Laga SRAM vevparti (8-bolt interfacet)?

kroem

Aktiv medlem
Verkar ha lyckats strippa några gängor på mitt SRAM Red vevparti, alltid använt momentnyckel men nu ser det ut så...

Det är över två år gammalt så ingen garanti, jag kan skicka tillbaka till R2 Bike men vet inte vad jag kan förvänta mig...

Någon som vet om man kan laga gängorna med helicoil? Vart? Det är M4x8 skruvar vad jag hittat.

77475796-A76C-4937-B04B-9D4EF6C164A0.jpeg
13F4E76F-08A7-4F69-8852-10CBDC935C21.jpeg

Swedol har v- cool insatsgängor M4 ej hemma men går att beställa kostar 1.80 styck står det på deras hemsida.

Standard är minsta M5 och montering verktyg.

Man kan nog få skaffa en gängtapp för grunda hål(antar att dom inte är speciellt djupa!) dom flesta tappar som säljs är mer gjorda för genomgående hål, kanske inte är bästa projektet som förstaförsök egentligen, inte jättesvårt men går def att misslyckas med, går det att köpa en lös arm ev istället?

Man kan nog få skaffa en gängtapp för grunda hål(antar att dom inte är speciellt djupa!) dom flesta tappar som säljs är mer gjorda för genomgående hål, kanske inte är bästa projektet som förstaförsök egentligen, inte jättesvårt men går def att misslyckas med, går det att köpa en lös arm ev istället?
Jo...Kan kanske hitta en lös arm, men lär väl kosta typ 2k, vilket är kämpigt då vevpartiet kosta 2k totalt förut ? men borde kunna lämna in för att laga nånstans annars?

Blir nog svårt att hitta nån som fixar det under 2k. Bästa tipset är nog att scanna ebay och liknande efter nåt nytt vevparti. Finns ju många som plockar av nya och säljer för att byta till vevar med effektmätare.

Kan du använda en borrmaskin och har använt en gängtapp förut så klarar du av att sätta i en helicoil också, är det aluminium så använd t-sprit att smörja med när du borrar och gängar.

Kan du använda en borrmaskin och har använt en gängtapp förut så klarar du av att sätta i en helicoil också, är det aluminium så använd t-sprit att smörja med när du borrar och gängar.
Problemet är att hitta en gängtapp som funkar om hålet bara är några mm djupt. Gissar att dom gängats innan dom limmades ihop med kolfiberveven när dom producerades.

Tillbaka
Topp