Kullager knackar när det är blött

Steant

Medlem
Tjena!
Jag har en Crescent världsmästare 316 i superfint skick som har ett konstigt ”problem” :
Bakhjulslager börjar knacka när det blir blött. Dvs att på något sätt kommer vatten in och orsakar lite knackande ljud. Köpte ett par fina konnycklar och rengjorde naven ordentligt för en vecka sen, bort med gamla fet, inspekterade alla kullager och naven, inget slitage alls, smörjde om med Park Tool pl-1 som är vattenavvikande och trodde att jag hade löst problemet men idag när jag cyklade länge i regnet så kom tillbaka det där ljudet...Jag vet att det inte sitter några ”sealed bearings” på en sån 80tals cykel förstås, men ska det verkligen vara så? Är det nån som har upplevt samma problem på en sån 80talare?
Tack!

Säker på att det är navet? Ekrar kan knäppa, och likväl ofettade QR-spett (om cykeln nu har såna).
Tack för svaret! Alltså jag har smörjt alla rörliga delar såsom snabbkopplingen, frihjuls gängorna plus båda hjulen riktades för 1 månad sen. Jag tänkte också på ekrarna innan hjulet riktades men tror inte det? Bytte frihjul, växlarna är justerade ( det är friction shimano golden arrow ) så det enda jag kan komma på är att kasta hela bakhjulet i sjön! Svårt att få tag dock på ett hjul som passar till ett 6 delat frihjul med snabbkoppling...

Nu märkte jag att en del av nya fetten har tryckts ur lagret...Den är ju inte definitivt vattentätt men så jäkla märkligt..Nån som haft liknande problem?

Nu märkte jag att en del av nya fetten har tryckts ur lagret...Den är ju inte definitivt vattentätt men så jäkla märkligt..Nån som haft liknande problem?
Helt normalt allt överflöd av fett kommer ut. Tips skölj igenom frikransen med 5-56 eller helst disel tills det slutar
rinna ut rost. Sedan fyll på med vanlig motorolja.

Hur pass hårt drog du frikransen? Kan vara den som dras åt lite av trampningen fortfarande.
Jag drog ganska hårt, dessutom har jag cyklat i nån vecka så den borde ha blivit åtdragen ordentligt nu. Jag skulle gärna vilja prova med ett annat hjul eller en annan nav, men svårt att hitta såna delar nuförtiden eller?

Tillbaka
Topp