Krav på bromsar.

DIRAVI

Ny medlem
Krav på bromsar.
Satt och läste tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/1385587

Och där näms i förbifarten krav på bromsar, så jag läste lite mer.

2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som upp-
fyller kraven i 4 §.
Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul
och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra
oberoende färdbromssystem.
Färdbroms ska kunna minska farten på cykeln och få den-
na att stanna säkert och snabbt.

Då är ju frågan, vad krävs för att det skall räknas som transportcykel? racerflak? packethållare?
Det kräver ju dubbla bromsar.

sen paragraf 4

4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.

Jag har ju en cykel med endast en broms, "muskelbroms" på bakhjulet. frågan är hur mycket kraft jag behöver applicera för nämd retardation(3m/s2), om den uppfyller kraven max 490N med fotmanövrerat reglage. Det måste ju vara beroende av ryttarens vikt (oavsett bromstyp)

Det torde göra praktiskt gällande att en cykel, som med 50kg ryttare retarderar 3m/s2 med 190N på handbromsen, torde kräva mer kraft för motsvarande retardation med 100kg ryttare, och därmed inte vara laglig att framföra för senast nämda ryttare.

Krav på bromsar.
Innan vi kan diskutera detta tror jag minsann att begreppet "ryttare" borde förpassas till ridsporten och att ordet "cyklist" används istället.

Men i övrigt delar jag din uppfattning. En cykel som precis klarar kraven med 50kg last kommer inte klara kraven med 100kg last.

En annan intressant aspekt är ju friktionen i däcken. Vad händer om man har blanka racer-däck på en blöt betongyta? Då är det inte mycket till friktion i däcken. Eller ännu värre, hur får man cyklarna lagliga på hala isiga cykelbanor utan grus?

Krav på bromsar.
DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Det torde göra praktiskt gällande att en cykel,
> som med 50kg ryttare retarderar 3m/s2 med 190N på
> handbromsen, torde kräva mer kraft för
> motsvarande retardation med 100kg ryttare, och
> därmed inte vara laglig att framföra för senast
> nämda ryttare.

Alldeles riktigt. Detta är för övrigt ett bra argument mot folk som klagar på 'för stora' bromsskivor på cyklar.

Angående bromskraften med fotmaneuvrerat reglage, kan man räkna ut däckskraften från pedalkraften enligt följande:

Moment vevar:
tau_v = 490N * vevarmslängd (i meter)

Moment baknav:
tau_b = nb/nf * tau_v (nb är antal tänder på bakdrev, bf antal tänder på framdrev)

Däckskraft = tau_b/r där r är bakhjulets radie.

(detta är steady state, dvs hjulets inertia försummas)

Om vi tar 42/16 utväxling, 175mm vevar och ca 29" bakhjul ger 490N pedalkraft bara ca 88N i däckskraft.

för att fixa 3ms^-2 med detta får man väga max 88/3 ~= 29 kg.

Krav på bromsar.
H. skrev:
> Eller ännu värre, hur
> får man cyklarna lagliga på hala isiga
> cykelbanor utan grus?

Dubbdäck? och gratis broddar till alla gångtrafikanter så slipper vi allt meck med grus ut och grus in...

Krav på bromsar.
PrinsValium skrev:
> Dubbdäck? och gratis broddar till alla
> gångtrafikanter så slipper vi allt meck med grus
> ut och grus in...

+100, känns som gruset gör mer för att sänka friktionskoefficienten när det är torrt än det gör för att höja den när det är isigt! För att inte tala om miljöaspekterna...

Krav på bromsar.
Brad skrev:
> +100, känns som gruset gör mer för att sänka
> friktionskoefficienten när det är torrt än det
> gör för att höja den när det är isigt! För
> att inte tala om miljöaspekterna...

+10000000 på den!
Min enda vintervurpa (ok, det var tidig vår) var på grus, på torr och isfri väg!

Krav på bromsar.
Om vi då tittar igen på transportcyklar, som skall ha två av varandra oberoende bromsar.

Kan man tolka kraven som att bromsarna var för sig skall uppfylla kraven i §4, eller räcker det att de tillsammans uppfyller nämda krav?

Krav på bromsar.
Man kanske inte orkar montera dubbdäck på tantcykeln för att åka till stationen... Och hur många av "vanligt" folk har dubbdäck?

Krav på bromsar.
H. skrev:
> Man kanske inte orkar montera dubbdäck på
> tantcykeln för att åka till stationen...
Men lathet hos kärringhojande folk ska väl inte alla andra behöva lida för?

Krav på bromsar.
H. skrev:
> Man kanske inte orkar montera dubbdäck på
> tantcykeln för att åka till stationen... Och hur
> många av "vanligt" folk har dubbdäck?

Alla har dem, fast på bilen (eller vinterdäck iaf).
Många verkar inte känna till att det finns dubbdäck till cykel över huvud taget.

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> Men lathet hos kärringhojande folk ska väl inte
> alla andra behöva lida för?

ska alla vanliga cyklister behöva lida för att du inte kan cykla på grus?

Krav på bromsar.
DIRAVI skrev:
> Kan man tolka kraven som att bromsarna var för
> sig skall uppfylla kraven i §4, eller räcker det
> att de tillsammans uppfyller nämda krav?

Bra fråga... 196N låter ganska mycket för en handbroms... Det kanske är totala handkraften?

Med 196N på både reglagen stannar jag nog ganska raskt med mina 8" Magura Louise... ;)

Krav på bromsar.
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men lathet hos kärringhojande folk ska väl
> inte
> > alla andra behöva lida för?
>
> ska alla vanliga cyklister behöva lida för att
> du inte kan cykla på grus?

Det är en fråga om framkomlighet. Gruset, när det är halt, gör i stort sett ingen nytta alls. Den är bara till begräsnad nytta för gående (som lika gärna kan ha broddar om de har lätt för att halka). En normal vinter är det halt väglag några veckor sammanlagt. Att då ha grus ute i sju månader är rätt extremt. Lägg därtill att det kostar väldigt mycket, och genererar en massa skrotgrus som måste slängas, så säger det sig självt att det är ett vansinnigt företag att hälla ut dessa enorma mängder grus varje år.

Hade man kunnat föra statistik över ALLA cykelincidenter (de flesta rapporteras ju inte eftersom de inte leder till skador, eller bara mindre skador), så är jag hundra procent säker på att man hade funnit att gruset orsakar betydligt fler incidenter än halt väglag.

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> Det är en fråga om framkomlighet. Gruset, när
> det är halt, gör i stort sett ingen nytta alls.
> Den är bara till begräsnad nytta för gående
> (som lika gärna kan ha broddar om de har lätt
> för att halka). En normal vinter är det halt
> väglag några veckor sammanlagt. Att då ha grus
> ute i sju månader är rätt extremt. Lägg
> därtill att det kostar väldigt mycket, och
> genererar en massa skrotgrus som måste slängas,
> så säger det sig självt att det är ett
> vansinnigt företag att hälla ut dessa enorma
> mängder grus varje år.
>
> Hade man kunnat föra statistik över ALLA
> cykelincidenter (de flesta rapporteras ju inte
> eftersom de inte leder till skador, eller bara
> mindre skador), så är jag hundra procent säker
> på att man hade funnit att gruset orsakar
> betydligt fler incidenter än halt väglag.

Jag är förhållandevis övertygad om att du har fel. OM det vore som du säger skulle det faktiskt gnällas klart mer än det gör just nu, t.ex. i kvällspressen ("Chockkränkt tonåring sexhalkade på gruset" osv)

Men det är bara vad jag tror

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men lathet hos kärringhojande folk ska väl
> > inte
> > > alla andra behöva lida för?
> >
> > ska alla vanliga cyklister behöva lida för
> att
> > du inte kan cykla på grus?
>
> Det är en fråga om framkomlighet. Gruset, när
> det är halt, gör i stort sett ingen nytta alls.
> Den är bara till begräsnad nytta för gående
> (som lika gärna kan ha broddar om de har lätt
> för att halka). En normal vinter är det halt
> väglag några veckor sammanlagt. Att då ha grus
> ute i sju månader är rätt extremt. Lägg
> därtill att det kostar väldigt mycket, och
> genererar en massa skrotgrus som måste slängas,
> så säger det sig självt att det är ett
> vansinnigt företag att hälla ut dessa enorma
> mängder grus varje år.
>
> Hade man kunnat föra statistik över ALLA
> cykelincidenter (de flesta rapporteras ju inte
> eftersom de inte leder till skador, eller bara
> mindre skador), så är jag hundra procent säker
> på att man hade funnit att gruset orsakar
> betydligt fler incidenter än halt väglag.

Man tar sig för pannan och suckar. Jag begriper inte hur du tänker.

Krav på bromsar.
Kvarts skrev:
> Jag begriper inte hur du tänker.

Ja, det kan ju inte jag rå för...

Jag skulle tro att det finns en anledning till att man sopar rent från grus i svängar (bl a) vid landsvägstävlingar.

Gruset de sprider ut fungerar ungefär som om man häller ut kullagerkulor på ett golv och försöker gå på det. Visst kan man, men man får gå jäkligt försiktigt och risken att halka är betydligt större än utan kulorna på golvet.

Dessutom har det förekommit en hel del klagomål i medierna på grusets förmåga att förstöra däck på cyklar och barnvagnar.

Krav på bromsar.
Så lösningen på trafikproblemen i stockholm vintertid är att sluta grusa vägar? Låter som en sjukt bra idé. Funderat på karriär som politiker?

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> Jag skulle tro att det finns en anledning till att
> man sopar rent från grus i svängar (bl a) vid
> landsvägstävlingar.

Ja, på torr asfalt blir det givetvis sämre grepp med grus än utan.

> Gruset de sprider ut fungerar ungefär som om man
> häller ut kullagerkulor på ett golv och
> försöker gå på det.

Nej. Är det snö/is ute så hugger gruset fast i underlaget. Är det barmark kommer det också hugga fast i underlaget. Annars vore det enligt fysikens lagar i princip omöjligt att grusa i en backe.

> Dessutom har det förekommit en hel del klagomål
> i medierna på grusets förmåga att förstöra
> däck på cyklar och barnvagnar.

Ja, men det är en annan diskussion. Sand och grus har olika fördelar, men också olika nackdelar.

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> Ordentlig snöröjning + salt + dubbdäck +
> broddar = säker och bra trafikmiljö vid
> vinterväglag.

Aha. Salt. Ja men det låter som en strålande idé. Vad var det förresten du sa om miljö, jag kanske missade det?

Krav på bromsar.
H. skrev:
> Ja, på torr asfalt blir det givetvis sämre grepp
> med grus än utan.

Precis, och eftersom det nästan hela tiden gruset ligger ute är isfritt en normal vinter (här nere i civiliserade delar av Sverige) så är det ett kraftfullt argument mot gruset.
När det för en gångs skull ligger snö, så sjunker kornen ner genom snön och tappar all effekt i alla fall. Endast när det ligger nån millimeter is sitter kornen fast och gör mer nytta än skada, men en sån situation är extremt sällsynt.

> Nej. Är det snö/is ute så hugger gruset fast i
> underlaget. Är det barmark kommer det också
> hugga fast i underlaget. Annars vore det enligt
> fysikens lagar i princip omöjligt att grusa i en
> backe.

Tja, det ligger ju still, eftersom både gruskornen och asfalten har ojämnheter, men det är inte nog för att förhindra kullagereffekten när kornen utsätts för en svag sidobelastning (som vid sväng/inbromsning/acceleration).

Krav på bromsar.
DIRAVI skrev:
> Om vi då tittar igen på transportcyklar, som
> skall ha två av varandra oberoende bromsar.
>
> Kan man tolka kraven som att bromsarna var för
> sig skall uppfylla kraven i §4, eller räcker det
> att de tillsammans uppfyller nämda krav?

Skall dom vara oberoende av varandra så är det väl självklart att båda bromssystemen ska klara kravet. Annars är dom ju beroende av varandra..

Krav på bromsar.
Kvarts skrev:
> Det här blir ju bättre och bättre! –20 grader
> och salt? Lycka till!
> Fler förslag?

Det är det ju också väldigt sällan. Själv har jag aldrig upplevt det, till exempel. Grus kanske funkar bättre i Norrland, men här nere i Gbg hör det inte hemma!

Å andra sidan - är det så kallt och snöröjningen är ordentligt genomförd, så är halkrisken liten ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Krav på bromsar.
Visst kan man diskutera hur det grusas, vid vilka tillfällen osv. Men att det skulle vara sundare att sluta grusa än att grusa för mycket har jag svårt att förlika mig med. Förutsatt att man inte har rena racer-däck har jag inga som helst problem att åka på grusad, torr asfalt, även i höga farter. Visst måste man vara lite försiktigare, men det skulle inte vara särskilt skoj att röra sig ute om det var ogrusat/osandat. Kan hända att det är skilda erfarenheter av klimatet, men här i Stockholm känns grus iaf klart vettigt.

Krav på bromsar.
Jag letar och letar men hittar inte krönikan... Jag tror att det var god morgon världen i P1 i höstas. Det var nån som landade i en glashal gammal öststatsstad och trodde att dom bara inte hunnit halkbekämpa ännu. Det blev dock inget av med den saken. Invånarna hade inga problem att ta sig fram på isiga trottoarer. Varken gamla tanter med käpp eller unga tanter med högklackat. Själv hade han fått träningsvärk i benen rätt omgående. Kontentan var iaf att det mycket var en vanesak att gå på halt underlag.

Det skulle inte förvåna mig om det var Ludvig Rasmusson som hade krönikan men jag hittar den inte som sagt. Han brukar kunna babbla på på ett roligt sätt om livets trivialiteter =)

Krav på bromsar.
Brad skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Kan man tolka kraven som att bromsarna var för
> > sig skall uppfylla kraven i §4, eller räcker
> det
> > att de tillsammans uppfyller nämda krav?
>
> Bra fråga... 196N låter ganska mycket för en
> handbroms... Det kanske är totala handkraften?
>
> Med 196N på både reglagen stannar jag nog ganska
> raskt med mina 8" Magura Louise... ;)

Fast kravet är att du skall utvekla nog bromskraft med max den reglakekraften. går det lättare är det bara bra.

Krav på bromsar.
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=1757

Frågan om huruvida fastnav räknas som broms var uppe i Tingsrätten, och det dömdes att det inte är det. 'antoon' fick inte prövningstillstånd i Hovrätten.

Följande konstateras. Om en cyklist framfört en cykel utan ett bromssystem för färdbroms som kunnat få cykeln att stanna säkert och snabbt så har cyklisten framfört en bristfällig cykel.

En cykel som inte kan stannas snabbt annat än genom att hjulen låses och cykeln sladdas har - mot den uppenbara bakgrunden att en cyklist måste ha kontroll över sitt fordon - inte ett bromssystem för färdbroms som medger ett säkert och snabbt stannande. Tingsrätten finner det utrett att den cykel antoon framförde vid aktuellt tillfälle varit en sådan cykel. Den cykel som antoon framförde har därför inte varit en cykel med ett bromssystem för färdbroms som medgivit ett säkert och snabbt stannande.

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> Kvarts skrev:
> -----
> > Det här blir ju bättre och bättre! –20
> grader
> > och salt? Lycka till!
> > Fler förslag?
>
> Det är det ju också väldigt sällan. Själv har
> jag aldrig upplevt det, till exempel. Grus kanske
> funkar bättre i Norrland, men här nere i Gbg
> hör det inte hemma!
>
> Å andra sidan - är det så kallt och
> snöröjningen är ordentligt genomförd, så är
> halkrisken liten ändå.

Senaste vintern frös saltet även i södra sverige om du kom in litet åt landet. Klart att det inte blir speciellt kallt efter kusten i Gbg

Krav på bromsar.
Tjena!

Det är redan fastslaget att Geologen är värdelös på att cykla på grus.. Att han totalt missat vädret denna vintern är ju helt sanslöst.. Han har iofs rätt i att GBG inte hade -20 nån gång.. Dock -17.. Att resten av södra Sverige hade ner mot -25 skiter han fullständigt i.. Allt utanför GBG är totalt ointressant.. Förövrigt slutar salt fungera vid -9..

Krav på bromsar.
Enligt vägverket biter salt ner till -18 iofs, vet inte vad som är riktigt, har hört -9 på andra håll. DÄREMOT är det kanske dumt att sätta regeler för hur det är på Hisingen för resten av verkligheten.

Krav på bromsar.
Snöröjer man ordentligt behövs som sagt inget salt eller grus när det är så kallt. Då kan man spara på saltet tills det blir varmare och fuktigare.

Det är inte en fråga om att kunna eller inte kunna cykla på grus. Det är bara en sak som mycket kraftigt försämrar framkomligheten, genom att man måste bromsa kraftigt vid svängar och bromsa mycket tidigare vid stopp/korsningar för att inte riskera att få sladd och tappa kontrollen. Det har inget med förmåga att göra, utan är enkel mekanik. Löst grus + hård yta = sämre friktion.

Krav på bromsar.
geologen skrev:
> ... Det har inget med förmåga att göra, ...

Det är precis vad det har. Dålig anpassningsförmåga.

+1 till Kneecap.

Krav på bromsar.
Jo, men anpassar mig gör jag ju, men det är just behovet av att anpassa mig som är problemet. Skippar man djävulsgruset behövs inte det. Då kan man cykla ordentligt hela tiden. Inte bara fem månader om året.

Krav på bromsar.
nästa gång jag vurpar i skogen ska jag skylla på rötterna, för det kan ju inte vara fel på min förmåga eller att jag inte anpassade min hastighet till underlaget.

Krav på bromsar.
Som sagt, jag anpassar mig, men förbannar att jag ska behöva göra det bara för att nåt ärkepucko på kommunen fått för sig att grus på nåt sätt skulle hjälpa. Om man nu ändå ska ha det ute, så tycker jag att de borde ha krav på sig att allt ska vara uppsopat inom en vecka från att det blivit mildväder. Nu har de ju, i extremfallet, 4-5 månader på sig. Sista maj ska det vara klart, har jag läst. Och det är det ju inte ens då, eftersom man bara sopar en smal sträng i mitten på många ställen, så att det ändå snart är övergrusat när sidogruset letat sig ut igen.

Krav på bromsar.
Tjena!

RN.. Jag litar mer på vad som händer än Vägverkets siffror.. Saltade vägar blir snorhala vid c:a -10 grader..

Geologen.. Lär dig bromsa på rätt sätt så minskar nog problemen kraftigt.. Tror fan att jag ska bjucka dig på en kurs i gruscykling när jag är i GBG nästa gång.. Du får betala tillbaka med öl..

Krav på bromsar.
Jag har inga problem med att cykla på grusvägar. Där är allt förutsägbart, men grus på asfalt är nåt HELT annat, och komplett oförutsägbart.

Krav på bromsar.
Tjena!

Intressant att det bara verkar vara du som har det problemet.. Inte ens min fru som cyklar väldigt sällan hade problem att ta en grusig asfaltskurva med 23mm däck, samt barnsadel med tillhörande barn på 15kg på cykeln..

Tillbaka
Topp