Kringutrustning till MTB

91Markus

Ny medlem
Kringutrustning till MTB
Hej
Jag håller just nu på att letar efter min första bättre MTB efter att ha bestämt mig för att börja cykla lite oftare. I samband med köpet så behöver jag nog också bättre verktyg och tillbehör.

Jag vill gärna veta vad ni har för utrustning för att underhålla hojen på ett bra sätt. Tänker på kedjebrytare, ett ställ för att kunna meka med hojen och liknande. Vilka verktyg är ovärderliga?

Kringutrustning till MTB
Insexnycklar kommer man långt med! Kanske nån pedalnycker(15mm) Pump med tryckmätare, extra slangar? Däckavtagare vid behov..
Allt är väl inte verktyg men det jag kom på iaf

Kringutrustning till MTB
ovärderligt skulle jag säga att en kedjebrytare är... sen är det bra att ha kassettavdragare och kedjepiska... och en uppsättning bra handverktyg.... typ blocknycklar/insexnycklar/Torxnycklar osv...

Kringutrustning till MTB
Kör man med v-bromsar så tycker iaf jag att en ekernyckel är smått ovärdelig. Det krävs ju lite skills för att bygga ett hjul, men att rikta en fälg som bara är någon millimeter skev klarar väl i stort sett vem som helst. Blir trist med fälgbromsar även om fälgen bara är 2mm sned...

Kringutrustning till MTB
Ok, tack så mycket. Svar inom 15 sekunder är ju inte helt fel:-)
Insektsnycklar har jag ju redan. Men de här specialverktygen, Kedjebrytare, kedjepiska, de köper jag hos en cykelaffär eller?

Finns de några bra ställ som man kan använda när man tar loss hjul och så vidare. Hemmabyggen kanske.

Kringutrustning till MTB
91Markus skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack så mycket. Svar inom 15 sekunder är ju
> inte helt fel:-)
> Insektsnycklar har jag ju redan. Men de här
> specialverktygen, Kedjebrytare, kedjepiska, de
> köper jag hos en cykelaffär eller?

Japp. Alternativt Biltema (så kan du dessutom köpa två av varje för samma pengar).

> Finns de några bra ställ som man kan använda
> när man tar loss hjul och så vidare. Hemmabyggen
> kanske.

Tycker jag personligen är rätt onödigt. Ställa cykeln på styret och sadeln funkar för de flesta cyklar om man skulle behöva meka drivlina i stå-höjd.

Kringutrustning till MTB
91Markus skrev:

>
> Finns de några bra ställ som man kan använda
> när man tar loss hjul och så vidare. Hemmabyggen
> kanske.

Oftast räcker det att ställa cykeln upp o ner på sadeln och styret. Cykelställ är inte det första du bör köpa även om det är väldigt skönt att ha tillgång till det.

Kringutrustning till MTB
Ett bra multiverktyg kommer man faktiskt långt med. Insexor kan man gott ha dubletter av. Men komplettera med bra kedjebrytare, kassettavdragare, kedjepiska och vevavdragare (annars blir det svårt att byta drivpaket). Resten av verktygen kommer du köpa när du behöver dem. :) Mekställ är skönt, men inte alls nödvändigt.

Kringutrustning till MTB
Azog skrev:

> Japp. Alternativt Biltema (så kan du dessutom
> köpa två av varje för samma pengar).

Iof sant... men vi vet vad skillnaden är i kvalitet på verktyget... är det bara nångång man ska använda det funkar det men är det ofta...då tjänar man på lite kvalitet. Och det sparar behovet att köpa nya bultar eller så till hojen för att verktyget förstört det...eller det minskar risken för det med bättre verktyg.

Kringutrustning till MTB
Plush skrev:
> Azog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Japp. Alternativt Biltema (så kan du dessutom
> > köpa två av varje för samma pengar).
>
> Iof sant... men vi vet vad skillnaden är i
> kvalitet på verktyget... är det bara nångång
> man ska använda det funkar det men är det
> ofta...då tjänar man på lite kvalitet. Och det
> sparar behovet att köpa nya bultar eller så till
> hojen för att verktyget förstört det...eller
> det minskar risken för det med bättre verktyg.

Jadå, men nu är ju varken kedjepiska eller kedjebrytare något man använder varje dag, direkt. Eller har i närheten av några ömtåliga muttrar eller skruvar, för den delen..

Kringutrustning till MTB
Såg att det fanns liknande trådar under läsvärt. Fortsätter att titta runt där.
Nu ska bara köpet bli av också så att jag kan börja med lite mer seriös cykling.
Tack så mycket för hjälpen:-)

Kringutrustning till MTB
En kedjetvätt är bra att ha, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=95175. Det finns olika fabrikat och priser iofs men Biltemas duger säkert. Som smörjmedel ska man inte ha 5-56, utan satsa på bra kedjeolja och fett. Lokala cykelaffären kan hjälpa dig.

Sedan är det som andra skriver lite olika verktyg som behövs, men ute i skogen är kedjebrytaren ett måste. Dock inte Biltemas, utan satsa på något bättre. Kedjan pajar ju inte hemma, utan i skogen.

För att trivas på turen så är en skön rygga ett måste. Varför inte en Camelbak, eller någon annan med vätskeblåsa och plats för lite packning? Värt att kolla priser på lite olika ställen kan jag tillägga.

Slang, däckavtagare är alltid med i ryggan/sadelväskan, och pengar såklart. En fika eller en glass på rundan är mumma.

Lycka till.

Kringutrustning till MTB
Kan ju lägga in vad jag som hyfsat ny klarar mig med:

Insex-sats
Skruvmejsel
Pedalnyckel (jag har en vanlig 15-mm blocknyckel)

Kedjebrytare (clas ohlsons funkar bra)
Kedjelås (clas ohlson, 2 st 50:-)
- Dessa två saker är väldigt bra att ha, eftersom i denna årstiden måste man tvätta kedjan i princip efter varje tur, något som är oändligt mycket lättare med ett kedjelås än att hålla på och pilla med kedjebrytare varje gång. Kedjebrytaren är sedan bra att ha med sig, tillsammans med ett eller två extra kedjelås ifall kedjan går av när du är två mil ut i skogen.

Extraslangar + lagningssats + däckavtagare
Pump (helst en ordentligt fotpump + en minipump att ta med i skogen, jag har dock bara en minipump)

Detta är alla saker som hänger med på turen ifall olyckan är framme där. Buntband och tejp är bra att ha med också...

Sedan är kedjepiska, kassettverktyg och vevarmsavdragare bra att ha också, men inget jag skaffat än.

Senast redigerad av en moderator:
Kringutrustning till MTB
91Markus skrev:
> Hej
> Jag håller just nu på att letar efter min
> första bättre MTB efter att ha bestämt mig för
> att börja cykla lite oftare. I samband med köpet
> så behöver jag nog också bättre verktyg och
> tillbehör.
>
> Jag vill gärna veta vad ni har för utrustning
> för att underhålla hojen på ett bra sätt.
> Tänker på kedjebrytare, ett ställ för att
> kunna meka med hojen och liknande. Vilka verktyg
> är ovärderliga?

Detta måste vara en av de bästa "nybörjarfrågorna" på länge i det här forumet. Önskar att jag hade varit lika klok för ca 6-7mån sedan... :-) (fortfarande nybörjare, men det mesta i utrustningsväg har man ju klurat ut vid det här laget...)

Det mesta om verktygen e väl redan sagt, det jag skulle vilja tillägga är att inte bara tänka på cykeln utan även på dig själv!
Kläder, som jackor, tröjor, underställ, handskar, (cykel)byxor - en del gillar vaddering en del inte, skor - SPD gör livet lättare i skogen när väl den första "paniken" lagt sig, hjälm - givetvis, vattenflaska på ramen i all ära, men det är inte så roligt när den är indränkt i lera - satsa på en Camelbak eller liknande istället. Har säkert glömt något men det var lite i alla fall...

/Calle

Kringutrustning till MTB
Jag sökte lite men hittade inte.
Jag har för mej att Leo gjorde en suverän grej om vilka verktyg man behöver: typ tre olika nivåer på grundsatser?

Kringutrustning till MTB
Inget verktyg men väl det tillbehör som gett mig i särklass mest cykelpang för pengarna är en schysst lampa. Bygger man själv med halogenspot behöver det inte bli så många hundringar för en pryl som utökar möjligheterna till skogscykling enormt mycket.

/Johan

Kringutrustning till MTB
Se till att man smutt och smidigt kan tvätta sin cykel. Om man bor i lägenhet innebär detta ofta att man ska leta upp lämpligt utkast och fixa slang och nyckel så att man kan spola av hojjen. För villaägare är ju detta sällan ett problem.

Ett närbesläktat ämne är att lösa cykelförvaringen på en smutt och smidigt sätt. Det ska vara lika lätt att sätta sig på cykeln som att sätta på sig skorna!

Kringutrustning till MTB
lite förband är bra att ha samt en mobiltelefon där du alltid när den om du cyklar själv & går omkull illa någonstans.. Den var länge min säkraste vän iskogen.

Sen när det gäller personliga skydd osv så är det mkt beroende på hur man kör, det märker man allt eftersom oftast =)

mvh. M

Tillbaka
Topp