Krångel med slx 675 skivbroms

MartinC

Aktiv medlem
Har letat, finner inga svar. Bromsen tar ojämnt och skriker sjukt. Vid inspektion ser jag att ena kolven i oket verkar kärva rejält : den rör sig typ 20 % jmfr med andra sidan. Vid bromsning ser man att endast den "rörliga" sidan bromsar mot skivan.
Har försökt "städa rent" och smörja men utan framgång. Slänga eller har någon ett dundertips?

Tyvärr slänga. Det går säkert få ordning på, men sinnesfriden är en webshop bort. Får du upp rörligheten så börjar de läcka - liiiite precis lagom för att kontaminera beläggen, men inte så mycket att det uppenbart märks...

Jag ångrade att jag bråkade onödigt länge med en trillskande shimano hydualbroms - blev aldrig bra till dess jag bytte. Väl använda hundralappar för en ny broms när de strular.

Hmm...
Alltid trist att slänga saker man tycker borde vara en baggis att fixa. Väntar hoppfullt på typ ett pippiw fulmeks tips..

Bengt-re sa:
Tyvärr slänga. Det går säkert få ordning på, men sinnesfriden är en webshop bort. Får du upp rörligheten så börjar de läcka - liiiite precis lagom för att kontaminera beläggen, men inte så mycket att det uppenbart märks...
+1
Kolvarna är hårda och ömtåliga och tätningarna ryker om det korroderat det minsta i cylindern i oket (och iom att mineralolja är lättare än vatten så samlar sig vattnet i oket). Det är väl 50/50 chans på att det blir bra och om det inte blir bra så är det mer än ok att byta...

emmer sa:
Bengt-re sa:
+1
Kolvarna är hårda och ömtåliga och tätningarna ryker om det korroderat det minsta i cylindern i oket (och iom att mineralolja är lättare än vatten så samlar sig vattnet i oket). Det är väl 50/50 chans på att det blir bra och om det inte blir bra så är det mer än ok att byta...
Det märks rätt omgående om oket småläcker eftersom beläggen blir kassa när cykeln stått ett par dagar. Skulle det råka hända byter man ok då.

Masserat, fejat och fixat. Helt utan framgång.

Bara bita ihop och köpa nytt. Knyter näven i fickan och rasar tyst inåt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp