Lagerbyte svingen, verktygstips.

Leafy

Aktiv medlem
Ska byta lager i svingen på cykeln, Canyon Torque AL. 10st totalt.
Det sitter lager rygg mot rygg eller med en distanshylsa emellan.
Svårt att komma åt med ett don eller plattmejsel.

Kan beställa verktyg från Amazon eller liknande men jag ville få det gjort typ imorgon.
Någon som kan tipsa om passande verktyg från Biltema eller annan järn/bygghandel som de med gott reslutat fått det att funka med.

Pressen löser jag med gängstång, hylsa och brickor.

Alternativt får jag kika med LBS om de har tid att byta dem lite snabbt.

Bilagor

• 20250714_152133.webp
    20250714_152133.webp
    1 MB · Besök: 266
  • 20250714_152129.webp
    20250714_152129.webp
    944.2 KB · Besök: 64
De där klämmer du rätt igenom svingen - det är bara ett hål med samma diameter rätt igenom svingen.
Knacka med hylsa i samma diameter bara så kommer de ut.

Har du mycket tålamod och ett bra dorn så kan du slå ut lagret genom att slå på skarven där lagren möte varandra.

Jag har kört sådana här ”blind pullers” på min Canyon Strive, samma typ av lager där.

Jag har kört sådana här ”blind pullers” på min Canyon Strive, samma typ av lager där.

Jag testade precis en sån där från Bearing Pro Tools, men jag får den inte att funka. Drar åt expandern och knackar inifrån, men verktyget glider alltid ur lagret. Är det för att just den där varianten inte har nån läpp längst in?
Jag har kikat t.ex på de här som verkar ha en liten hake längst ut på extraktorn:

Jag har använt såna som Mr Ewing länkade till när jag bytt lager i svingen på min Spectral och det fungerade. Samma flänslager i den.

Den du länkar till från kineticbikebearings ser ut att vara bättre imho, genom att det är 2 mm steg mellan storlekarna även på de något grövre. Använder man en med för liten diameter i förhållande till lagrets innerdiameter så är det lätt att de expanderande benen böjer sig. Det finns en anledning till varför kitet på Amazon är så billigt.

Men modellen som sådan är ju bra, funkar till hjullager också t.ex.

Jag testade precis en sån där från Bearing Pro Tools, men jag får den inte att funka. Drar åt expandern och knackar inifrån, men verktyget glider alltid ur lagret.
Jag har haft lite strul med i början. Men om jag först tvättar lager och verktyg med lite isopropanol och drar åt HÅRT, och sen ser till att ha bra mothåll, tex lägger ramen mot en planka, och slår med en metallhammare (och något metalldon för att komma åt) så har det funkat alla gånger för mig.

Har tre sådana verktyg med olika diameter för att dra ut andra lager i ramen, det har funkat bra hittils.

Tillbaka
Topp