Kränga på Nokian W240 för hand?

nikasp

Aktiv medlem
Mina vintersulor Nokian W240 är grymt sega att få på sista biten när man skiftar däck. Jag ser det som en omöjlighet att inte hjälpa till lite med en däckkrängare trots att det är risk att punktera slangen (har jag aldrig lyckats med själv). Mina 29er Rocket Ron, 622 Smart Sam och Continental-sommarslicks är enkla att kränga på för hand men W240 är lögn i helsike.

Fråga:
Innan jag blir stående nu i vinter med punka och bryter av plastdäckkrängarverktyget - finns det några superknep för att få på ett sånt däck med handkraft bara?

Självklart kommer jag att få punka när det är -18 och skiväder :)

Tänker du bara till lite innan du går loss med däckjärn (givetvis i plast) så ska du väl inte behöva oroa dig. Är väl bara om man är väldigt oförsiktig som man klämmer slangen.

Har trotts ~40 däckbyten/år aldrig klämt en slang.

Kör du själv W240? Jag ahr lyckats knäcka 2 st plastdäckjärn inomhus i 20 grader vid olika tillfällen med just de däcken. Är lite worried att de inte håller så bra i många minusgrader.

Gjorde de förra året. Skiljer ju en del på olika fälgar också förstås.

Försök att hitta däckjärn av bra kvalité så bör det inte vara några bekymmer om du arbetar på däcket lugnt och metodiskt.

Allmänt, eller just W240? De känns *tröga* så in i helsike jämför med de tre andra däck jag har använt. Jag ska tänka på att de inte ligger i kanten nästa gång det är dags.

pedalpelle skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att trycka in däcket mot mitten av
> fälgen överallt och avsluta vid ventilen. Då
> brukar det inte vara några problem.

Den har jag aldrig hört förr. Det vanligaste är väl att börja vid ventilen för att den då inte är i vägen mot slutet när det börjar bli tajt.

Däckjärn av metall samt ett par droppar kedjeolja där sista biten ska på. Risken att få punktering på dom där är väl nära noll som tur är.

Mina w240 går på utan några problem.... jag ser bara till att ena däcksidan ligger i mitten hela vägen runt när jag kränger på sista biten

Avsluta vid ventilen är bra, för då kan man trycka in ventilstammen (dvs få bort slangen från interfacet slang/fälg) och därmed minka risken för att slangen kläms/punkteras när det sista av däcket krängs på.

Jag tror det handlar mer om olika fälgar än däcket. Det skiljer en del mellan olika däck men att få på ett Ice Spiker Pro på mina Stansfälgar var det grymmaste jag vart med om i däckväg. Då har jag också tidigare fått erfara att just dessa fälgar är tajtare än många andra, tipset att få ner däcket i mitten är nödvändigt, sen har det också hjälpt mig att hitta en teknik där man "kränger" däcket över fälgen sista bitet. Sen får jag upprepade ggr "börja" om längst ner och få med sig däcket hela vägen upp och hela tiden se till att det ligger kvar i mitten. Bävar också för punktering i många minus i vinter.. :-)

Mina W240 är oxå svåra få på...men sen jag började använda lite såpvatten(diskmedel/vatten) å man är lugn å fin så går det mkt bra...har aldrig heller "lyckats" punktera nån slang vad jag minns!
Men utomhus i typ 20minus har jag inget bra svar att komma med :)

Senast ändrad:
Du får inte punka med dom ostarna, tror knappt du kan få en snakebite. Lite meck att få på men håll däcken varma så går det bättre.

dabac skrev:
> Vissa kombinationer ÄR besvärligare än andra.
> Och vissa har starkare nypor och bättre teknik
> än andra. Jag försöker köpa verktyg istället
> för att stå och svära. Har en VAR tyre lever
> http://www.sjscycles.com/Instructions/VAR/VAR_Tyre
> _Lever_Instructions.pdf som funkar bra ibland. Men
> inte lika ofta som ett par däcksjärn i plast med
> stålkärna.
> Lite luft i slangen bara så ordnar det sig.

Absolut att det skiljer mellan däck, vilken smart grej! Inte sett förut! Nytt prylbehov.. :-)

Foss skrev:
> Du får inte punka med dom ostarna,

HAH!

Jag blev djupt olycklig för några vintrar sen då hojen lyckades plocka upp en kort stump ståltråd som gick rakt genom en av klackarna på däcket. Svårt som attan att få grepp nog om den för att kunna dra ut den. Fick ta till tänderna. Numera alltid en liten tång i sadelväskan.

Och snakebite är inga problem heller, det provade jag en kväll förra vintern. Luftade ur för att få lite bärighet i det lattebruna snömoset - vilket funkade rätt bra. Men sen sket det sig vid en trottoarpassage eftersom jag inte fixar att bunnyhoppa med cykelväska på pakethållaren....

Stuvarn skrev:
> Mina W240 är oxå svåra få på...men sen jag
> började använda lite
> såpvatten(diskmedel/vatten) å man är lugn å
> fin så går det mkt bra...har aldrig heller
> "lyckats" punktera nån slang vad jag minns!
> Men utomhus i typ 20minus har jag inget bra svar
> att komma med :)

+1 000 0000 000 på såpvatten. Utan "glidmedel" så är det ett h-vete att få på W240 på mina Rovalhjul. Med såpvatten så går det relativt enkelt.

När jag har klämt slangar så har det så klart berott på att jag har varit klantig, men jag har också låtit bli att byta till ett par smalare slangar. Mina vanliga sommarslangar är på tok för breda för mina W240 däck.

Om man över huvud taget får punka på ett par W240 så är det väl bara att trampa vidare. Däcken är riktigt hårda och stela så behovet av en ny slang kan inte vara speciellt stor om man tar det lite lugnt. Att däcket ska lossna på fäljen behöver man inte heller oroa sig speciellt mycket över med tanke på hur tighta de är att få på hjulet.

dabac skrev:
> Foss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du får inte punka med dom ostarna,
>
> HAH!
>
> Jag blev djupt olycklig för några vintrar sen
> då hojen lyckades plocka upp en kort stump
> ståltråd som gick rakt genom en av klackarna på
> däcket. Svårt som attan att få grepp nog om den
> för att kunna dra ut den. Fick ta till tänderna.
> Numera alltid en liten tång i sadelväskan.
>
> Och snakebite är inga problem heller, det provade
> jag en kväll förra vintern. Luftade ur för att
> få lite bärighet i det lattebruna snömoset -
> vilket funkade rätt bra. Men sen sket det sig vid
> en trottoarpassage eftersom jag inte fixar att
> bunnyhoppa med cykelväska på pakethållaren....

I stand corrected. Trodde det var omöjligt.

Tack för tipsen, satt just och lurade på om ingen kommit på kombon plats + metallkärna. Jag ska tjacka såna däckjärn och får väl smörja med spott alt. pinka på däcket för värme om jag punkar i svår kyla. Jag har lyckats punka mina Smart Sam som är lite klenare men i samma stuk som W240. Oväntad grej men då gjorde jag ett dåligt skutt upp över en trottoarkant = snakebite.

pedalpelle skrev:
> Se till att trycka in däcket mot mitten av
> fälgen överallt och avsluta vid ventilen. Då
> brukar det inte vara några problem.

+1
Det är ett måste att få in kanttråden i mitten av fälgen där omkretsen är minst när man har en dålig däck-fälgkombo och kanttråd av stålwire.

Jag krängde precis på ett par för hand utan större problem på ett par Shimano R500-hjul. Lyckades klämma och spränga slangen ändå :P

Ta hjälp av en kompis! Gjorde det själv med mina vinterdäck och klarade det utan däckjärn. Arbeta långsamt, kraftfullt och metodiskt så ska det nog lösa sig! :)

Nu har du inte läst tråden. Jag kommer att ringa dig när/om jag får punka i vinter utomhus vid random tillfälle. Cyklar varje vardag så slå inte av telefonen :)

belio skrev:
> Ta hjälp av en kompis! Gjorde det själv med mina
> vinterdäck och klarade det utan däckjärn.
> Arbeta långsamt, kraftfullt och metodiskt så ska
> det nog lösa sig! :)

Vad hände. Skulle dra på Winter 30 mm på
Crossen fram. Drog av två däcksjärn från multitoolet (Topeak Hexus). Har aldrig hänt förr och då byter jag säkert däck 20 ggr per säsong totalt.

Hexusdäckjärnen verkar vara helt värdelösa. Jag skulle kränga däck i skogen med mina i sommras. Då vek dom sig elastiskt och gick inte att kränga med. Jag har efter det alltid lösa schwalbe i plast med mig.

Nu blir det två uppsättningar Soma Steelcore: http://www.crazyguyonabike.com/reviews/board/message/?thread_id=44612

"I agree completely, these are VERY nice. When I had a flat recently, all I had with me were the Park plastic levers. I broke one of them trying to get my *Nokian studded tire* off the RhynoLite rims (I have since learned that the combination of the tight Nokian tires and the deep, wide RhynoLite rims makes for a very difficult time mounting and un-mounting tires). Anyway, on my next trip to the bike shop, they brought out these steel levers, and I bought two sets on the spot (of two levers each, making four total).
Now I can get those *Nokians* on and off. I actually use all four levers to do it, so I would advise getting two sets. I love these levers. They won't break on you, you can be certain of that. Also, being relatively narrow, they seem to go under tight beads more easily."

£6,5 för 4 st, 2 till jobbryggsäcken och 2 till MTB-ryggan:
http://www.ebay.co.uk/itm/SOMA-Stee...Locks_SR&var=440208146027&hash=item20db1f16a8

Senast ändrad:
Det skulle vara roligt att testa kränga på dina däck utan verktyg. Låter märkligt tycker jag. Se till att 'muttern' bara sitter två-tre varv på ventilen så att du kan klämma ner däckkanten i mellan.

Men okej, ska du så ute i kylan så köper jag rakt av att du vill ha ett verktyg att arbeta med. Själv tycker jag det är piss att skrapa rutorna så :P Lycka till!

Jag är händig och skruvar i bil och så, bör inte vara en s.k. tummen-mitt-i-handen-issue, men jag har inte tänkt särskilt på det där med att försöka centrera däcket. Om du läser engelska citatet så är Nokian fan inte roliga. Smart Sam, Rocket Ron och Continental slicks kränger jag för hand men de här har man en jäkla bra bit kvar på och med kanttråd så ger de inte med sig särskilt mycket. Vi får köra nån "kränga W240-tävling" nästa gång det är Happy-event :)

Kung_Gustaf skrev:
> Det skulle vara roligt att testa kränga på dina
> däck utan verktyg. Låter märkligt tycker jag.
> Se till att 'muttern' bara sitter två-tre varv
> på ventilen så att du kan klämma ner
> däckkanten i mellan.
>
>
> Men okej, ska du så ute i kylan så köper jag
> rakt av att du vill ha ett verktyg att arbeta med.
> Själv tycker jag det är piss att skrapa rutorna
> så :P Lycka till!

Jag kan skriva under på att jag tycker att Nokian är väldigt svårmonterade och att det är skillnad på vilken fälg det ska sitta på.

Första gången jag skulle montera på mina Nokian 294 så tog det två dagar, ett par trasiga händer, två avbrutna däcksjärn och väldigt många svordomar (jag lyckades dessutom paja en slang vid monteringen samt montera ett av däcken åt fel håll, vad glad jag blev då). Jag använde dock inte såpvatten eller annan hjälp så jag får väl till viss del skylla mig själv.

Den första monteringen gjordes på ett par Sunfälgar, monteringen på ett par WTB Trail var nästan lika svår men när jag monterade dem på ett par Alexrim så gick det hur lätt som helst.

När jag monterar vanliga däck på Alexfälgarna så brukar dock problemet vara att däcket inte ska ramla av när jag byter grepp.

Min uppfattning är att Nokiandäck är smala i diametern och att den kraftiga kanttråden och det tjocka gummit i däcksidorna inte direkt underlättar vid montering.

bjork52 skrev:
>
> Första gången jag skulle montera på mina Nokian
> 294 så tog det två dagar, ett par trasiga
> händer, två avbrutna däcksjärn och väldigt
> många svordomar (jag lyckades dessutom paja en
> slang vid monteringen samt montera ett av däcken
> åt fel håll, vad glad jag blev då). Jag
> använde dock inte såpvatten eller annan hjälp
> så jag får väl till viss del skylla mig
> själv.
>
Som andra redan påpekat, det handlar ofta lika mkt om fälgen. Monterade just mina gamla Nokian 296 och en sladdrigare passning har jag aldrig sett, var inte förrän jag pumpade dem som jag fick dem att sitta kvar på fälgen. W106 och W160 däremot, där fick tummarna veta att de levde, men det var på andra fälgar, men deras kord är inte alls lika fin som Extreme däcken.

nikasp skrev:
> Jag
> ska tjacka såna däckjärn och får väl smörja
> med spott alt. pinka på däcket för värme om
> jag punkar i svår kyla.

Det finns alternativ, tex
493262_1.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/tyre-lever---one-instead-of-three--/aid:23072

115940_1.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-mounting-fluid-easy-fit/aid:99355