Kulor i framnavet

pamo

Aktiv medlem
Kulor i framnavet
Servade framhjulslagret på pendlingscykeln som är en 3-växlad Crescent med rostfria stålfälgar. När jag satte ihop navet med teflonfett och allt gick det inte att justera in det så bra. Då fick jag för mig att jag kanske satt i fel antal kulor (10). Jag testade med 11 kulor men det funkade inte heller.

Ska det vara 10 eller 11 kulor i ett framnav till en standardcykel? Tyvärr har jag ingen bra beteckning på navet men kulorna är 4.8 mm.

Kulor i framnavet
de som ramlade ur när man öppnade navet stoppar man in igen, de flesta nav jag har öppnat innehåller 18kulor, 9 på varje sida

Kulor i framnavet
Hur gammal är cykeln? Eftersom det är en Crescent; finns det blocklås? Kulorna är mer exakt 4,76 mm eller 3/16. Det finns ingen standard på hur många kulor som skall finnas i ett framnav utan det avgörs av typ och diameter på lagerskålen.
Är det 10(11) kulor sammanlagt eller bara på ena sidan? Ta bort fettet och gör rent skålarna, kulorna och konorna. Lägg sedan så många kulor så att det inte blir för trångt eller för bredd mellan kulorna. Samma antal skall sedan i på andra sidan. Gör en justering utan fett för att säkerställa att du kan få rätt spel utan glapp. Om du får det, bör du byta konor och möjligen kulor.
Överkurs: du får byta lagerskålarna.

Tillbaka
Topp