Lagerbyte torpedonav?

boson

Aktiv medlem
Lagerbyte torpedonav?
Jag har åkt på att fixa ett baknav åt en av min sambos kurskamrater. Man ska inte tala om för folk att man är intresserad av cyklar... :)

Navet behöver helt klart nya lager. Frågan är bara hur man enklast tar isär det för att komma åt lagren? I vilen ände bör man börja skruva och kommer det att börja ramla ur smådelar som man inte får tillbaks...?

Bilden nedan visar lagren som jag tänkte byta.

Bilagor

• torpedonav2.jpg
    torpedonav2.jpg
    42.1 KB · Besök: 25
Lagerbyte torpedonav?
Har plockat isär ett sånt med inte hittat något nytt lager ännu, så jag har inte satt ihop det igen. Mitt ser inte exakt ut som ditt men nästan, är ditt 3-växlat också? Hittade en pdf för SRAMs Spectro T3, SRAM verkar ha köpt upp modellen och den ser nästan likadan ut idag så jag tyckte man hade hjälp av sprängskissen av den.
Hittar du den inte på SRAMS hemsida så kan jag maila pdf:en.
Men det ska inte vara några problem med att bara plocka isär det. Finns inga lösa delar direkt som du är rädd för, det enda är den lilla metallbiten som håller kvar stången som växelkedjan sitter fast i, och den ser det ut som du har gänget loss. Men den är inga problem att få tillbaka.

Lagerbyte torpedonav?
Ursäkta att jag skrivet i en så gammal tråd, men det navet du har är ett Duomatic R2110, alltså två-växlat. Saken (bromskonan) som sitter överst, gängas upp ur saken med den bruna detaljen (drivhylsan), drivhylsan lyfts upp ur planethjulshållaren. Nu skall du kunna lyfta av kulringen (den stora) och ta ur den lilla.

Tillbaka
Topp