Lådcyklar samlingstråd

Octagon

Aktiv medlem
Lådcyklar samlingstråd
Har börjat fundera på att skaffa en lådcykel. En sökning på forumet ger mest träffar på stulna sådana, så jag gör ett försök här. Bomba på med era erfarenheter och marknadsgenomgångar!

Varför jag funderar på lådcykel:
Jag bor i Falun, snart kommer vi att ha ca 1,5 km till barnens skola, 2 km till jobbet, 1 km till affären osv. Alltså, vi behöver ingen bil förutom till helgaktiviteter och till att köpa brädor och TV-apparater. Just nu kör vi på med en 1-barns Chariot och barnsits, det funkar bra, men Charioten rymmer bara 1 barn, nästan inga kassar och absolut inga kompisar till barnen. Dessutom är ekipaget inte helt lätt att låsa och parkera. Barnen cyklar oftast själva, men när det är mörkt och halt är det inte så skoj. Plats för minst två barn, ibland 3 är alltså önskvärt.

Min sambo vill ha en eldriven, vilket nog kan vara vettigt. Att frakta upp 2 ungar med längdutrustning till Lugnet (50 höjdmeter) är rätt tungt och dom blir ju inte lättare. Jag har testat en tvåhjulig och trehjulig Babboe lådcykel, tvåhjulig var klart trevligast, men jag kan tänka mig att den funkar mindre bra när den behövs mest, alltså på vintern. Trehjulingen var rätt mjuk i ramen och kändes inget vidare när man fick upp farten, annars bra med plats i lådan. Finns det andra som är mer stabila eller är alla 3-hjulingar instabila i lite fart? Kan man elkonvertera själv på enkelt sätt?

babboe-176-081010_uitgeknipt.png

Lådcyklar samlingstråd
Jag har haft en cargobike med elhjälpmotor likt din bild, bra att lasta, obekväm att svänga med då den inte kan luta som en vanlig cykel, men jättebra rakt fram. Se till att den har schyssta skivbromsar och ett fräscht batteri bara. Undvik lådcyklar med v-broms. Tänk på att de är tunga i sig, så elhjälpmotor är ett måste (imho)
//mtbL

Lådcyklar samlingstråd
Det är rätt enkelt att konvertera själv, och med en lådcykel finns det ju gott om plats för batteri osv också. Bara bygga en liten sittlåda för barnen att ha de grejorna i.

Lådcyklar samlingstråd
Jodå, har en urgammal brun Specialized Enduro med diverse gamla delar på som jag brukar släpa runt i skogarna. Kanske sett en dylik med en svettig gubbe på? :-)

Nån som har bra tips på konverteringskit? Har inte tiden att meka ihop nåt helt själv även om det vore kul. Skivbromsar, check, en backig stad som Falun äter bromsbelägg på ett helt annat sätt än Plattsala.

Lådcyklar samlingstråd
Halloj!
Kan man skjutsa en vuxen i en Livelo lastcykel, finns det plats för en normalstor tant?

Min kära mor börjar bli rätt dement och har svårt att lämna hemmet. Samtidigt behöver farsan ut och röra sig så jag har lite funderat på att ställa upp en eldriven lastcykel där mamma (och ev kassar från affären osv) kan åka därfram. Ungefär som bilderna på https://cyklingutanalder.se/.

Via jobbet får vi leasa en Livelo till ett pris som blir tillräckligt bra för mig just nu. Därav frågan om just Livelo.

Ansatsen till den här gamla tråden var ju rätt bra, så den jobbar vi vidare på :-)

Stort tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp