Jag brukar laga mina slangar (MTB). Har inte varit aktuellt med racerslang än (peppar, peppar). Tidigare har jag misslyckats enstaka gånger men nu följer jag några enkla principer och sen dess misslyckas jag aldrig.
1. Leta upp hålet. Markera hålet med en spritpenna, typ ett stort kryss mitt över hålet.
2. Rugga upp slangen med lite sandpapper. Bättra markeringen med spritpenna om det behövs.
3. Se till att slangen verkligen är tömd på luft. Ventilen ska helst inte sitta i slangen öht(Dunlop eller Auto, racer - så öppen det går)
4. Smeta ut solution, snåla inte. Låt torka 1-2 minuter.
5. Applicera gummilappen över hålet.
6. Massera lagningslappen intensivt så att den blir varm, gärna 2-3 minuter (tryck och värme). Jag brukar även värma lappen/lagningen med varmluftspistol lite försiktigt.
7. Vänta en stund innan slangen fylls med luft, gärna 5-10 minuter. (Denna punkten är lite ovetenskaplig men jag brukar i alla fall vänta en stund. brukar passa på att städa undan lite verktyg o dyl innan jag pumpar upp slangen igen för att kolla om lagningen blev tät).
Som jag förstår det, är värmen viktig. Det är värmen som gör att solutionen gifter ihop slangen med lagningslappen.
De senaste 10 åren har jag säkert lagat 20-30 punkteringar utan att misslyckas med en lagning. Innan dess har jag råkat ut för allt möjligt, främst att jag inte fick lappen till att sitta fast ordentligt, men någon gång har jag satt lappen vid sidan av hålet (!).
Lycka till!