lampbygge igen

Ford Prefect

Ny medlem
lampbygge igen
Efter att ha sett alla lampbyggen här på happy blev jag sugen att bygga en egen. Köpte 12v/35w Osram irc hos Elfa och tog underdelen av en gammal biltema lampa jag hade liggande till fäste på styret. Lamphuset gjöt jag av kolfiber. Det blev lite pyssel, men vad tusan, det är ju ganska roligt att bygga ochså =) Skulle behöva lite hjälp av nån elkunnig här på Happy, jag har nämligen ett helkapslat blybatteri står 12v/7.2Ah. det funkar ju visserligen utmärkt men det väger en del. Så finns det nån som har tips på andra varianter att driva lampan är jag tacksam för förslag. hmm skulle förresten behöva lite hjälp med hur man lägger upp bilder ochså märker jag =)

lampbygge igen
thumb_this%20thread%20is%20worthless%20without%20pics.gif

:D :D :D

lampbygge igen
har lagt upp lite bilder på happypics. album lampbygge, tyvärr har jag ingen aning om hur jag gör för att fixa en klickbar länk dit. man kanske skulle lära sig lite datakunskap nångång =)

lampbygge igen
Kul bygge,

Bilder kan du lägga in i tråden via [ img ]http://urltillbilden/[ /img ] (Utan blanksteg)

Så här
normal_veidec0016.JPG

Senast redigerad av en moderator:
lampbygge igen
erfarenheten av kolfiber och gjuta plast kommer ifrån att vi bygger banracebilar på kvällarna så det har blivit en del grejor genom åren. jag fick ett 2 1/4 plaströr från rörmokarna på jobbet att använda som form. sen gjöt jag helt enkelt inuti det. till locken gjordes platta bitar som limmades fast. när allt härdat igenom var det bara att slipa och klarlacka. kolfiber är precis lika lätt att använda som vanlig glasfiberväv, om man inte har plastat förut skulle jag rekommedera att använda en "lättare" kolfiberväv.dom tyngre/tjockare varianterna kan vara lite besvärliga att få till, särskilt om man bygger saker med mycket vinklar. till den här lampan använde jag epoxy, men det går alldeles utmärkt att köra med polyester. vi brukar göra så på bilarna om man bara gör saker för utseende,visst det blir inte lika hårt men det är å andra sidan mycket billigare.

lampbygge igen
Behövde du släppmedel i röret eller hur gör man med sånt? Batteri bygges enklast av 1,2 niMH celler (ser ut som vanliga små 1,5V-batterier. Samt en batterihållare på ELFA som tar 10 batterier. Du slipper löda, kopplingarna blir enkla och det blir betydligt lättare än vad du har idag.

lampbygge igen
displayimage.php
ska ni experimentera så använd alltid släppmedel och låt det torka 30min innan ni börjar plasta. vi fuskade en del i början men man lärde sig snabbt den hårda vägen.har förstört både formar och diverse projekt genom att man var slarvig. annars är det hur enkelt som helst. funderade på det där med batterierna, men om man kopplar ihop 10 st 1.2v nimh batterier får man inte ett batteri som lyser bra fast inte så lång stund? jag antar bara att amperetimmarna inte är så mycket på ett sånt batteri. behöver kanske inte säga att man är dålig på el va =)

lampbygge igen
Ford Prefect skrev:
-------------------------------------------------------
> funderade på det där
> med batterierna, men om man kopplar ihop 10 st
> 1.2v nimh batterier får man inte ett batteri som
> lyser bra fast inte så lång stund? jag antar bara
> att amperetimmarna inte är så mycket på ett sånt
> batteri. behöver kanske inte säga att man är dålig
> på el va =)

Är inte heller övergrym på el men många frågor och trådar på happy gör en i alla fall lite klokare.
10 st 1.2 NiMh kan ge allt mellan några hundra mAh och 13000mAh (allt beroende på cellstorlek).
Bygger du till exempel med kraftiga D-celler så kan du komma upp i 9Ah. Detta innebär cirka 5 h 20 min med en 20W lampa (teoretiskt i alla fall).

lampbygge igen
Det finns ju NiMH med litet olika kapacitet - 2,3 Ah räcker teoretiskt i 1 h 12 min, och sådanan celler finns ju i AA (R6). Fast jag är också usel på el. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
lampbygge igen
inte fick jag till bilden den här gången heller haha! skulle lampan gå sönder får jag skära loss den. använde silicone att limma fsat den med. vart hittar man så kraftiga celler? dom jag hittat kommer man inte upp i den kapaciteten. tur att man kan fråga här, annars vore det besvärligt =)

lampbygge igen
Undras hur mycket som är happys fel?

Från elfa.se
Känns det segt? (050916)

De senaste veckorna har vi sett en stor ökning av antalet besökare på www.elfa.se. Det är naturligtvis trevligt för oss, men har även orsakat vissa prestandaproblem.
Vi arbetar hårt på att åtgärda flaskhalsarna. Vi uppgraderar vår internetanslutning och våra webbservrar. Vi går dessutom genom alla program och optimerar koden i de fall det är möjligt.
Arbetet beräknas vara klart i början av oktober. Under tiden hoppas vi på överseende med de ovanligt långa svarstider som kan uppstå på vår webbplats, speciellt under tiden 13:00-16:00 då belastningen är som högst.

Enda problemet är att D-batterier kostar fläsk att köpa

lampbygge igen
Yay!

Den dan jag bygger pannlampa blir det osram irc lampa, batterierna från dustin, elfas batterihållare och en lämplig donator som lamphållare.

10 AA batterier väger ju bara runt 350 gram.

lampbygge igen
Köp NiMH batterier storlek AA, vikten är av stor betydelse. Ett uppladningsbart AA batteri väger ca 28-30g så även om du behöver använda 20 st så blir inte vikten mer än 600g.
Jag skulle satsa på samma batterier som jag köpte (se länken nedan)från Biltema grymt billiga (4 pack 1800mAh för 50:-.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/278053/278053#msg-278053

Jag var ute och testade i måndagskväll, min 20W lampa brann i 2 timmar (hade nog kunna köra några minuter till) med mitt 3.6Ah batteripack.

Jonas

lampbygge igen
Biltema batterierna ger ett styckpris på 12.50kr för 1700mAh
Lenmar batterierna från Dustinhome har i 20pack ett styckpris på 10,625kr för 2500mAh.

Har dock som sagt inte hunnit testa kapaciteten på Lenmarbatterierna i praktiken ännu.

Tillbaka
Topp