Lacka om/Sprejja om en Alu ram?

Eric W

Aktiv medlem
Min kompis har en grymt repig (bara i lacken) B-1 ram. Han vill lacka om den eller i alla fall få den i en annan färg och utan repor.

Hur göra?

Alternativ:

1. Lämna in den på bil-lackeringen inne i centrum. Det blir nog jävligt dyrt, men bra.

2. Göra det själv, hur fan man nu gör det... något tips/beskrivning?

3. Gå och köpa fälgfärg nere hoss bilhandlaren och sprejja skiten. Antagligen billigast. Kan nog bli snyggt om man bara får det jämnt.

Andra tips??

airbrushlackera en fet chicanodesign. garanterat bling bling. jag skall fixa till min kommande på dh ram på det sättet om jag inte hittar någon som är riktigt fräsch från början. :)

- JF

krävs ju lite prylar och har man inte redan de eller tillgång till de så vet i tusan om det egentligen är ett så bra tips rent ekonomiskt. kolla som du själv skriver med folk på garage o.s.v. om de inte har grejor så är kontakter inte helt ovanligt. sök efter personer och/eller företag som erbjuder tuffa streetrace designer till bilar, de borde kunna fixa det utan problem. kan bli riktigt snyggt, finns grymt skickliga motivlackerare där ute. förmodligen får man försöka forska i lite andra typer av "motiv" eftersom ytan på en ram är mindre än på t.ex. en bil men man kan nog komma på en rätt fräck design med psykedeliska mönster etc. som matchar ens fräsiga primal wear tröja ;).

det handlar liksom inte om att sånt här egentligen är superviktigt på samma sätt som t.ex. hållbara och fungerande delar, allt sånt här estetiskt ser jag som bra belöningar åt en själv och inte minst ens kära hoj. ser man det inte som belöning kan man ju ha det som tröstpris åt sig själv (eller cykeln beroende på hur dålig förlorare man är) om man trampat sist i ett lopp eller liknande, jag tycker det är roligt och snyggt med stylade saker så jag kan komma på rätt många anledningar ;).

- JF

Kolla runt i din omgivning. Det kan finnas många andra än billackerare som kan färgsätta en ram. Pulverlackering blir ju ruskigt bra men jag gissar att det krävs stålram för det. Är ramen bara helt renplockad så är det nog gjort i en handvändning att få färg på den.
Det är klart att på det viset blir den ju enfärgad vilket kanske inte är så himla sexigt men helt klart funkar.

;~}

sant sant. tänkte inte heller i första hand på billackerare men hittar man ingen annan borde en duktig eller åtminstone seriöst sådan kunna ge tips på vem man skall kontakta :).
enfärgat kan vara nog så sexigt men en hoj som är lite interracial i färgschemat skadar ju inte ;).

- JF

Jag snackade med en målare här nere i skåne och han erbjöd sig att både blästra och måla min gammla stål ram för 6-700 kr.
Även en vanlig lackerare borde kunna lacka en ram i mer än en färg.

Det man kanske ska akta sig för är att sandblästra en lätt alu-ram med tunna rör, är det lite tjockare rör ska det nog inte vara någon fara egentligen. Lackering av en ram med vanlig färg innebär ingen större skillnad om det gäller stål eller alu bara man använder rätt grundfärg så att lacken sätter sig ordentligt och det inte blir fula "resningar" i färgen. Pulver lackering vet jag inte om det skiljer något mellan olika material om man ska använda sig av det, går det däremot att få ramen pulverlackad så håller lacken bättre än med vanlig sprutlackering. Det finns även olika medel som lackerare använder sig av för attfå bort färg utan att blästra, på en cykelram kanske det kan vara att föredra istället för blästring. Det finns en gammal tråd som tar upp det här så om du söker hittar du nog en hel del info.

Ämnet har diskuterats en hel del tidigare här på forumet... sök så finner du nån lång tråd i ämnet med massa info.

Allmänt kan man väl säga att det är bra att strippa ramen först själv från färg. Billigast gör man det med hjälp av bromsolja (DOT4) som man köper på macken. Pensla in hela ramen och lägg den i en sopsäck, ej i närheten av annat som kan ta skada av bromsoljan. Låt det verka några dygn, ju längre desto bättre. Sedan kan du tvätta/skrubba bort lacken från ramen. Har den varit pulverlackerad tidigare kan det vara värre dock.

När du har gjort ramen så ren som du kan lämnar du den till en firma som får glaskulblästra aluminiumet försiktigt. Du kanske inte skall lämna den till grova hasse som är van att blåsa av lastbilschassin och lastbilssläp om dagarna utan nån blästrare med lite mer finkänsla. Glaskulblästringen gör att den nya lacken får bra fäste och ger dessutom en jämn och bra yta att måla på.

Sedan finns ju lite alternativ för hur du vill fortsätta...

- Pulverlackering (betydligt tåligare än konventionell lack)
- Vanlig lackering, läs 2k epoxylack (enfärgat, flerfärgat, motivlackerat eller hur du vill)
- Eloxering/Anodisering (görs hos ytbehandlingsfirma och ger otrolig slitstyrka om än dock viss repkänslighet vid djupare repor)

Använd gulasidorna eller andra sökvägar för att hitta firmor som sysslar med dessa jobb. Prislappen blir helt beroende på hur mycket av underarbetet du gör själv, hur du vill att ramen skall "behandlas" (pulverlack/billack/anodisering), vilka krav du ställer (hur mycket tid firman lägger ner) osv.

Det finns sidvis med info att plöja igenom i ämnet lackering/ytbehandlingar. Den mesta infon finns på olika håll på nätet. =)

Ett exempel på hur det kan bli:-)

MTB i Easton Elite
Pacer i Eston Ultralite

Försiktigt blästrade och sedan pulverlackade.
200:- för blästring av bägge ramarna
300:- fär pulverlack av bägge ramarna.
obs för det priset får man ta den färg som industrilackaren jobbar med för tillfället.
(om det råkar va hemmalagets färger så gör det ju ingenting:-)

och för den som frågade ...det går utmärkt att pulverlacka aluminium

bl02.jpg

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp