Krockad Cykel

Krockad Cykel
Hej

Hur fungerar det när man krockat sin cykel med ersättning från bilisten försäkringsbolag? Bilisten var vållande och cykeln är utdömd av cykelreparatören.(Stukad aluram, knäckt kolfibergaffel, skeva hjul och skadade reglage). Cykeln i sig (Cannondale Caad) har några år på nacken och är köpt begagnat. Är det likvärdig cykel som gäller som ersättning eller hur fungerar det?

Likvärdigt i det är fallet är en racer med aluram, kolfibergaffel & 105 komponenter (samt handbyggda mavic open pro med ultegra nav)

/M

Krockad Cykel
Ta det med ditt försäkringsbolag, bifoga uppgifter på föraren av bilen och bilens registreringsnummer så löser det sig själv. När det handlar om trafikförsäkring brukar det handla om likvärdig cykel och avdrag för självrisk... :-) T

Krockad Cykel
Ditt försäkringsbolag har inget med saken att göra, billisten och hans försäkringsbolag ska stå för allt. Billisten ska stå för självrisken.

Du får en likvärdig cykel men de räknar troligtvis av 10-15% per brukat år.

Krockad Cykel
Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Ditt försäkringsbolag har inget med saken att
> göra, billisten och hans försäkringsbolag ska
> stå för allt. Billisten ska stå för
> självrisken.
>
> Du får en likvärdig cykel men de räknar
> troligtvis av 10-15% per brukat år.

Har hört precis tvärtom också, dvs likvärdig cykel utan avdrag, vilket gör mig lite osäker på vad som gäller här.

Krockad Cykel
MRobson skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta det med ditt försäkringsbolag, bifoga
> > uppgifter på föraren av bilen och bilens
> > registreringsnummer så löser det sig själv.
> > När det handlar om trafikförsäkring brukar
> det
> > handla om likvärdig cykel och avdrag för
> > självrisk... :-) T
>
> Skiljelinje kanske kan vara bra... =)
>
> Racerhjul ?
> http://happymtb.org
>
> "Ja, hade varit fint, men dom passerar nog inte
> frugans öga obemärkt. "

Haha, underbar happyhumor!

Krockad Cykel
Cykeln värderas av din lbs och bolaget ger dig troligtvis en voucher hos nämda lbs att handla för
så är du kompis med lbs så blir den nya cykeln en uppgradering:)

Har själv blivit påkörd ett par gånger med följd att cykeln har blivit bättre på några punkter

Krockad Cykel
mickescott skrev:
> Cykeln värderas av din lbs och bolaget ger dig
> troligtvis en voucher hos nämda lbs att handla
> för
> så är du kompis med lbs så blir den nya cykeln
> en uppgradering:)
>
> Har själv blivit påkörd ett par gånger med
> följd att cykeln har blivit bättre på några
> punkter

Bara så du vet så är det inte tvingande att man måste köpa en ny cykel. Man skall få det i reda pengar alltså och själv välja vad man skall göra med dom. I mitt fall blir det dock en cykel oavsett om bara ryggen läker ihop

Krockad Cykel
Mja. När jag hade Länsförsäkringar var de väldigt noga med att jag skulle ha exakt samma cykel. Och vilken butik jag skulle skaffa den från. Det var det alternativet som erbjöds, take it or leave it.

Tillbaka
Topp