[Krash] Är min FF förbrukad?

mangan77

Ny medlem
Tjo hej!

I helgen var jag och Stefan W i Blixås och cyklade. För att göra historien kort så slutade det hela med att jag drog omkull rätt så rejält. Stefan missade själva vurpan och jag minns inte vad som hände men både min hjälm och min frambroms vittnar om att jag iaf har skrapat den i styret. Jag verkar nätt och jämt klarat mig från en hjärnskakning (tackar gud för FF!) och endast sträckt mig lite här och var i nacken och ryggen. Inget är brutet och cykeln är hel.

Så nu undrar jag om min FF är förbrukad och skall kasseras eller inte? Som sagt, det enda jag kan se är att skärmen sprack (gammal limmad spricka) och att den har lite ytliga repor. Inga sprickor eller stora slag alltså.

Och så lite bilder:
repadhjÃlm001.jpg ht=544

repadhjÃlm002.jpg ht=544

repadhjÃlm003.jpg ht=544

Cellplasten i vanliga cykelhjälmar funkar som stötdämpare endast en gång, pga att cellstrukturen kollapsar när den tar upp energi. Är det cellplast i din FF? Höljet i sig tar massor med stryk, men vad är det för typ av stoppning?

Jag har stått på huvudet massa gånger med minna enduro hjälmar. Både hårt och repat dom mer än du gjort men så länge det inte är sprickor fortsätter jag att köra med dom.

Nu kan det finnas dom som argumenterat att jag inte har så mycket att skydda ;)

EDIT: däremot skulle jag inte spara hjämar som varit i asfalt ordentligt. Det finns en uppfattning att alla hjälmar skall bytas så fort man får en liten repa, men så resonerar ingen vad gäller knä och arm-skydd!
Skulle tro att det finns en och annan hjälmtillverkare som tjänar en del stålar på att vi byter hjälmar så fort man fått en repa!

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Cellplasten i vanliga cykelhjälmar funkar som
> stötdämpare endast en gång, pga att
> cellstrukturen kollapsar när den tar upp energi.
> Är det cellplast i din FF? Höljet i sig tar
> massor med stryk, men vad är det för typ av
> stoppning?

måste fråga: Vad kan det vara i en hjälm om det inte är cellplast?

Jag har cellplast i mina hjälmar som jag tjoffat i både en och två gånger! Om inredningen är deformerad är det givetvis bara att köpa ny!

så, nu har jag rivit ur stoppningen och visst hittar jag cellplast längst in närmast skalet. Har inspekterat noga och jag kan inte se några tryck, sprickor eller ojämnheter som inte skall vara där.

repadhjÃlm.jpg ht=544

Äh kör på. Du känner själv hur stor smällen var. Skulle man byta varje gång man går i backen så är det hjälmbyte efter varje cross- och enduroträning för min del. Har du fått en lindrig hjärnskakning eller mosat hårt i en sten el dy så byt!

1. Titta på cellstrukturen där du slog i. Ser cellplasten ser plasten likadan ut som på resten av hjälmen, om inte byt hjälm (såg att cellpalasten i din är vit detta gör det extra krångligt att se om cellerna har kollapsat)

2. Känn lätt med tummen på islagsplatsen. Skiljer sig styvheten i cellplasten mot resten av hjälmens, om den känns mjukare byt hjälm.

Detta ger inga garantier men ger ger en liten indikation på hjälmens kondition.

Wiseass: Menar du att jag skall känna på insidan av cellplasten? På utsidan blir ju lite svårt iom att plastskalet sitter ivägen =)

Kan tänka mej att en FF(fullFace?) håller bättre för "tryck" än vanliga hjälmar, de är ju trots allt lite rundare. Kan nästan jämföras med ett ettskal, har du bara toppen av ett äggskal är det nog ganska lätt att krasa/mosa det; däremot om du har ett helt äggskal blir det svårare då trycket sprider sig.
Jag skulle faktist inte köpa ny.

Är inte cellplasten skadad som alla andra säger så är det lugnt. Givetvis säger tillverkarna att du alltiod måste byta hjälm för att skydda sig själva.

Det är inte alls säkert att det syns/märks om cellplasten har gjort sitt. Det kommer bara att märkas nästa gång man slår i huvudet och cellplasten inte tar upp någon energi.

Det är lite svårt att komma med en rekommendation, men om du fick en minneslucka så slog du nog i huvudet rätt hårt, och då skulle jag ha bytt hjälm, för den har nog gjort sitt jobb.

Ja, det kan man väl säga! hehe

Jo, jag tänker nog byta hjälm efter att ha övervägt situationen lite. Snålhet är ju ofta = dumhet och om valet står mellan en tusing och potentiellt längre vistelse på sjukhus alt. död så är det inget att diskutera.

Tack för alla synpunkter.

Ny hjälm it is!

Tillbaka
Topp