Krav på Reg skylt.

Enduro Fredrik

Aktiv medlem
Krav på Reg skylt.
Hej,

En fråga till alla Happyiter.
Finns säkert två miljoner trådar angående detta som vanligt men jag sökte och fann inget svar...

Så... Ska upp till järvsö nästa vecka och vid transport av cykel på dragkroksmonterad cykelhållare från thule, är det lag på att man måste ha en regskylt på stället eller räcker det att man sätter dit en kartongbit där man bara skriver numret för hand?

Tack!

Krav på Reg skylt.
Raggamuffin sa:
Du får inte sätta din regskylt på cykelstället och du får inte täcka din regskylt på bilen.

Om jag minns rätt eller inget är ändrat.

Du skall ha en extra skylt att sätt på hållaren. Beställ en och klappa dit. Enkelt och smidigt. Är skylten skymd så är det i teorin böter och du skall inte få fortsätta färden förrän du åtgärdat problemet.

Fast åas finns det inga trafikpoliser längre så risken att bli stoppad är väl ungefär noll. Se bara till att blinkers och bromsljus syns så är du inte farlig iaf och det räcker långt - säkerheten är i praktiken viktigare än exakt regeluppfyllnad då ingen vill råka ut för onödiga olyckor på vägarna.

Krav på Reg skylt.
man får inte beställa en extra skylt om inte en av bilens skyltar gjorts ”obrukbar”.

trafikverket har nu mjuknat och accepterar att skylten är obrukbar om den sitter innanför ett gäng cyklar

källa: Bo Göingeberg, Trafikverket

i princip fritt fram att beställa extraskylt alltså. dock lär det finnas en gråzon i lagen och därför tror jag att man fortfarande inte bör ange det direkta syftet med ”ersättningsskylten”

Krav på Reg skylt.
kais01 sa:
man får inte beställa en extra skylt om inte en av bilens skyltar gjorts ”obrukbar”.

trafikverket har nu mjuknat och accepterar att skylten är obrukbar om den sitter innanför ett gäng cyklar

i princip fritt fram att beställa extraskylt alltså. dock lär det finnas en gråzon i lagen och därför tror jag att man fortfarande inte bör ange det direkta syftet med ”ersättningsskylten”

Tja. Jag har beställt extraskylt och det var inget tjafs om det.

Krav på Reg skylt.
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Nej det finns ju ingenstans där man kan ange syfte med skylten så ser inte varför nån skulle bry sig i den änden. Jag beställde två och bytte på bilen, den minst fula av de gamla åkte på hållaren.

Polisen lär också mest vara glada över att man har en synlig skylt i den mån de bryr sig allt. Hela syftet är ju att göra bilen identifierbar.

Krav på Reg skylt.
Skitenkelt att beställa skylt! Logga inpå transportstyrelsen med mobilt BankID. Beställ betala 90kr och sen tar det ett par dagar. Klart!

Om allt va lika enkelt som det så vire det perfekt :)

Senast ändrad:
Krav på Reg skylt.
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Samma här. Tog typ 3 min på trafikverkets hemsida

Krav på Reg skylt.
Jensen sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Transportstyrelsens hemsida tror jag du menar. Så ingen behöver sitta och leta på fel ställe i onödan.

Krav på Reg skylt.
Okej, tack för ert engagemang i frågan. Tur att man kommer på detta torsdag kväll när vi åker tisdag morgon... Det blir att fixa en ny skylt då.... ?✌

#Happylevererar

Krav på Reg skylt.
Enduro Fredrik sa:
Okej, tack för ert engagemang i frågan. Tur att man kommer på detta torsdag kväll när vi åker tisdag morgon... Det blir att fixa en ny skylt då.... ?✌

#Happylevererar

Alternativet då du har ont om tid är ju att du skaffar en ny nummerskyltshållare och flyttar över skylten för den här resan. Det är ju bara (på de flesta modeller) att ta bort listen i nederkant och flytta skylten... Tar max 2 min. Kom bara ihåg att sätta tillbaka den.

Polisen har ju automatisk nummerskyltsavläsning i många bilar nu, men vet inte om den slår larm om den inte hittar någon skylt?

Krav på Reg skylt.
Frågan har varit uppe tidigare. Här är mitt inlägg med svar från polisen från denna tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/2964017/2981932#msg-2981932

Hej Ulf!

Tack för svaret. Som du säkert läst och förstått, så är ditt svar i enlighet med hur vi har resonerat: att den enklaste och bästa lösningen, och som troligen ingen polis skulle göra något av så tillvida allt i övrigt är okej, är att använda sig av en extraskylt.

Dölj citerad text
Den 13 jul 2016 13:26 skrev "ulf.carnerius@polisen.se" <ulf.carnerius@polisen.se>:
Hej Olle!

Läste om diskussionen på ert forum och det finns många varianter på lösning ;-)

Extraskylt verkar både logiskt och praktiskt men är inte lagligt jml Förordning om vägtrafikregister (7:5).

Att flytta den bakre skylten till cykelhållaren kan te sig krångligt men enligt mitt förmenande enda lösningen… rent juridiskt…

I praktiken dock; jag tror att de flesta poliser inte skulle göra någon större affär av ”dubbelskyltning”. Den polis som väljer att rapportera gör ju dock inte fel men om jag bara går till mig själv skulle jag tänka att den stoppade föraren ifråga faktiskt gjort en åtgärd för att kunna visa en oskymd skylt bakåt.

Detsamma gäller om föraren har skylten ”skymd” av lasten/cykeln; bedömningen från den enskilde polismannen är det som gäller… rapport eller rapporteftergift…

Mina svar kan sannolikt te sig grumliga men varken jag eller de jag pratat med anser frågan vara särskilt prioriterad från vår horisont men jag förstår naturligtvis din/er fråga; ni vill ju göra rätt!

I brist på rättspraxis är det mycket svårt att ge dig någon annan vägledning än den jag skrivit ovan

Mvh…

Ulf Carnerius
Kommissarie
Trafiksektionen Region Mitt

Från: Olle Svensk Strand [mailto:olle.svensk.strand@gmail.com]

Skickat: den 16 juni 2016 09:22

Till: Polismyndigheten registrator kansli

Ämne: Registreringsskylt för bil vid transport av cykel

Vi har en pågående diskussion på ett cykelforum angående vad som gäller när en transporterar cykel bak på bil som skymmer registreringsskylten. (http://happyride.se/forum/read.php/1/2964017/2964929/)

Jag hittar ingen annan lämplig adress att skicka denna fråga till, så jag hoppas ni kan vara behjälpliga och skicka frågan vidare.

Enligt lagtexten ska fordonet vara försett med registreringsskylt fram och bak och de ska vara synliga och får ej döljas av last. Så hur gör man då när en ska transportera cykel bak på bilen? Ska extraskylt användas och fästas så den syns? Ska ordinarie skylten flyttas? Ska ingenting göras med hänvisning till att skylten kan inspekteras om fordonet stoppas? Eller är det helt enkelt så att en inte får transportera cykel bak på bil om den skymmer registreringsskylten?

Och framför allt, hur ställer sig polisen till hur detta ska hanteras i praktiken? Ingen har oss veterligen blivit dömd för att cykeln skymt registreringsskylten, så är det i praktiken så att detta troligen inte kommer att föranleda ingripande av polisen om ingen annan anledning finns, utan vi kan gott fortsätta att ha våra cyklar bak?

Olle Svensk Strand

@ollesvensk

http://funkis.org

Krav på Reg skylt.
kais01 sa:

Intressant. Men skulle vilja ha nått mer officiellt svar. Dock, men hänvisning till det svar jag fick tidigare (se ovan) så är det ju upp till den enskilda polisen att avgöra.

Krav på Reg skylt.
mer välinformerad i denna än bo göingeberg finns nog inte. han är den guru som trafikverket sedan långt tid använder att svara på dylika frågor i t ex vi bilägare

problemet så som jag förstått det är att lagstiftningen inte är anpassad till verkligheten, och inte heller tycks prövad i högre instans. följden blir jasåsvar från olika håll.

utomlands är det inte så, och kör du som kutym i sverige med både dold skylt och belysning lär du snart få förklara dig.

problemet är minimerat iom en ny och intelligentare tolkning av vad som är en obrukbar skylt, kombinerat med ett smidigare beställningssystem för skyltar.

ts kan lugnt beställa en extraskylt.

Krav på Reg skylt.
kais01 sa:
mer välinformerad i denna än bo göingeberg finns nog inte. han är den guru som trafikverket sedan långt tid använder att svara på dylika frågor i t ex vi bilägare

problemet så som jag förstått det är att lagstiftningen inte är anpassad till verkligheten, och inte heller tycks prövad i högre instans. följden blir jasåsvar från olika håll.

utomlands är det inte så, och kör du som kutym i sverige med både dold skylt och belysning lär du snart få förklara dig.

problemet är minimerat iom en ny och intelligentare tolkning av vad som är en obrukbar skylt, kombinerat med ett smidigare beställningssystem för skyltar.

ts kan lugnt beställa en extraskylt.
Trafikverket kan rimligtvis inte svara på sådana frågor eftersom de ligger inom Transportstyrelsens ansvarsområde. Du gör inte klassikern att blanda ihop myndigheterna?

Krav på Reg skylt.
Pratade med polisen igår kväll. Lagen säger klart och tydligt att ett fordon inte får ha tre skyltar. När det kommer till hemmagjord skylt av kartong så kan man faktiskt åka dit för nummerförfalsknibg, även om numret stämmer. Ska man ha en extra skylt på bilen måste man söka dispens för detta hos transportstyrelsen eller hos polisen. Felet med en cykelhållare enligt polisen är att den inte är en del av fordonet, därav får den inte bära skylt. Den klassas inte heller som släpvagn då det saknas hjul. Polisen sa faktiskt att den hamnar i en typ av gråzon.

Alltså vad sa då polisen?
Jo, se till att cyklarna är rejält fastspända på hållaren, sätt inte på någon extraskylt utan håll hastigheten och trafikreglerna i övrigt så ska det inte vara några problem.

Over and out.

?

Krav på Reg skylt.
Enduro Fredrik sa:
Pratade med polisen igår kväll. Lagen säger klart och tydligt att ett fordon inte får ha tre skyltar. När det kommer till hemmagjord skylt av kartong så kan man faktiskt åka dit för nummerförfalsknibg, även om numret stämmer. Ska man ha en extra skylt på bilen måste man söka dispens för detta hos transportstyrelsen eller hos polisen. Felet med en cykelhållare enligt polisen är att den inte är en del av fordonet, därav får den inte bära skylt. Den klassas inte heller som släpvagn då det saknas hjul. Polisen sa faktiskt att den hamnar i en typ av gråzon.

Jo, se till att cyklarna är rejält fastspända på hållaren, sätt inte på någon extraskylt utan håll hastigheten och trafikreglerna i övrigt så ska det inte vara några problem.

Over and out.

?

Men du får ju inte skymma skylten. Den ska vara läsbar.

Krav på Reg skylt.
Enduro Fredrik sa:

Over and out.

?
Det var ju precis det som polisen svarade Olle/frost i det mail han klippt in ovan - att det är en gråzon. Det är upp till enskild polisman att avgöra. Den du träffade på tyckte att tre skyltar var mer fel än att skymma befintlig skylt. Den som svarade Olle/frost tyckte tvärtom. Vad den du blir stoppad av tycker vet du inte i förväg. Grattis!
Slutsats: Gör som proffsen och transportera cyklarna på taket istället☺️

Krav på Reg skylt.
gråzon sa bull.

nyckelordet är obrukbar.

men det lär inte gå att hitta en polis i detta land som kommer att bötfälla för en extra skylt. däremot motsatsen i utlandet. lätt.

Krav på Reg skylt.
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Transportstyrelsens hemsida tror jag du menar. Så ingen behöver sitta och leta på fel ställe i onödan.
Haha självklart har du rätt. Vimsiga mig

Krav på Reg skylt.
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:

Haha självklart har du rätt. Vimsiga mig

Finns för många myndigheter.....

Krav på Reg skylt.
är det inte en bra situation nu då:)? man får göra som man vill..

problemet har varit att kunna få ut extra skyltar. nu när det är ordnat på ett smidigt sätt är det bara att sätta på en extra skylt om man önskar, alt ska resa utomlands.

det är lite osvenskt med oordning och eget ansvar, så man förstår ju att detta kan göra ont i vissa själar.

cyklar på taket kan vara bra, men väsnas och drar extra bränsle. typ en dl per mil i motorvägsfart.

Krav på Reg skylt.
kais01 sa:
är det inte en bra situation nu då:)? man får göra som man vill..

problemet har varit att kunna få ut extra skyltar. nu när det är ordnat på ett smidigt sätt är det bara att sätta på en extra skylt om man önskar, alt ska resa utomlands.

det är lite osvenskt med oordning och eget ansvar, så man förstår ju att detta kan göra ont i vissa själar.

cyklar på taket kan vara bra, men väsnas och drar extra bränsle. typ en dl per mil i motorvägsfart.

Problem, hurså? Morsan hämtade min (annat efternamn) när vi var bortresta. Inget legg från mig eller något. Bara knata in på posten o hämta ?

Krav på Reg skylt.
Jag har kört tusentals mil under en 10-årsperiod med cykeln på dragkroken (Thule Xpress 970). Ingen anmärkning än så länge.

Med tanke på hur vanligt det är att köra utan främre regskylt skulle jag inte oroa mig för en något dold bakre regskylt...

Krav på Reg skylt.
Om du blir stoppad så fråga om dom inte har något bättre för sig, och flika gärna även in "Du vet vem som betalar din lön va?". Så ska det säkert gå bra.

Krav på Reg skylt.
ooms sa:
Enduro Fredrik sa:

Over and out.

?
Det var ju precis det som polisen svarade Olle/frost i det mail han klippt in ovan - att det är en gråzon. Det är upp till enskild polisman att avgöra. Den du träffade på tyckte att tre skyltar var mer fel än att skymma befintlig skylt. Den som svarade Olle/frost tyckte tvärtom. Vad den du blir stoppad av tycker vet du inte i förväg. Grattis!
Slutsats: Gör som proffsen och transportera cyklarna på taket istället☺️

Ja, det blir ju en gråzon då lagen kan tolkas så olika tydligen...

Jag är inget proffs ?

Krav på Reg skylt.
Ursäkta att en lagnörd lägger sig i...

Ni kommer aldrig få ett officiellt svar eftersom lagen på området är rörig och pressar ni det till gränsen så är seriösa cykelhållare för dragkrok olaglig, däremot är en ranglig motsvarande från Biltema laglig, förutsatt att du inte skymmer skylten.

Problem:
1. De har en extra ljusramp. Därmed kommer ditt fordon ha 4 bakljus och fyra blinkers, vilket strider mot den belysningslagstiftning som finns inom EU och även ECE. Givetvis är det en bra lösning, men den är inte laglig. Hade du kunnat klassa cykelhållaren som ett släp så hade det varit OK (men då skall den registreras separat).

2. Du får inte ha dubbla registreringsskyltar. Polisen ovan gav ett bra svar men ur lagens synvinkel så skall skylten sitta monterat på fordonet, inte en hållare som enbart är temporärt monterad.

Nu är jag inte på något sätt emot cykelhållare och jag använder en själv. De har dock uppstått som ett tillbehör som inte kräver certifiering kopplat till fordonet och därmed faller ansvaret för att installationen är laglig på ägaren. Med hänvisning till problemen ovan kan per definition cykelhållaren inte vara laglig. Nu är poliserna inom de flesta länder inom EU vettiga och tycker att det är bra med både tydliga bakljus och en synlig skylt så detta är något av ett icke-problem. Ställ dock inte fel frågor för då kan det bli jobbigt :)

Vill ni verkligen fördjupa er i ämnet så läs:
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R048r12e.pdf

eller en enklare guide från Hella:
https://www.hella.com/MicroSite/soe..._Overview_12V-Trailers_LegalPrescriptions.pdf

Krav på Reg skylt.
vilket bra inlägg, ething. det här är en gråzon! utomlands tycks som sagt poliser vara mer inställda på att en skylt på cykelhållare skall finnas.

och på husbilar där originalskylt och lampor syns en markerinig om utstickande bagage, vanligen en diagonalt rödvitrandig skylt.

Krav på Reg skylt.
Låt mig då ställa följdfrågan som jag är för lat för att googla själv:

Vilket av ”felen” ger högst bötesbelopp? Dold skylt, eller extraskylt?

Krav på Reg skylt.
Aron sa:
Låt mig då ställa följdfrågan som jag är för lat för att googla själv:

Vilket av ”felen” ger högst bötesbelopp? Dold skylt, eller extraskylt?

Dold skylt har en fastställd kod och är enkelt för farbror blå att bötfälla för:

621A Registreringsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa

Extra skylt är nog mest ett teoretiskt brott. Kom ihåg att syftet med att ha en skylt är att kunna identifera fordonet. Dold skylt = fail på hela syftet. Extra skylt löser huvudproblemet, men är en teoretiskt otillåten lösning på problemet.

Poliser är pragmatiska människor och man kommer långt med ambitionen att göra rätt enligt min erfarenhet. Och det är poliser, inte jurister som stoppar dig på vägen.

Bilagor

• Capture+_2018-07-21-23-35-20.png
    Capture+_2018-07-21-23-35-20.png
    50.5 KB · Besök: 299
Krav på Reg skylt.
ething sa:
Problem:
1. De har en extra ljusramp. Därmed kommer ditt fordon ha 4 bakljus och fyra blinkers, vilket strider mot den belysningslagstiftning som finns inom EU och även ECE. Givetvis är det en bra lösning, men den är inte laglig. Hade du kunnat klassa cykelhållaren som ett släp så hade det varit OK (men då skall den registreras separat).

Tjena!

Ursäkta att en som jobbar med vad som man får och inte får ha på bilar lägger sig i men du har fel.

Man får visst ha fyra körriktningsvisare, positionsljus samt stopplyktor bak. Dock finns det en del krav. Dels att dom måste sitta inom godkänt område, dels att dom måste vara e-märkta.
Står tydligt i din första länk att det är godkänt med extra lyktor i fordonskategori M1 (vanlig personbil) samt flera andra fordonskategorier.

Volvo V40 gen 1 är ett bra exempel där det sitter dubbla postionslyktor bak som standard. Ena sitter i bakluckan den andra utanför bakluckan.
Där kan man få ett problem med att man då har tre lyktor. Detta är nog teoretiskt ett problem tror inte någon polis eller trafikinspektör skulle anmärka på det.

Tillbaka
Topp