Lampa till Vätternrundan

plar

Ny medlem
Lampa till Vätternrundan
Hej!

Jag ska köra vätternrundan på natten och undrar vad för lampa som är lämplig att ha. Ska man ha en liten så att man precis blir godkänd för att köra eller behövs det en jättestrålkastare för att kunna cykla på ett säkert sätt? Några erfarenheter?

Jag har bara kört vättern när det varit ljust :)

Tack på förhand!

Lampa till Vätternrundan
Det räcker väl med den minsta lampan du kan hitta, typ knog eller så. De som är satta att kolla belysning är rätt trötta och kollar mest att det lyser lite när man ska in i startfållan. Jag har aldrig behövt visa mina reflexer osv. Däremot upplevde jag en sträcka i början av loppet som rätt mörk förra året när det ösregnade och saknades vägbelysning.

Lampa till Vätternrundan
Det beror väl lite på när du startar men när jag startat runt 2 handlar det om max en timma innan det är ljust ute. Så jag har kört på minsta möjliga lampa. Reflexer har jag löst genom att sätta reflextejp på ramen. Har blivit godkänd av VR och aldrig haft problem att se.

Lampa till Vätternrundan
http://www.hopetech.com/page.aspx?itemid=SPG405&tab=description

Köpte föregångaren till denna för ca. 999 kr, ger gott sken (200+ lumen).

Startade 22:00 för ett par år sen och batterierna räckte väl precis
(kräver dock 2800 mAh batterier med mera kräm)

Det är väl där mellan 22:00 och 02:00 ca. som man verkligen behöver lampor, annars brukar det ju vara gott om andra cyklister med varierande fart att ta rulle/sikte på.

Det är härligt att se den ringlande ormen av röda bakljus som slingrar sig över lanskapet på natten,
något man bör uppleva någon gång på VR.

Startar i år 03:40 så ingen lampan för mig.

Trevlig Runda

Lampa till Vätternrundan
Dr Nick skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här kanske?
>
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeltillbehör/L
> yktor-%26-reflexer/LS-950-front-%2B-charger-ZL-505
> -Cykellampa/p/1080443_1_Style

Jag har den billigare och svagare varianten. Den kan förmodligen inte tävla med Philipslampan men den räcker absolut för att ta sig fram på slät väg så den större kan ju knappast vara sämre.

Lampa till Vätternrundan
plar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska starta runt 20:30 så jag lär cykla hela
> natten :)

Är Du i mål före 03:07 så blir jag imponerad.

Tillbaka
Topp