Lager i ram

pero02

Aktiv medlem
Lager i ram
Funderar på om det finns alternativ till de kullager som sitter i ramarna. Att använda kullager som är anpassade efter flera tusen rpm för svingar och dämpare som rör sig några fåtal grader känns märkligt.

Finns det glidlager att använda istället för kullager, någon som testat?

Varför jag funderar på detta är att varje gång jag kollat lagren i mina cyklar har de rostat ihop totalt. Jag märker det inte när jag cyklar så förmodligen glider pinnen mot metallen i lagret istället för att självklar lagret rör sig.

Ett glidlager borde fungera bättre med tanke på hållbarhet. Om det nu skulle vara 95% lika bra som nytt tror jag det utklassar ett kullager som rostat ihop. Vilket verkar ske relativt snabbt.

Lager i ram
Lager i ram
Kullager är inte ideal i en mtb-länkage. Största problemet är att belastningar nästan alltid hamnar på samma ställen på lagerbanorna för att kullorna inte rör sig mycket.

Jag letade just nu och hittade attan inte använder glidlager för att de ger för mycket statistika friktion, det tar för mycket kraft innan länkaget börjar röra sig. Så det är fortfarande kullager som gäller.

Jag hoppas att lagrarna i min FS håller lite längre med några cm långa länkar som roterar mycket mer än på en Horst-länk.

Lager i ram
Enduro har specifika lager som kallas MAX som är anpassade för länkage: https://cycling.endurobearings.com/pages/enduro-innovations#MAX
De har ju dock samma problem med att lager i grunden måste rotera för att smörjningen ska fungera bra, även om de är packade med fler kulor och ska tåla belastning bättre.

Det är också därför lager i hjul har en tendens att hålla mångdubbelt längre mot övriga lager på cykeln, de roterar så att de kan smörjas.

Själv fuskar jag och fyller på nytt fett i lagren då och då, ofta när jag ändå har sprutan framme och ska smörja Infinity-länken. Det är inte rätt, man skadar tätningar osv, men totalt sett så håller de längre med skadad tätning och nytt fett än utan. Man lär sig ju oftast vilket/vilka lager på ens cykel som är mest utsatt och går åt först, som det kan löna sig att fulsmörja mellan bytena.

Lager i ram
ja man använder med fördel lager anpassade för låga varvtal hög belastning. de är packade med endast kulor, utan kulhållare.

mitt sätt att hålla dem vid liv längre, är att smörja tätläppen med ojäma mellanrum. använder helsyntet motorolja eller finishline grön.

aldrig någonsin wd40 eller avfettning mot ett lager. och inte högtryck med vatten.

torkar fettet i lagret in men lagret känns ok, avlägsnas tätningen, det brukar gå bra utan att skada tätläppen. och lagret packas om.

Lager i ram
De har ju dock samma problem med att lager i grunden måste rotera för att smörjningen ska fungera bra, även om de är packade med fler kulor och ska tåla belastning bättre.

Det är också därför lager i hjul har en tendens att hålla mångdubbelt längre mot övriga lager på cykeln, de roterar så att de kan smörjas.

Själv fuskar jag och fyller på nytt fett i lagren då och då, ofta när jag ändå har sprutan framme och ska smörja Infinity-länken. Det är inte rätt, man skadar tätningar osv, men totalt sett så håller de längre med skadad tätning och nytt fett än utan. Man lär sig ju oftast vilket/vilka lager på ens cykel som är mest utsatt och går åt först, som det kan löna sig att fulsmörja mellan bytena.
fler kulor för även med sig effekten att smörjningen funkar bättre i svinglager. Då är chansen större att en kula rullar till den position kulan framför (eller bakom) hade än när det är en kulhållare som tar upp plats i mellan.
Rullar kulor till varandras platser dras fettet ikring bättre (mindre dåligt i alla fall...)

Jag pillar loss tätningarna på mina lager och fyller dem fulla med klistrigt fett innan jag monterar dem. Från fabrik har de lägre fyllningsgrad för att rotera lättare, vilket inte behövs i svingen. Där är det bättre med fyllda lager.

Lager i ram
Jag har slutat köpa enduro och original. Finns ingen anledning att köpa original, då vi bor i världens blötaste och lerigaste land, som äter kullager till frukost. Jag använder skjutmått och köper alla mina lager här: https://www.remlagret.se/collections/lager dessutom kletar jag på betydligt mer hjullager fett än original för att de skall klara av att leva i detta land.

Tillbaka
Topp