Lagerskål på Bianchi Rekord 841 lossnat?

housley

Medlem
Hej,

har en gammal Bianchi rekord 841 från 70/80-talet där hela vevarmen och navet plötsligt började svaja. Jag tittar ner och fick syn på att lagerskålen nu ligger utanför vevhuset eller vad man ska kalla det, se bilden:

unnamed.jpg

Det borde väl gå att skruva tillbaka den (och frågan är om det räcker för att lösa det?), och jag har försökt gänga fast den genom att trycka den mot ramen/vevhuset och skruva åt båda hållen, utan att den fäster. Behöver jag något särskilt verktyg, eller hur ska jag göra?

Det går att skruva tillbaka. En hylsa för vevlager behöver du och något att montera bort vevarmen. Lika bra att serva på samma gång och gå igenom allt. Verktyget finns på biltema.

Fast avdragaren för vevlager på Biltema passar väl enbart Shimano? Eller funkar det till båda?

Tack! Blir aningen osäker dock, finns rätt mycket olika saker som heter avdragare på Biltema. Ingen chans till närmare beskrivning eller direktlänk måhända…?

Avdragare för vevarmar:

Avdragare för vevlager:
Med reservation, för jag vet inte om denna passar till Bianchi vevlager?

Senast ändrad:
Avdragare för vevarmar:

Avdragare för vevlager:
Med reservation, för jag vet inte om denna passar till Bianchi vevlager?
En gammal Bianchi kan ju tänkas ha ett Campagnolovevparti. Och vevlager.
campagnolo-super-record-titanium-bottom-bracket-1.jpg
Om TS upplyser oss fåkunniga med en bild blir hjälpen mer precis 😉

Tack! Blir aningen osäker dock, finns rätt mycket olika saker som heter avdragare på Biltema. Ingen chans till närmare beskrivning eller direktlänk måhända…?
Vevarmsavdragaren som @Dan C länkar till bör passa men när väl armar o drev är av får du återkomma med bild på skålarna taget från sidan.
Lite underligt att det inte synes en låsring på vänster sida om vevpartiet är lika gammalt som cykeln i övrigt. Lagerspelet justeras nämligen på den sidan på gamla vevlager medan högerskålen för det mesta är närmast omöjlig att lossa. Fast helt uppenbart inte här..
Kom ihåg att vänster skål är vänstergängat och höger är högergängat. Och att du sannolikt har italiensk gängat vevlager. Väldigt likt engelskt (BSA) men inte helt och hållet ( gängprofilen skiljer sig) så behöver du ett nytt får du kolla detta noga.

Vevarmsavdragaren som @Dan C länkar till bör passa men när väl armar o drev är av får du återkomma med bild på skålarna taget från sidan.
Lite underligt att det inte synes en låsring på vänster sida om vevpartiet är lika gammalt som cykeln i övrigt. Lagerspelet justeras nämligen på den sidan på gamla vevlager medan högerskålen för det mesta är närmast omöjlig att lossa. Fast helt uppenbart inte här..
Kom ihåg att vänster skål är vänstergängat och höger är högergängat. Och att du sannolikt har italiensk gängat vevlager. Väldigt likt engelskt (BSA) men inte helt och hållet ( gängprofilen skiljer sig) så behöver du ett nytt får du kolla detta noga.
På ITA-lager är båda sidor högergängade.

@housley Jag har gängningsverktyg om du behöver låna. Skicka PM i s f.

Italienska gängor är de enda vevlagergängor jag haft som det nästan regelbundet blir problem med. Hänt på tre cyklar nu. Oklart varför.

Italienska gängor är de enda vevlagergängor jag haft som det nästan regelbundet blir problem med. Hänt på tre cyklar nu. Oklart varför.
Så är det förstås, lätt att gå vilse när man inte har det framför sig - jag gör det jämnt 😄
En möjlig lösning är att applicera låsvätska på drevsidans lagerskål? Så länge den inte behöver bytas kan den gärna sitta kvar vid service om vevlagret är av äldre typ.

Det ser ut som högergängad på höger. Kanske därför den lossnade också.
Hej.. Någon tidigare ägare har monterat vevlagret bakvänt. Vänster vevarm ska inte sitta som den sitter, dessutom har någon redan påpekat att låsringen ska sitta på vänster sida. Saknas låsringen så måste du skaffa en sån. Kolla också om vevaxeln är symmetrisk eller asymmetrisk, jag minns inte, så att du sätter den åt rätt håll. ITA är en korkad konstruktion, BSA är en intelligent konstruktion. mvh borano20

Hej.. Någon tidigare ägare har monterat vevlagret bakvänt. Vänster vevarm ska inte sitta som den sitter, dessutom har någon redan påpekat att låsringen ska sitta på vänster sida. Saknas låsringen så måste du skaffa en sån. Kolla också om vevaxeln är symmetrisk eller asymmetrisk, jag minns inte, så att du sätter den åt rätt håll. ITA är en korkad konstruktion, BSA är en intelligent konstruktion. mvh borano20
Men bäst är Fauber!

Jag har haft samma problem med min Bianchi och urgängning av vevlagret, framförallt när jag har trampat tungt. Detta har hänt två gånger och alltid när jag har varit på resa långt från verktygen. Jag har ett kasett lager med italiensk gänga. Jag har använt samma typ av verktyg som länkas från Biltema. Jag tror på rengöring av gängor och ev någon gänglåsning för att hjälpa till med momentet mot urgängning

Jag har haft samma problem med min Bianchi och urgängning av vevlagret, framförallt när jag har trampat tungt. Detta har hänt två gånger och alltid när jag har varit på resa långt från verktygen. Jag har ett kasett lager med italiensk gänga. Jag har använt samma typ av verktyg som länkas från Biltema. Jag tror på rengöring av gängor och ev någon gänglåsning för att hjälpa till med momentet mot urgängning
Japp, gänglåsning är bra. Konstigt nog har jag aldrig behövt det på italienska gängor, men på franska ett flertal gånger..

En Bianchi 841, andas 80:tal. Det förekommer både Italienska, Franska, Engelska och ibland Schweiziska gängor. Det sistnämnda alternativet dock ovanligt. Italienska och Engelska gängor är dock helt inkompatibla pga hö/vä-gänga, på Engelska vevlager.

Ursäkta fördröjning. Vevarmarna måste av, (kräver vevarmsavdragare). Vidare måste vevlagerskålarna demonteras, (kräver specialavdragare), men brukar till nöds gå att knacka loss med en trubbig körnare.
Därefter krävs noggrann rengöring av lagerbanorna i ramen.
Sedan finns 2 alt. Antingen lösa kulor eller lager infattade ringar. Oavsett vilket får det inte finnas repor i lagerbanorna. Går att polera bort. Men detta är inte enkelt. Visa gärna resultatet efter jobbet!

Jag har cyklat på en italiengängad cykel många tusen km utan några problem!
Men, vevlagerhylsan är bearbetad med campagnolos verktyg för ändamålet. D.vs. gängan är riktad och färskad och hylsans sidor är planade. Den högra skålen måste dras i så hårt att en får blodsmak i munnen!! Då lossnar den inte.

Men, vevlagerhylsan är bearbetad med campagnolos verktyg för ändamålet. D.vs. gängan är riktad och färskad och hylsans sidor är planade. Den högra skålen måste dras i så hårt att en får blodsmak i munnen!! Då lossnar den inte.
Exakt detta är bra att göra.

He, he,he... Dra aldrig åt någonting hårt, på en cykelram, utan att smörja ordentligt med fett innan...
Den dagen kan komma när vevlagerskålen, (eller något annat skall kunnas lossas igen)! Men håller med om att hö vevlagerskål och Italienska gängor, kan vara problematiska!

Och de rätta verktygen för den operationen är de tre undre på bilden.
(förutsatt att det verkligen är ett Campa-parti. Det finns flera liknande som kan bearbetas med Campa-verktyg)
De går ganska säkert att låna, måste ligga i drivor hos cyklister som varit med ett tag.
IMG_2554.jpeg

Och de rätta verktygen för den operationen är de tre undre på bilden.
(förutsatt att det verkligen är ett Campa-parti. Det finns flera liknande som kan bearbetas med Campa-verktyg)
De går ganska säkert att låna, måste ligga i drivor hos cyklister som varit med ett tag.
Visa bilaga 727547
Dessa är inte de verktyg jag avser!
De rätta verktygen är två gängtappar och en brotsch, att plana sidorna med.
De avbildade verktygen är för montering av lagret.

Dessa är inte de verktyg jag avser!
De rätta verktygen är två gängtappar och en brotsch, att plana sidorna med.
De avbildade verktygen är för montering av lagret.
De med, om det inte är gjort tidigare. Kasse har erbjudit sig att låna ut lite längre upp i tråden.
Avbildade verktygen funkar även bra att demontera det befintliga lagret. Och inte kan du dra i höger skålen med en gängtapp 😉
Förutsatt att det är vad vi tror. Och där fungerar inte shimanoavdragaren.

De med, om det inte är gjort tidigare. Kasse har erbjudit sig att låna ut lite längre upp i tråden.
Avbildade verktygen funkar även bra att demontera det befintliga lagret. Och inte kan du dra i höger skålen med en gängtapp 😉
Förutsatt att det är vad vi tror. Och där fungerar inte shimanoavdragaren.
”Kasse”. 😂

Tack för all input och alla svar, och ursäkta att det tagit mig ett halvår att återkomma. Det verkar finns rätt mycket idéer, och ärligt talat väcker nog svaren i tråden än fler frågor för mig som är helt novis på på det här. Jag blir fortfarande inte riktigt klok på vilka verktyg som behövs och vad som behöver göras steg för steg. Lite tolkar jag det dock som att de flesta verkar överens om att verktygen Dan C föreslog skulle vara lämpliga och att första steget är att med hjälp av de verktygen montera av framdrev och rubbet...?

Bifogar lite närmare bilder från båda sidor av navet, vet inte om det får bilden att klarna?

1.webp

2.webp

3.webp

4.webp

Jag skulle rekommendera att starta från att identifiera vilken vevlagerstyp du har: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/bottom-bracket-identification

Sedan följ dem specifika stegen för just den typen, det finns motsvarade länkar i Park Tools guide.

Alternativt, om detta orsakar så mycket besvär och är bara ett engångsärende, kanske är enklare och snabbare och säkrare att anlita en cykelverkstad att utföra proceduren?

Om du har tur behöver du bara dra åt skruven på dina bilderna. En hylsnyckel med small huvudet funkar. Om du inte har en sådan kan du köpa en vevarmsavdragare. Då har du också verktyget för att dra av vevarmen, om det skulle behövas.

Om du har tur behöver du bara dra åt skruven på dina bilderna. En hylsnyckel med small huvudet funkar. Om du inte har en sådan kan du köpa en vevarmsavdragare. Då har du också verktyget för att dra av vevarmen, om det skulle behövas.
Behövs gör de definitivt om lagerskålen skall kunna skruvas på plats.
TS har inte kläckt ur sig var hen befinner sig nånstans, det kan ju tänkas finnas någon på forum som både har verktyg och lust att hjälpa till i närheten.

Behövs gör de definitivt om lagerskålen skall kunna skruvas på plats.
TS har inte kläckt ur sig var hen befinner sig nånstans, det kan ju tänkas finnas någon på forum som både har verktyg och lust att hjälpa till i närheten.

Borde har tittat/läst mer noggrann ... Lagerskala behöver skruvas åt. Då behövs ett Campagnolo verktyg, som skrevs tidigare.

Ok, om jag tolkar er rätt så måste jag i vart fall börja med att få av vemarmarna, och för det ändamålet kan det gå att testa med en vanlig hylsnyckel, men förmodligen måste jag börja med att skaffa en vevarmsavdragare, och då borde den här funka:

Ok, om jag tolkar er rätt så måste jag i vart fall börja med att få av vemarmarna, och för det ändamålet kan det gå att testa med en vanlig hylsnyckel, men förmodligen måste jag börja med att skaffa en vevarmsavdragare, och då borde den här funka:

Det är absolut en bra början. Se till att gängan på avdragaren är skruvat HELT in före du börjar dra. Och ett gott råd är att dränka det hela i 556 e.d. en stund innan. En vevarm som suttit på axeln i årtionden kan sitta nåt överjävligt fast och risken är att du drar sönder gängan i vevarmen om du bara tar i.
Glöm inte heller att lägga lite fett på vevaxeln innan du monterar veven igen. Av samma anledning.

Du måste börja med att ta bort skruven med hjälp av en hylsnyckel. Sedan för att få loss vevarmen från axeln behövs avdragaren.

Att lagerskålar lossnar är inte helt ovanligt. Dessa består av 2 delar, (Runda gängande ringar). Den innersta fungerar som ansättning av lagerspelet. Den yttre är en gängad låsring. Dessa går att justera utan att pedalarmen demonteras. Även om man då inte kan komma åt att rengöra/smörja lagerhuset.

Nu till mysteriet! Kan inte se på bild var dessa gängade "runda" muttrar ev skulle ha tagit vägen. Märk då också att den tunna yttre låsmutterns gängor är mkt ömtåliga, vad gäller mekanskt våld.

Att lagerskålar lossnar är inte helt ovanligt. Dessa består av 2 delar, (Runda gängande ringar). Den innersta fungerar som ansättning av lagerspelet. Den yttre är en gängad låsring. Dessa går att justera utan att pedalarmen demonteras. Även om man då inte kan komma åt att rengöra/smörja lagerhuset.

Nu till mysteriet! Kan inte se på bild var dessa gängade "runda" muttrar ev skulle ha tagit vägen. Märk då också att den tunna yttre låsmutterns gängor är mkt ömtåliga, vad gäller mekanskt våld.
Låsringen sitter på icke drivsidan och det är där lagerspelet justeras. På sidan som lossnat ska det inte sitta någon extra låsring, lagerbanan som lossnat ska dras stumt mot vevhuset.

Låsringen sitter på icke drivsidan och det är där lagerspelet justeras. På sidan som lossnat ska det inte sitta någon extra låsring, lagerbanan som lossnat ska dras stumt mot vevhuset.
Jag såg fel på bilden. Men då är ju hela vevlagerskålen utskruvad. Om detta skett under färd är risken stor att gängorna är allvarligt skadade. Om så är fallet har skålens gängor troligen skadats. Gissar att hojen är ifrån 80talet. Om vevaxeln är oskadd, har jag i så fall nya vevlagerskålar liggande någonstans i gömmorna.

Tillbaka
Topp