Krasch...Juridik.

Krasch...Juridik.
Kraschade rätt våldsamt för ett par veckor sedan och är fortfarande rätt "pissed" på bilisten som orsakade kraschen. Tänkte höra om någon har erfarenheter/synpunkter på juridiken i samband med liknande händelser. Berättar vad som hänt och sedan liter egna funderingar.

Precis på sista hundra metern efter en 4 milarunda kommer jag farande på min racer enligt GPS 34,6 km/h. Jag åker på en cykelbana på en genomfartsväg (Häradsvägen, Huddinge) se bild. När jag närmar mig korsningen står det en bil och väntar bakom vägmarkeringen "trekanterna" bilisten tittar åt mitt håll och jag uppfattar det som vi har ögonkontakt och att det är fritt fram. Fel beslut visar det sig, när jag är ca 4-5 meter från bilen drar den iväg relativt distinkt, försöker väja ut mot vänster lite reflexmässigt men det går sådär... Jag träffar bilen ca 10 cm framför framhjulet och gör en rätt snygg OTB och landar efter liten volt platt på rygg med fötterna i färdrikningen. Slår i huvudet i backen och någon gång får jag en smäll på näsan...
Slutresultat är en nätt näsfraktur men inte mycket mer, cykel med en spricka i alu framgaffel och ett förvånansvärt lite skevt framhjul... Lite dizzy och skärrad samt ordentligt blödande från snoken varför det rings på ambulans och även polis, dock kommer brandkåren först på plats. Polisen intervjuvar mig kort, man säger att man kommer att rapportera detta som misstänkt vållande till kroppskada och trafikbrott för väjningsplikten. Velar sedan lite avseende ambulansen men vi åker in för en koll, näsfrakturen ligger bra och behöver inte dras rätt och jag får åka hem. (Mycket tack till Brandkåren som skjutsade hem min cykel och all annan personal ink polis, otroligt fint bemötande!)
Bilisten var i någon form av chocktillstånd, storgråter och virrig, kunde inte uppge hur hon kunde undvika att se mig...

Innan funderingarna ett par saker: ja jag gjorde uppenbarligen ett felbeslut att inte bromsa in, men... kanske ursäktad flera saker, slutspurt (i motvind tack och lov), tydligt att bilisten hade väjningsplikt(väl?), och inte minst upplevd ögonkontakt... Sen kan man ju tycka att bilisten fått sitt straff med tanke på hennes reaktion, jag är inte helt oempatisk, men som sagt fortfarande lite förbannad...

- Vållande till kroppsskada, vad ger detta för påföljd? Är det troligt att hon kommer att dömas? Får jag något extra skadestånd i så fall? Som det är nu får jag väl ersättning för mina kostnader och kanske någon tusenlapp för sveda och värk, inte hemma från jobbet en minut..
- Ärendet ligger väl nu hos polisen för beslut om åtal? Skall man göra något för att trycka på? Har fått kopia på polisanmälan hemskickad...
- Vad tror ni om körkortsåterkallelse?

Tacksam synpunkter och gärna egna erfarenheter av rättsprocesser...

Bilagor

• IMG_20180917_173022.jpg
    IMG_20180917_173022.jpg
    400.6 KB · Besök: 285
Krasch...Juridik.
Alltså du kör över 30km på GC bana?
Känner väl till korsningen då en kompis bor i huset på bilden
Tänker inte moralisera över din hastighet på den GC banan ,men den är i hela sin sträckning full med dolda/skymda utfarter från tomter och korsningar.
Just saying

Krasch...Juridik.
Jag är inte så bra på det här, men dina skador ska väl gå på bilens trafikförsäkring? Även om olyckan hade varit ditt fel hade detta gällt. Jag gissar på att det inte blir någon påföljd för bilisten. Det är typ okej att köra på folk med sin bil.

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
Kraschade rätt våldsamt för ett par veckor sedan och är fortfarande rätt "pissed" på bilisten som orsakade kraschen. Tänkte höra om någon har erfarenheter/synpunkter på juridiken i samband med liknande händelser. Berättar vad som hänt och sedan liter egna funderingar.

Precis på sista hundra metern efter en 4 milarunda kommer jag farande på min racer enligt GPS 34,6 km/h. Jag åker på en cykelbana på en genomfartsväg (Häradsvägen, Huddinge) se bild. När jag närmar mig korsningen står det en bil och väntar bakom vägmarkeringen "trekanterna" bilisten tittar åt mitt håll och jag uppfattar det som vi har ögonkontakt och att det är fritt fram. Fel beslut visar det sig, när jag är ca 4-5 meter från bilen drar den iväg relativt distinkt, försöker väja ut mot vänster lite reflexmässigt men det går sådär... Jag träffar bilen ca 10 cm framför framhjulet och gör en rätt snygg OTB och landar efter liten volt platt på rygg med fötterna i färdrikningen. Slår i huvudet i backen och någon gång får jag en smäll på näsan...
Slutresultat är en nätt näsfraktur men inte mycket mer, cykel med en spricka i alu framgaffel och ett förvånansvärt lite skevt framhjul... Lite dizzy och skärrad samt ordentligt blödande från snoken varför det rings på ambulans och även polis, dock kommer brandkåren först på plats. Polisen intervjuvar mig kort, man säger att man kommer att rapportera detta som misstänkt vållande till kroppskada och trafikbrott för väjningsplikten. Velar sedan lite avseende ambulansen men vi åker in för en koll, näsfrakturen ligger bra och behöver inte dras rätt och jag får åka hem. (Mycket tack till Brandkåren som skjutsade hem min cykel och all annan personal ink polis, otroligt fint bemötande!)
Bilisten var i någon form av chocktillstånd, storgråter och virrig, kunde inte uppge hur hon kunde undvika att se mig...

Innan funderingarna ett par saker: ja jag gjorde uppenbarligen ett felbeslut att inte bromsa in, men... kanske ursäktad flera saker, slutspurt (i motvind tack och lov), tydligt att bilisten hade väjningsplikt(väl?), och inte minst upplevd ögonkontakt... Sen kan man ju tycka att bilisten fått sitt straff med tanke på hennes reaktion, jag är inte helt oempatisk, men som sagt fortfarande lite förbannad...

- Vållande till kroppsskada, vad ger detta för påföljd? Är det troligt att hon kommer att dömas? Får jag något extra skadestånd i så fall? Som det är nu får jag väl ersättning för mina kostnader och kanske någon tusenlapp för sveda och värk, inte hemma från jobbet en minut..
- Ärendet ligger väl nu hos polisen för beslut om åtal? Skall man göra något för att trycka på? Har fått kopia på polisanmälan hemskickad...

Använd körbanan nästa gång. I all välmening. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/cyklar-och-bilar-pa-samma-bana/

(med tanke på uppgiven hastighet)

Krasch...Juridik.
Örjan Lax sa:
Saint Lars sa:

Använd körbanan nästa gång. I all välmening. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/cyklar-och-bilar-pa-samma-bana/

(med tanke på uppgiven hastighet)

+1

Krasch...Juridik.
Tja, omdömde är en sak, lagen en annan, bilist har väjningsplikt helt klart, hastighetsbegränsningen på cykelbanan är samma som vägen bredvid, gissar 50.

Det är väl fakta, sen håller jag med, jag kör motorcykel enbart, litar aldrig på att bilar sett mig, då slutar det med döden i de högre farterna.
Bromsar alltid ner lite, säg 20 under hastighet och fingrarna på bromshandtaget i korsningar med bilar som väntar, på att köra över mig.

Jag får alltid runt 3 situationer per år när bilar byter fil på mig, fast jag ligger bredvid i samma fart, I höjd med förarens fönster. Jag får tvärnita och får värsta skärran, sen när jag viftar och hytter med näven så tar det hus i helvetet, personen i bilen eller vanen har inte förstått att de var nära att ta livet av mig.

Det går inte att lita på att bilar ser dig som tvåhjuling.

Är det två filer på väg så kör jag varannan med bilarna om jag ligger i snabbare filen. Ligger så jag är mellan två bilar, fast i filen bredvid, väntar tills jag kan köra om bilen i filen bredvid men jag är kvar i min fil, rinse repeat. Så minimerar jag risken att bli filbytt på fast jag ligger helt bredvid.

Senast ändrad:
Krasch...Juridik.
Miss Lycka 2.0 sa:
Det är samma hastighetsbegränsning på vägen som på GC-vägen.
Visst, även om man har lagen lika mycket på sin sida som cyklist på GC-vägen, så anser jag fortfarande att det är mer lämpligt och förnuftigt att välja körbanan i ovan beskrivna situation. För att framför allt synas bättre, och dessutom vara enklare att uppfattas som ett fordon med högre hastighet, eftersom bilisten möjligen missbedömt cyklistens annalkande hastighet. om de nu haft ögonkontakt med varandra.

Krasch...Juridik.
Det finns inte någon generell hastighetsbegränsning på cykelbanor. Men eftersom mopeder klass 1, som får köras i max 45 km/tim, inte får framföras på cykelbanor finns väl ändå någon tanke om att det inte ska gå fortare än 25 km/tim vilket mopeder klass II får framföras i på cykelbana.

Krasch...Juridik.
Well, som jag skrev var det att ta för stora risker att blåsa på just där, men har ju tagit upp detta preventivt i mitt inlägg. Men skulle hon sett mig om jag kom i 25Km/h?
Det 40 km/h på vägen som gäller, valet mellan att bli prejad av en lastbil på vägen eller risk för kollision på cykelbana är inte självklart, varför skulle hon sett mig om jag kom 0,5 m längre till vänster på vägbanan?

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
varför skulle hon sett mig om jag kom 0,5 m längre till vänster på vägbanan?
Killgissning: För att det är just där (och åt andra hållet) som de flesta bilister oftast och mest har blicken (på andra bilister) när de ska köra ut på en annan väg.

Krasch...Juridik.
Örjan Lax sa:
Saint Lars sa:
Killgissning: För att det är just där (och åt andra hållet) som de flesta bilister oftast och mest har blicken (på andra bilister) när de ska köra ut på en annan väg.

Hur blir det lättare att se någon 0.5 meter till vänster på 10-20 meters avstånd???

Senast ändrad:
Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
Örjan Lax sa:
Saint Lars sa:

Hur blir det lättare att se någon 0.5 meter till vänster på 10-20 meters avstånd???

Troller är nog ute efter att prata ner dig.

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
Örjan Lax sa:
Saint Lars sa:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man ju anta att bilisten har missbedömt din hastighet, hon kanske inte missbedömt hastigheten på samma sätt om du kommit rullandes i körfältet där andra snabbare fordon också rör sig!!!

Många bilister är väl tyvärr vana och har i ryggmärgen att cyklister oftast bara rör sig i ca 10 - 15 km/h. Men med detta skrivet, så lägger jag absolut inte skulden på dig! Utan jag anser att bilisten gjort fel, helt klart. Men jag bara spekulerade i hur man eventuellt kunde ha undvikit olyckan. Krya på dig!

Krasch...Juridik.
marr sa:
Saint Lars sa:
Örjan Lax sa:
Saint Lars sa:

Troller är nog ute efter att prata ner dig.

Det kan vara svårt det där med psykologi och sunt förnuft i trafiken.

Krasch...Juridik.
Det är väl uppenbart att bilisten är vållande, sedan anser jag väl som andra här att det kunde ha gått bättre om du valt körbanan (jag skulle definitivt ha gjort det i den där situationen, kan ju huxflux dyka upp en unge eller vad som helst på den där trottoaren/cykelbanan).
Ang skadestånd så är Sverige inte USA. För att skadestånd ska utgå ska det bevisas att den vållande antingen haft uppsåt eller varit vårdslös. Man kan nog hävda att vårdslöshet föreligger här, men iom att du troligen får ersättning för dina kostnader (och ev nåt för "sveda och värk") via nån försäkring tvivlar jag på att nåt skadestånd utdöms. Skadestånd i Sverige är nämligen tänkt att försätta dig i samma (ekonomiska) situation som innan olyckan/skadan, dvs du ska inte kunna "tjäna pengar" på ett skadestånd.

Edit: Ser nu att enl trafikskadelagen har bilisten strikt skadeståndsansvar, dvs dina skador ska ersättas oavsett uppsåt eller vårdslöshet. Men det sker ju genom bilens trafikförsäkring, inte genom att bilisten döms till nåt skadestånd (såvitt jag förstått).

Senast ändrad:
Krasch...Juridik.
mickescott sa:
Det finns inte någon generell hastighetsbegränsning på cykelbanor. Men eftersom mopeder klass 1, som får köras i max 45 km/tim, inte får framföras på cykelbanor finns väl ändå någon tanke om att det inte ska gå fortare än 25 km/tim vilket mopeder klass II får framföras i på cykelbana.

Det är den gällande hastigheten på vägen som gäller på G&C. I detta fallet 40km/h.
Dock får man inte cykla snabbare än den skyltade hastigheten på väg.

Men... Sen finns ju detta...

Trafikförordningen 3 kap.
14 § Ett fordons (cykels) hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets (cykelns) skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren (cyklisten) behåller kontrollen över fordonet (cykeln) och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Av bilden framgår att cyklisten färdats på huvudled, tycker mig se en skylt... Så visst har bilisten väjningsplikt.

Dock kan jag nog tycka att blåsa på i 34+km/h på gång och cykelbana gränsar på vårdslöshet i trafik och helt klart har cyklisten inte anpassat hastigheten till rådande förhållanden.
I teorin skulle cyklisten kunna bli åtalad för vårdslöshet i trafik pga det men bevisbördan på åklagare blir omöjlig i detta fallet.

Nu hoppas jag inte att det blir så och att ts kryar på sig och har fått en tankeställare gällande hur fort man "bör" åka på en G&C.
Gällande bilisten så tror jag denne fått straff nog pga hur hon kände sig efteråt. Det var knappast med uppsåt (skulle vara ytterst svårt att bevisa) och det verkar som en ren olyckshändelse.

Som sagt: krya på dig.

Krasch...Juridik.
Dom gånger jag varit som närmast att smälla i liknande situation har jag cyklat på vägbanan. Skulle bilist bättre bedöma hastighet om man cyklar på vägbanan istf cykelväg? Låter som Internetcykleriteori, eller bara en vilja att tjabba?

Jag har flera gånger varit med om att bilist sett mig, men ändå väljer att köra, i olika situationer. Blandning av att "cyklisten får vänta" och taskig hastighetsbedömning. Detta gärna kombinerat med en död fisk-blick.

Jag är inte övertygad om att hon inte såg dig. Om du upplevde att ni hade ögonkontakt måste hon iaf tittat åt ditt håll, och det skall mycket till för att missa föremål i rörelse. Eller var det typ skymning?

Har också flera gånger fått väldigt aggressiva reaktioner när jag hävdat att bilisten har väjningsplikt i liknande korsningar, "hajtänderna" har dom oftast inte en susning att det skulle ge företräde för cyklister.

Krasch...Juridik.
me.I.am sa:
Dom gånger jag varit som närmast att smälla i liknande situation har jag cyklat på vägbanan. Skulle bilist bättre bedöma hastighet om man cyklar på vägbanan istf cykelväg? Låter som Internetcykleriteori, eller bara en vilja att tjabba?
Jag är inte ute efter att tjabba (antar att du syftar på mig trots att du inte citerat mig) utan jag grundar det på egna upplevelser och erfarenheter i trafiken, både som cyklist och bilist. Sen att du har en helt annan erfarenhet har jag full respekt för. Internetcykelteorier lämnar jag med varm hand över till de riktiga teoretikerna.

Krasch...Juridik.
Har för mig att det tidigare på happy klarlagts att det inte finns stöd för att väjningsplikten för korsande trafik gäller cykelbanor, ens när "hajtänderna" är ritade innan som i det här fallet.

Men, när det gäller ersättning så är det bilistens försäkring som ska täcka det hela. Det finns jämkningsregler, men de kan inte vara tillämpliga i det här fallet.

Krasch...Juridik.
mkallstrom sa:
Jag har ingen koll på juridiken, men att cykla bland bilarna på Häradsvägen är ingen höjdare. Det bästa är att undvika den helt.
+1
Förr, innan Häradsvägen fick den här formen, gick det utmärkt att cykla bland bilarna. Sen 'förbättrades' den och förlorade sina vägrenar.

Senast ändrad:
Krasch...Juridik.
Nu har jag inte koll på Huddinge men...
Låter ju helt absurt om de lyckats få en 40-väg olämplig att cykla på.

För en motionscyklist tänker jag att det bara är att ta en rejäl marginal till kanten och cykla på?
Hoppas du får rimlig ersättning för dina skador osv!

Krasch...Juridik.
I trådstarten skrev jag ju rätt tydligt att min hastighets anpassning inte var optimal till rådande förhållanden, men för mig är det rätt lätt att det går lite fort i den allra sista biten av träningspasset, det borde vara fler än jag som gör så...

Sen när det gäller att cykla på vägen, vägen är en mycket högt trafikerad genomfartsväg, konstruktionen framgår av bilden i första inlägget. Det är i princip kontinuerlig mötande trafik vid den aktuella tidpunkten, ligger man runt 30 som är min marschfart så får man i bästa fall en kö efter sig, har man mer otur tappar bilister och ännu värre chaufförer av tung trafik tålamodet och blåser förbi med någon dm marginal, tro mig jag har prövat. Vissa av er skulle säga cykla i mitten av vägen så hindrar man omkörningsförsök och det är nog bra till rattfyllot eller psykopaten dyker upp,,,
Beträffande fakta kan man läsa exvis http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:694821/FULLTEXT01.pdf där det mycket riktigt framkommer ett samband mellan hög fart och ökad risk,,,(föga förvånande). Fakta talar även för att separera cykel och motorfordon för att minska risk för olyckor. Bra, så har vi utrett detta, fakta slår tyckande alla dagar i veckan...
Tack för synpunkter och sympati men är det verkligen ingen som har erfarenhet av att motparten blivit dömd för vållande till kroppsskada? Det var ju juridik jag ville ha hjälp med...

Juridiskt är detta med väjningsplikt inte alls så självklart som jag trodde vid olyckstillfället, jag tror att korsningen för cykelbanan skall tolkas som en cykelpassage och som jag förstår det har jag då väjningsplikt när jag skall ut på cykelpassagen...Bilisten har också väjningsplikt, hehe. (se https://www.motormannen.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/trafiksaekerhet-regler/cykeloeverfart/ ) Sen var det ju någon som tyckte att blåsa på i drygt 30km/h på cykelbana var på gränsen till vårdslöshet i trafik...så då ligger jag nog risigt till juridiskt...(Bromsar du i nerförsbackarna när du cyklar på cykelbana för hålla<30 km/h?) Vill dock inte att tråden skall handla om väjningsplikt och cykelpassage/överfart, det här är ankeborgsjuridik... Detta är dock kanske ett mer giltigt argument att hålla sig till vägbanan där väjningsplikten skulle vara glasklar då jag kommer på huvudled...

Mycket i trafiken går ju smidigt med sunt förnuft och ögonkontakt, det är inte alltid självklart att man skall hävda sin rätt bara för att.., i detta fall är jag övertygad att motparten hade uppfattningen att hon hade väjningsplikt men helt enkelt inte såg mig eller möjligen missbedömde hastigheten. Misstag kan alla göra men jag är övertygad att om du som bilist råkar ut en liknade situation med lika stor risk för allvarlig personskada så skulle du vilja ha ärendet prövat?

Krasch...Juridik.
Hoppas allt går bra med dig och att du snabbt frisknar till. Jag är rätt säker på (jobbar som jurist dock inte inom området) att av trafik förordningen framgår att cyklister alltid ska lämna företräde för bilist. Kan naturligtvis ta fram själva § om det är nödvändigt. Men det finns ju en rangordning på vägmärken och de måste man alltid ha med sig. Jag har sett flera korsningar där det finns trafikljus för både bil och cykel, där det blir ”konflikt” om man bara se till trafikljuset, där är tanken att nästa nivå regler ska tillämpas och då gäller väjningsplikt för cyklisten.

Det faktum att bilisten utreds för brott hängersamman med att hen uppenbarligen inte haft tillräcklig koll i trafiken, detta är dock separat från krocken du kan ju t.ex. dömmas för vårlöshet i trafik pga att du kör för fort på 30 sträckor utan att någon skadas.

Vållande till kroppsskada är ju direkt relaterat till att du skadades, men även detta kan ju ske i en miljö som inte regleras av trafikregler.

Slutligen hoppas ni båda snart mår bättre du som krockade med bilen och for i backen, men också bilisten, för är hen normalt funtad är det inte så roligt att veta vad man förorsakat en annan människa genom sin körning.

Detta är min syn på det beskrivna andra behöver inte dela den.

Krasch...Juridik.
1888 sa:
Bara lite nyfiken,
hade du "snygga" svarta (mörka) cykelkläder på dej
eller något i skrikande neonfärg?

Vill inte dra liknelsen våidtäktsoffer och korta kjolar på din fråga men... min cykeltröja denna dag var vit liksom min cykel, vila i frid...vädret klart kl 15 mitt på dagen utan störande sol...

Krasch...Juridik.
Jösses alltså. Vill man leva drömmer man inte ens om att cykla på bilbanan där.
Att på happy klanka på att ts cyklar lite över 30 på cb är patetiskt.
Att ifrågasätta vem som gjort fel här likaså. "Ts hade mörka kläder då får han skylla sig själv att han blev våldtagen"
Nä, skärp er nu för bövelen!

Edit, 2 själar en tanke :)

Senast ändrad:
Krasch...Juridik.
Är det viktigt för dig att få bilisten dömd? Eftersom du frågar om du ska "trycka på", och om nån har erfarenhet av detta?
Bara för att polispatrullen rapporterar det hela behöver ju inte betyda att det blir nåt åtal. Först ska det utredas, därefter ska en åklagare fatta beslut om det finns anledning att väcka åtal (ev går det i detta fall att direkt utfärda ett strafföreläggande).

Krasch...Juridik.
skyhawk sa:
Hoppas allt går bra med dig och att du snabbt frisknar till. Jag är rätt säker på (jobbar som jurist dock inte inom området) att av trafik förordningen framgår att cyklister alltid ska lämna företräde för bilist. Kan naturligtvis ta fram själva § om det är nödvändigt. Men det finns ju en rangordning på vägmärken och de måste man alltid ha med sig. Jag har sett flera korsningar där det finns trafikljus för både bil och cykel, där det blir ”konflikt” om man bara se till trafikljuset, där är tanken att nästa nivå regler ska tillämpas och då gäller väjningsplikt för cyklisten.

Tycker detta utreder "ankeborgsjuridiken" runt cykelpassage rätt bra: https://www.cyklistbloggen.se/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/

Krasch...Juridik.
ooms sa:
Är det viktigt för dig att få bilisten dömd? Eftersom du frågar om du ska "trycka på", och om nån har erfarenhet av detta?
Bara för att polispatrullen rapporterar det hela behöver ju inte betyda att det blir nåt åtal. Först ska det utredas, därefter ska en åklagare fatta beslut om det finns anledning att väcka åtal (ev går det i detta fall att direkt utfärda ett strafföreläggande).
Växlar lite där, ibland tänker jag som brottsoffer ofta gör, hade jag inte haft kort kjol så,,,(ref till min bristande hastighetsanpassning) sen tror jag inte att hon var ute för att skada mig med flit...och jag tror hon mådde betydligt sämre än mig efter olyckan och en sorts rättvisa är därmed redan skipad.
Å andra sida fortsatt lite förbannad och tycker att hon skall ställas till svars, kanske inte skall vara ute i trafiken, vem vet vad hon missar/missbedömer nästa gång.

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
ooms sa:
Växlar lite där, ibland tänker jag som brottsoffer ofta gör, hade jag inte haft kort kjol så,,,(ref till min bristande hastighetsanpassning) sen tror jag inte att hon var ute för att skada mig med flit...och jag tror hon mådde betydligt sämre än mig efter olyckan och en sorts rättvisa är därmed redan skipad.
Å andra sida fortsatt lite förbannad och tycker att hon skall ställas till svars, kanske inte skall vara ute i trafiken, vem vet vad hon missar/missbedömer nästa gång.

Du anser själv att du var vårdlös/gjorde ett felbeslut vid situationen, om jag tolkar ditt första inlägg rätt. Bör du också sluta vara ute i trafiken? Vem vet vad du missar/missbedömer nästa gång?

Jag har varit med om liknande olycka och för egen del kände jag inget behov av att göra en anmälan, min personliga tanke var att ingen skulle vinna något på det. bara förlora. Herren som körde på mig var väldigt skärrad och jag tror att han framöver är lite mer observant (ren spekulation utifrån reaktionen vid olyckan), samt att jag själv blivit mer observant.

Krasch...Juridik.
1888 sa:
Bara lite nyfiken,

Jag brukar alltid ha tröja, skjorta eller jacka i neongult, neonorange eller annan skrikig färg på mej när jag cyklar.
Problemet verkar inte vara att jag inte syns, utan att bilisterna antar att jag färdas i max 10 km/h, när jag i själv verket ligger i 20-30...

Krasch...Juridik.
Läser cyklistbloggen lite mer detaljerat :

"9. Bilister har väjningsplikt om det är skyltat för väjningsplikt
Det här gäller enligt Transportstyrelsen:
Korrekt den bifogade bilden visare en cykelpassage och vägmärke för väjningsplikt samt ”hajtänderna” är innan cykelpassagen och då har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage."

Så enligt transportstyrelsen är det solklart med vem som har väjningsplikt, då har vi utrett detta också. Ber om ursäkt för att jag inte faktakollat optimalt innan mitt inlägg...

Krasch...Juridik.
Bilen står stilla bakom markeringen. När cykeln har kommit nära så kör bilen ut framför så att cykeln inte hinner stanna och kör in i bilen. Uppenbarligen har bilisten inte sett sig för tillräckligt. Cyklisten gör knappast något fel. Bilen står still där den ska och kan då förväntas släppa förbi cykeln.

Krasch...Juridik.
patten sa:
Du anser själv att du var vårdlös/gjorde ett felbeslut vid situationen, om jag tolkar ditt första inlägg rätt. Bör du också sluta vara ute i trafiken? Vem vet vad du missar/missbedömer nästa gång?

För att tydliggöra så fortsätter vi paralellen med våldtäkten, jag tycker det är lite osmakligt men vi kör...
Jag skulle inte ha valt den mörka gångvägen sent på kvällen, jag borde tagit med mig långbyxor...
Om du som bilist hade kört 10 km/h för fort med tanke på rådande omständigheter hade du då tagit på dig hela skulden? tror inte det... nyanser och gråskalor är svårt för vissa....

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
Läser cyklistbloggen lite mer detaljerat :

"9. Bilister har väjningsplikt om det är skyltat för väjningsplikt
Det här gäller enligt Transportstyrelsen:
Korrekt den bifogade bilden visare en cykelpassage och vägmärke för väjningsplikt samt ”hajtänderna” är innan cykelpassagen och då har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage."

Så enligt transportstyrelsen är det solklart med vem som har väjningsplikt, då har vi utrett detta också. Ber om ursäkt för att jag inte faktakollat optimalt innan mitt inlägg...
En blogg är ingen fakta, läs trafikförordningen istället för att ta reda på vad som gäller:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
3:e kap och paragraferna runt 20 och 60 är väl de som är relevanta här.

Krasch...Juridik.
d_anders sa:
Bilen står stilla bakom markeringen. När cykeln har kommit nära så kör bilen ut framför så att cykeln inte hinner stanna och kör in i bilen. Uppenbarligen har bilisten inte sett sig för tillräckligt. Cyklisten gör knappast något fel. Bilen står still där den ska och kan då förväntas släppa förbi cykeln.

Ja självklart och glasklart men nu är det här happyride. Här gäller ologisk argumentering, inverterade åsikter och allmän oreda ;)

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
patten sa:

För att tydliggöra så fortsätter vi paralellen med våldtäkten, jag tycker det är lite osmakligt men vi kör...
Jag skulle inte ha valt den mörka gångvägen sent på kvällen, jag borde tagit med mig långbyxor...
Om du som bilist hade kört 10 km/h för fort med tanke på rådande omständigheter hade du då tagit på dig hela skulden? tror inte det... nyanser och gråskalor är svårt för vissa....

Dock haltar det brutalt att göra en liknelse med en våldtäkt, finns inget i hela situationen som kan liknas vid en våldtäkt...osmakligt! En våldtäkt är ingen olycka!

Med det sagt säger jag inte att du gjort fel, dock var din egna känsla av att du själv kunde agerat på ett annat sätt!

Krasch...Juridik.
För några år sedan frontalkrockade jag med en minibuss som genade i en serpentin uppför.
Åkte ambulans och pratade aldrig med polisen men de ringde någon dag senare och sa att de hade varit på platsen och sett bromsspåren på min sida av körbanan så det var givet att bilisten var skyldig.
Jag skulle inte mått bättre om bilisten hade fått ett hårdare straff, förhoppningsvis är han lite aktsammare i fortsättningen, så jag brydde mig aldrig om att kolla påföljden.

Det blev bara en snabb undersökning på sjukhuset men jag var sjukskriven 4 dagar. Jag har för mig att jag fick 400 kr för sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst. Givetvis också pengar för kläder, hjälm och cykel. Länsförsäkringar hjälpte mig att fylla i papper och kontakta förarens försäkringsbolag.

Bilagor

• 2012-08-13211310-OlyckaTaberg_0.jpg
    2012-08-13211310-OlyckaTaberg_0.jpg
    28.1 KB · Besök: 268
Krasch...Juridik.
patten sa:
Saint Lars sa:
patten sa:

Dock haltar det brutalt att göra en liknelse med en våldtäkt, finns inget i hela situationen som kan liknas vid en våldtäkt...osmakligt! En våldtäkt är ingen olycka!

Med det sagt säger jag inte att du gjort fel, dock var din egna känsla av att du själv kunde agerat på ett annat sätt!

Å andra sidan är det inte en olycka att köra på någon på grund av nonchalans, hat, bristande uppmärksamhet. Det är ett brott. Bilar skadar inte, det är människan bakom ratten som dödar och skadar.

Krasch...Juridik.
I det här skedet är det väl bara att vänta och se om polisen lägger ner förundersökningen eller om det går till åtal. Innan dess kan man inte göra något.
Sedan får väl rätten avgöra om det är en cykelöverfart eller cykelpassage. Jag ser ingen skylt för cykelöverfart. Men hon har inte gjort någon anmälan mot dig? Då behöver du inte prata med advokat och slipper eventuellt att överklaga.

Krasch...Juridik.
Saint Lars sa:
1888 sa:
Bara lite nyfiken,

Vill inte dra liknelsen våidtäktsoffer och korta kjolar på din fråga men... min cykeltröja denna dag var vit liksom min cykel, vila i frid...vädret klart kl 15 mitt på dagen utan störande sol...

Som sagt, var nyfiken eftersom neon (även vita) kläder syns så mkt bättre.
Liknelsen med våldtäcktsoffer tycker jag är riktigt dålig.
Att synas eller inte synas i trafiken, sen som sagts ovan hjälper i det i alla fall heller.

Krasch...Juridik.
Bilisten kommer att bli fälld, men var påföljden och annat blir det får vi se.
Men, hävda bara er rätt när det är "riskfritt", vi tvåhjulingar tar grym skada när en bil kör på/kör ut framför oss.
Vi förlorar alltid.

Så, ta det försiktigt, till TS, krya på dig, hoppas du får ersättning så du och cykeln blir "nöjda".

Tillbaka
Topp