*
Magnesium 34 mg 11,3 %
Kalium 66 mg 1,8 %
Kalcium 66 mg 8,2 %
Natrium 145 mg 29 %
Vitamin B1 0,3 mg 21 %
Vitamin B6 1,5 mg 107 %
*Rekommenderat dagligt intag

Innehåll i 3 dl mjölk:
Magnesium 39 mg
Kalium 501 mg
Kalcium 357 mg
Natrium 126 mg
Vitamin B1 0,12 mg
Vitamin B6 0,12 mg

Kramp, WTF?!
bruce skrev:
> Ngn som hittat ngn bra metod/motmedel ännu? Efter
> ett tungt pass kan jag vakna 2-3 ggr på natten
> och flyga upp, hoppa, fara runt på golvet i
> nyvaken, förvirrad panik, skrämmer livet av min
> fru.

Medel så du slipper skiten eller bara vad göra när det kommer? Jag fick sån här kramp i ena vaden nyligen; jag hinner vakna och förstå vad som är på väg att hända men det går inte att stoppa. Försökte väcka frun så försiktigt som möjligt (helst vill man ju vråla rakt ut), sen fick hon hålla emot under foten så jag kunde sträcka benet och hålla det rakt. Lyckas jag med det så brukar det sällan ge några bekymmer dagen efter.

Kramp, WTF?!
lundatok skrev:
> Kör du din warm down?

Ehrm..

Jag brukar oftast rejsa järnet sista biten för att få det där lilla extra. Kände inte riktigt till begreppet warm down.. Men det låter ju som det kan vara värt att testa. Grazie. http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2009/jan/10/running-warm-up-warm-down

"The warm-down

In the same way that you shouldn't start off a run at full speed, it is also inadvisable to come to a sudden halt while your heart is still pumping large volumes of blood around the muscles.

"Warming down and stretching after a session are really important," says 19-year old middle-distance and cross-country runner Steph Twell. A gradual slowing of pace, to a jog and finally a walk, allows your heart rate to return to normal, preventing blood pooling in the veins, and speeding up the removal of lactic acid from your muscles, which lessens the likelihood of cramping or muscle spasm and may also hasten recovery.

As with the warm-up, the length of your warm-down depends on the length and intensity of your session. A tougher session requires a longer warm-down than a steady run.

The objective is to return to a resting state over a period of five to 10 minutes."

Kramp, WTF?!
staine skrev:
> Aha warm down, smart! Inte provat. Måste testas!

Ja, tänk vad de hittar på ;)

Tillbaka
Topp