lackskador när man parkar finhojen mot en stolpe

jonja

Aktiv medlem
Hur gör man för att slippa att en metallstolpe ristar fula skrapmärken på överröret på finhojen när den plötsligt rullar bakåt innan man hunnit fixera den? Ibland hittar jag inget annat än en stolpe som fast föremål. Placerar sadeln som kudde mot stolpen och tar fram kabellåset. Innan jag hunnit fixera hojen med kabeln så svänger framhjulet och hojen nästan rasar omkull, rullar bakåt och stolpen skrapar upp överröret. Inget allvarligt förstås men fan så fult och förargligt om man är rädd om hojen. Finns det nåt enkelt knep (som jag missat) för att slippa denna förargliga bakåtrull och lackskador? Eller är det bara att undvika metallstolpar?

En finhoj låser man inte fast vid en stolpe. Den har bara två lägen:

1: Man sitter på den
2: Den är väl inlåst hemma

Sätt en fot bakom hjulet så att hojen inte kan rulla medan du roddar med låset.

Ställ cykeln precis som du redan gör, med sadeln mot stolpen, men du roterar också vevpartiet bakåt tills pedalen går emot stolpen. Nu rullar cykeln varken bakåt eller framåt om inte markförhållandena är alltför extrema.

KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> En finhoj låser man inte fast vid en stolpe. Den
> har bara två lägen:
>
> 1: Man sitter på den
> 2: Den är väl inlåst hemma

+1

främre delen av sadeln mot stolpen, för pedalen på stolpsidan bakåt tills den tar i stolpen,då kan inte cykeln glida framåt (pedalen ivägen) och inte bakåt (breda delen av sadeln ivägen)

stupidbikemofo.jpg

Ok, mixtra med innerpedalen för att få en hake mot stolpen? Hm.. e nog lika bra att köra på lite helikoptertejp också, för det här var inte första ggn. Med finhoj menar jag inte nån värsting utan bara fin nog för att vara rädd om lacken.

Fixa parkeringsbroms genom att sätta en kraftig gummisnodd runt styret som du spänner in bromshadtaget med.

Eller skaffa ett stöd, hehe.....

KONAmi skrev:
> En finhoj låser man inte fast vid en stolpe. Den
> har bara två lägen:
>
> 1: Man sitter på den
> 2: Den är väl inlåst hemma

+2

/T

Miss Lycka skrev:
> Cyklar ska användas och då blir dom repade.
> Denna hade jag varit rädd om
>

Den har ju punka! Snabbt, lägg den i en mjuk soffa innan fälgarna går sönder!

JT skrev:
(bild på böjlig ram)

Den där påminner ju Abus Steel o flex! Om man hade kunnat låsa ihop styrrör och sadelrör med en inbyggd låscylinder så hade det vart rasande elegant!

Stöd? Har du det på din racer?

Parkeringsbroms? Ja tack! Hade faktiskt en kilformad sak med små 'trappsteg' som man stoppade in i glipan längst upp på de gamla ointegrerade bromshandtagen, som var särskilt nyttig på en tunglastad touringhoj (som ju väldigt gärna rasar omkull). Men den passade inte i glipan på sti-handtagen.

Tillbaka
Topp