Kvaliten på SRAM?

Jilster

Aktiv medlem
Kvaliten på SRAM?
Har hört ganska många klaga på kvaliten hos SRAMs typ drivlinor och komponenter. Allt från bromsar som svampar och Örnar (eagle 12 speed) som slits fort.

Är det de nya 1x drivlinorna som gör slitaget eller är det befogat.
Kanske det att SRAM sitter på mer och mer OEM cyklar? Den berömda OEM/kvalitetssäkrings döden?

Vad är er erfarenhet som cyklar mkt?

Senast ändrad:
Kvaliten på SRAM?
Jag har SRAM på alla mina cyklar och har inte märkt av några kvalitetsproblem. Rival, Force samt GX.

Främst är det STI reglagen jag tycker mer om än Shimanos. Campa har jag aldrig testat i modern form.

Kvaliten på SRAM?
Har XX1-växlar på stigcykeln och Force/red på andra hojar, funkis fint. Min Cannondale gick med Sram Red22 i två säsonger på tävling och träning utan att bli kinkig.

Kvaliten på SRAM?
Har SRAM Red 10 på LVG, SRAM Apex 10 på CX:n och SRAM X7/X9 10 på MTB:n. De fungerar alla mycket bra tycker jag, lägger mest tid på LVG och det systemet tycker jag är jättebra, speciellt växelreglage och bakväxel, och låg vikt! :-)

Kvaliten på SRAM?
Har SRAM X9 2x10 och GX 1x11 på mina cyklar. Absolut inget att klaga på. Möjligtvis att slitdelarna är något dyrare än Shimanos motsvarighet.

Vad gäller bromsarna så bytte jag ut Avid/SRAM Elexir på den gamla cykeln mot Shimano STX, inte för att jag egentligen upplevde några problem med dem utan för att jag läst så mycket kritik på nätet. Hur som helst var bytet ett lyft. På nya cykeln har jag SRAM Guide RS, de är jag riktigt nöjd med, inte upplevt några som helst kvalitetsproblem. Mer modulation än Shimano STX, men det upplever jag mer som kontroll än svampighet. STX är mer av/på.

Övriga SRAM-prylar jag använt är främst från RockShox, Reba, Pike, Monarch och Reverb har jag inte heller något negativt att säga om.

I min värld väljer jag SRAM framför Shimano alla dagar i veckan, men då har jag mer begränsad erfarenhet av Shimanos grejer.

Kvaliten på SRAM?
Kassetten på xx1/Eagle är väl inget under. Men övriga prylar ur 11-12/delat tycker jag håller högre kvalite än Shimano.

Kvaliten på SRAM?
De enda bakväxlar jag sett gå av under vinter cykling utan att man slog i något stod det SRAM på. Jag gillar att komma fram och ogillar att det låter som prylarna är sönder när man växlar.

Kör därför inte och överväger inte en sekund att köpa en cykel med SRAM växlar på.

Kvaliten på SRAM?
Bengt-re sa:
De enda bakväxlar jag sett gå av under vinter cykling utan att man slog i något stod det SRAM på. Jag gillar att komma fram och ogillar att det låter som prylarna är sönder när man växlar.

Kör därför inte och överväger inte en sekund att köpa en cykel med SRAM växlar på.
Shit happens det heter :-)
Enda jag har haft som lagt av på vägen är Shimano (Claris 2400 GS - Fjäder till cage som släpper, Tiagra 4700 - Vajern släpper hela tiden fast man alignar mutter och drar bult som en borstbindare, 105 5600 SS - Övre jockey snurrar trögt som fan) : Men visst kom man fram, dock inte med fart och stajl :-)

[edit: Glömde Campa Zenon som höll på att kasta in växelförare i bakhjulet - vilket jag visste om eftersom jag hade för kort kedja som inte räckte stora-stora och SRAM Rival som höll på att kasta in växelförare i hjulet för jag glömde justera B-skruv när jag bytte hjul med kassett från 12-25 till 12-30 Men det var ju snarare mektabbar och ignorans snarare än kvalité :-) ]

Senast ändrad:
Kvaliten på SRAM?
emmer sa:
Bengt-re sa:

Shit happens det heter :-)
Enda jag har haft som lagt av på vägen är Shimano (Claris 2400 GS - Fjäder till cage som släpper, Tiagra 4700 - Vajern släpper hela tiden fast man alignar mutter och drar bult som en borstbindare, 105 5600 SS - Övre jockey snurrar trögt som fan) : Men visst kom man fram, dock inte med fart och stajl :-)

[edit: Glömde Campa Zenon som höll på att kasta in växelförare i bakhjulet - vilket jag visste om eftersom jag hade för kort kedja som inte räckte stora-stora och SRAM Rival som höll på att kasta in växelförare i hjulet för jag glömde justera B-skruv när jag bytte hjul med kassett från 12-25 till 12-30 Men det var ju snarare mektabbar och ignorans snarare än kvalité :-) ]

Visst är det så att allt kan gå sönder. Men jag upplever SRAM som billigt smäck som känns ofärdigt, dåligt konstruerat och rått. Har man sedan sett oförklarliga haverier, läckande bromsar, återkallanden och sånt så väljer jag att hålla mig borta från den tillverkaren. Sen finns det ju folk som kör 50 tals cittror, GM och alfasudd och tycker att det är bra - det är oki för mig och jag tycker att det är kul att det finns även om jag hellre äter mask än sjäv skaffar en dylig tingest....

Kvaliten på SRAM?
Kört mycket SRAM:s "billigare" grupper X3, X5, X7, X9. Funkat hur bra som helst.

Toppgrupperna och toppkomponenterna har förstås dålig slitstyrka. Det gäller såväl Shimano som SRAM.

Enda felet med SRAM är väl som nämnt att reservdelarna är dyra jämfört Shimano.

Alfasud är en trevlig bil, haft en.

Kvaliten på SRAM?
Kristoffer R sa:
Kört mycket SRAM:s "billigare" grupper X3, X5, X7, X9. Funkat hur bra som helst.

Toppgrupperna och toppkomponenterna har förstås dålig slitstyrka. Det gäller såväl Shimano som SRAM.

Enda felet med SRAM är väl som nämnt att reservdelarna är dyra jämfört Shimano.

Alfasud är en trevlig bil, haft en.

De är fräcka. Så länge man slipper hålla dem i liv. Men återigen - kul att de finns de som orkar!

Kvaliten på SRAM?
Aldrig några problem med ngt från Sram, förutom gamla guide rsc bromsarna. Kommer ALDRIG gå tillbaka till shimano om det inte blir ngt revolutionerande...

Kvaliten på SRAM?
Rompa sa:
Aldrig några problem med ngt från Sram, förutom gamla guide rsc bromsarna. Kommer ALDRIG gå tillbaka till shimano om det inte blir ngt revolutionerande...

Ehhh.... du har fått en sponsor! Kul, men visst är det trist när sponsoravtalen tvingar en att sälja sin själ...

Du har "glömt" vad som hände med bromsarna...

Kvaliten på SRAM?
Bengt-re sa:
Rompa sa:

Ehhh.... du har fått en sponsor! Kul, men visst är det trist när sponsoravtalen tvingar en att sälja sin själ...

Du har "glömt" vad som hände med bromsarna...

Ehhh.... jag betalar samma rabatt i procent på både sram och shimano.

Nä dem var bara helt kassa och värdelösa, precis som Magura :)

Kvaliten på SRAM?
Också nöjd med SRAM, var även nöjd med Shimano. Tycker inte det är någon större skillnad och då jämför jag senaste XT med X1 eller vad SRAMs heter.

Kvaliten på SRAM?
Båda tillverkarna är så pass bra att det endast är preferenser som styr vad man tycker är bäst. Själv föredrar jag Shimanos reglage och växlar alla gånger, men Sram har onekligen lyckats bättre med kassetten än Shimano med XD. Tur att man kan få det bästa av två världar.

Kvaliten på SRAM?
Kört sram mer eller mindre sen 2001 på mtb. Sen de första lvg grupperna kom (med ett avbrott för två år med DA di2). Inte upplevt nå kvalitetsproblem alls. Bättre än shimano? Tror inte det. Sämre än shimano? Tror inte det heller. Likvärdigt.
Visst har deras mtb bromsar varit sådär. Men sen guide kom så har ju även det åtgärdas o man får nog ändå anse dem bra idag

Senast ändrad:
Kvaliten på SRAM?
Har väl kanske 50-75 mil på min Sram GX grupp vilket kanske är lite för lite men hittills tycker jag Sram och Shimano är ungefär likvärdiga. Sram är kung på 1x11 och 1x12 medan Shimano är bäst på 2x10 och möjligen 2x11.

Tillbaka
Topp