Lägga sig ner och dö ?

kennenneth

Aktiv medlem
Lägga sig ner och dö ?
Inget "tyck-synd-om-mig"-inlägg, utan snarare ett "har-jag-kvar-förståndet ?"-inlägg.
53 år (snart 54) hyfsat otränad men får en halvt religiös upplevelse varje gång jag är
ute och klämmer 4-5 mil på mountainbiken.
Ska man inse sin ålder ?
Sluta tycka att Paradise City med Gunsan & Rosie är det bästa att plåga grannarna med ?
Inse att en uppgradering från Deore till DeoreXT är faktiskt inte livsavgörande ?
Inte lägga 480:- på nya cykelstrumpor som är 13 gram lättare än dom gamla ?
Sluta hoppas på att SOK kommer att ringa ?

Eller ska man fortsätta andas och sikta på CykelVasans 9 mil ?

Lägga sig ner och dö ?
Fortsätt andas. Jag har en känsla av att man blir (för) gammal för att ha kul först när man själv väljer att tycka man är (för) gammal.

Lägga sig ner och dö ?
Nu är jag iofs "flera" år yngre än dig, men cykel i skogen är den ultimata fysiska aktiviten när kroppen börjar krångla, knän osv. Man kommer ut i naturen och kan plåga kroppen.Fördelen för mig är att jag numera både har råd och även unnar mig grejor (t ex XT) fast jag inte på minsta sätt har förmågan att tillgodogöra dessa, men känslan..

Men Guns rosor! Mitt ålderstecken är när jag börjar skrika på grabben att skruva ned musken och ändå lyssnar han på en hel del på 80-tals band. Själv föredrar jag numera P1 på låg volym. Faan va gammal jag blivit!

Lägga sig ner och dö ?
Sikta på cykelvasan och fortsätt andas.

Körde 7,5 mil i klunga förra veckan. Snittet var 33km/h och vi var 18 som hjälptes till med dragjobbet. 50-100 meter bakom oss låge en kille som jag uppfattar som klart 60+ och sannolikt 65+. Där låg han hela rundan utom i sista tuffa backen när han satte fart och drog förbi de flesta av oss när vi skulle spurta uppför backen. Ruskig respekt. 7 mil solokörning i den farten i den skånska blåsten och fortfarande den kraften i pedalerna.

Han hade inte insett sin ålder och det ger mig hopp som kommit igång med cyklandet först 35+.

Uppgradera växlarna, dra på dig dina nya strumpor och trampa tills du får uppenbarelser om racercyklar. =)

;~}

Lägga sig ner och dö ?
kennenneth skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget "tyck-synd-om-mig"-inlägg, utan snarare ett
> "har-jag-kvar-förståndet ?"-inlägg.
> 53 år (snart 54) hyfsat otränad men får en
> halvt religiös upplevelse varje gång jag är
> ute och klämmer 4-5 mil på mountainbiken.
> Ska man inse sin ålder ?

Det viktiga är inte hur gammal man är utan hur man är gammal!

> Sluta tycka att Paradise City med Gunsan & Rosie
> är det bästa att plåga grannarna med ?

Plåga? Jag förstår inte frågan...

> Inse att en uppgradering från Deore till DeoreXT
> är faktiskt inte livsavgörande ?

Inte livsavgörande, men viktigt för livet efter livet. Eftersom antalet svordomar minskar så ökar chansen att få ta hissen upp istället för ner när det är dags.

> Inte lägga 480:- på nya cykelstrumpor som är 13
> gram lättare än dom gamla ?

Strumpor?

> Sluta hoppas på att SOK kommer att ringa ?

Ja, det kan du sluta hoppas på...

>
> Eller ska man fortsätta andas och sikta på
> CykelVasans 9 mil ?

Klart du ska! Du kan ju inte låta 70-åriga tanter cykla ifrån dig.

Mvh
Fredrik

Lägga sig ner och dö ?
kennenneth skrev:
> 53 år (snart 54)

När man definierar sin ålder som XX år "men snart XY år" har man definitivt kvar en del av sitt ungdomliga sinne, vilket hjälper till att göra livet roligare.

/Per "snart 54 och ett halvt"

Lägga sig ner och dö ?
Är det helt ofarligt att anstränga hjärtat när man börjar bli gammal på så sätt som man gör vid uthållighetsidrotter. 50 bast kanske inte är så gammalt, men förhoppningsvis blir man ju ännu äldre.

Lägga sig ner och dö ?
Oggler skrev:
> Är det helt ofarligt att anstränga hjärtat när
> man börjar bli gammal på så sätt som man gör
> vid uthållighetsidrotter. 50 bast kanske inte är
> så gammalt, men förhoppningsvis blir man ju
> ännu äldre.

Jupp, om man är frisk för övrigt så är det inga fara. Man stupar i ett dike när hjärtat vill vila... Pulsklocka är annars ett bra verktyg för att hålla lite koll på hjärtat.

Men en frisk människa kan normalt inte överbelasta hjärtat till farliga nivåer. Kroppens skyddsfunktioner säger ifrån tidigare, fast det kan ju vara rätt obehagligt det med.

/Fredrik

Lägga sig ner och dö ?
Nu yttrar jag mig om saker jag inte har någon aning om. Men är det inte så att risken för en infarkt ökar med upp till 10 gånger när man anstränger hjärtat. Cyklar eller springer tex. Men den totala risken för en infarkt minskar om man tränar. Det blir alltså en positiv nettoeffekt. Om detta nu stämmer så borde det inte vara så hälsosamt att börja med uthållighets/konditionsidrotter vid hög ålder. det låter ju som om det vore direkt olämpligt.

Lägga sig ner och dö ?
Njae, det är iofs sant att risken för infarkter ökar med ålder men inte direkt kopplat till att man börjar träna. Är kroppen frisk så säger den ifrån innan man får infarkt. Däremot så brukar man kanske rekommendera en hälsoundersökning för att kontrollera att kroppen är frisk. Men under 60 skulle jag normalt inte oroa mig om det inte finns hjärt- blodsjukdomar i släkten.

De fall jag läst om som gått illa är väl när nån 55+ med för mycket vilja gett sig på Vasaloppet efter att slagit vad med grabbarna i bastun en månad tidigare.

Vid normalt motionerande finns det normalt bara positiva effekter av att börja träna.

En infarkt är väl per definition att en del av hjärtat inte får någon som helst syretillförsel vilket bara inträffar ifall det är stopp i rören, vilket det är om man har tokiga världen vilket man kanske har om man är både till åren kommen och aldrig har tränat.

I annat fall så blir syrebristen precis som till vilken muskel som helst, du kommer få mjölksyra mest överallt och segna ner tills kroppen återhämtat sig. Vilket kan vara rätt läskigt iofs.

/Fredrik

Lägga sig ner och dö ?
Jag tycker absolut du skall uppgradera växlarna, det är märkbar skillnad mellan Deore och XT.

Gör en läkarundersökning med EKG osv om du oroar dig över hjärtat/formen. Såna ingår som krav i flera sportdiscipliner (ex. vis. internationell motorsportlicens) så det är inget som någon läkare kommer undra över. Skaffa en pulsmätare också så får du lite koll på din "status", och en tidig varninggsignal både vid för hård träning (eh) och för annalkande infektioner.

Lägga sig ner och dö ?
Jag cyklade 300 mil mellan Palermo på Sicilien och Como ovanför Milano inklusive genom hela de östliga delarna av Alperna i Italien inklusive Stelviopasset förra sommaren. Vi var ett 40 tal cyklister och många var runt och över 60. Så åldern är inget problem. :)
Det handlar bara om inställning och att ladrig sluta träna. :)

Lägga sig ner och dö ?
kennenneth skrev:
>
> CykelVasans 9 mil ?

Härligt!

Man blir inte yngre, men varför ska man lägga sig ned och dö bara för att man blir äldre? Jag tycker att man ska köra på och göra det som känns rätt. Man ska ha kul. Man kommer nog att ångra sig om man inte gör roliga saker medans man kan.

Det är så roligt att se ge gamla stötarna spöa skiten ur ungtupparna, vare sig det handlar om löpning, cykling eller att åka Vasaloppet. Självklart har de äldre inte samma intensitet som en 20-åring, men att vara äldre har andra fördelar.

Jag tycker att det är sorgligt att se alla slöa skitungar som är lata. Det är inte konstigt att de får problem med kranskärlen.

Lägga sig ner och dö ?
DSC01699.jpg ht=480

Min syster. 44 år och tre barn senare.

ps. hon är singel.

Lägga sig ner och dö ?
smiley skrev:
> > Min syster. 44 år och tre barn senare.
>
> ps. hon är singel.

Varför har hon ett cykelstyre uppsatt på väggen/dörrposten (eller vad det nu är för ngt jox) ?

Senast redigerad av en moderator:
Lägga sig ner och dö ?
saltgurkan skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Min syster. 44 år och tre barn senare.
> >
> > ps. hon är singel.
>
>
> Varför har hon ett cykelstyre uppsatt på
> väggen/dörrposten (eller vad det nu är för ngt
> jox) ?

Du har visst aldrig sett ett träningsredskap. Avslöjad.

Lägga sig ner och dö ?
smiley skrev:
>
> Du har visst aldrig sett ett träningsredskap.
> Avslöjad.

Träningsredskap för mig är t ex en cykel och kanske en paddel annars har jag inte så mkt koll på allt hokuspokus som finns på gym mm :).

Lägga sig ner och dö ?
age is nuthin but a number man. Farsan som är 74 kör downhill så det är bara att fortsätta med det man tycker är kul. Lite tävlingar då o då funkar bra som mål att arbeta mot
80tals rock kommer aldrig att dö btw!

Lägga sig ner och dö ?
kennenneth skrev:
>
> CykelVasans 9 mil ?

Gör som Trailmaster, installera nytt batteri och fortsätt rocka! :)

Lägga sig ner och dö ?
smiley skrev:
>
> ps. hon är singel.

Hmm de e ju troligt, att hon e singel alltså :)

Lägga sig ner och dö ?
kennenneth skrev:

Sluta plåga dom, låt istället hela skivan spela så blir alla parter nöjda.

Lägga sig ner och dö ?
smiley skrev:
>
> ps. hon är singel.

Den här tråden tog just en intressant vändning......

Lägga sig ner och dö ?
SuperApe skrev:
> Hur många chins gör syrran då?

Hon har precis börjat, så tio stycken än så länge. Hon har fusktränat på gymmet, om man säger så. :o)

Lägga sig ner och dö ?
Jag testade att "lägga mig ner och dö" i går kväll men i morse vaknade jag pigg och utvilad !

Vad gjorde jag för fel !!

/Ulf

Lägga sig ner och dö ?
saltgurkan skrev:
> Träningsredskap för mig är t ex en cykel och
> kanske en paddel annars har jag inte så mkt koll
> på allt hokuspokus som finns på gym mm :).
>
Faktum är att den där chinsstången är riktigt bra, dock lite svajjig för oss fetton på 93kg men den är lätt att montera och demontera från dörrkarmen. Och dessutom kan man göra djupa dive bomber pushups med den. Och nej, man behöver inga flashiga maskiner på ett gym för att få en riktigt bra allraound träning. Det räcker med en tung hantel på 16 - 20kg chinsstången.

Lägga sig ner och dö ?
Smiley: Är det helt säkert att inte du hjälper henne upp? Den bilden bevisar ju inget... :-)

smiley skrev:
>
> ps. hon är singel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp